Miten paljon seurustelet vauvan kanssa? ja mitä teette?
Mulla on 3kk vauva, joka tuolla nytkin köllii tyytyväisenä leikkimatolla ja minä syön. Suuri osa valveillaoloajasta menee toki syömiseen ym hoitamiseen, mutta kyllä tuo epeli aika paljon jaksaa olla ihan muutenkin hereillä. Juttelen toki vauvalle, laulan, näytän leluja jne, mutta ihan koko ajan ei jaksa. Ei noin pienen kanssa voi edes mitään vielä leikkiä... Mitä tuon ikäisen kanssa voi tehdä?? Tulee huono omatunto, jos en ole vauvan kanssa kun hän on hereillä.
Kommentit (4)
KUnhan vastaat vauvan "pyyntöihin", seurustelet hoitaessa, niin voi se vauva välillä olla issekseenkin jos viihtyy.
Kyllä ne lapset osaa huomiota pyytää :-)
koska vauva ei halunnu valveilla ollessaan olla yksin jossain, vaan hän halusi olla sylissä. Oli meillä myös jotain "ohjelmallisempaa" seurustelua, mm. neuvolassa neuvottua vauvatusta (jos ei ole tuttu, niin ohjeet löytynee netistä), jota etenkin mies teki, ja vauvahierontaa, jota mä tein. Hoitopöydällä hoitamiseen liittyi myös semmoisia tiettyjä juttuja, vauva tykkäsi tosi paljon vaipanvaihdosta ym.
Leluista tai tavaroista vauva ei ollut yhtään kiinnostunut. Imettäessäni mä yleensä luin tai olin koneella. Minusta vauvalle ihan semmoinen normaali läheisyys on sitä virikettä ja stimulaatiota, toki sitten kannattaa myös jutella, laulella, leikkiä ym. Sylittely ja läheisyys ovat vauvalle tosi tärkeitä, mutta ei niihin tarvitse koko ajan liittyä katsekontaktia ja juttelua.
leikin "piilosta" menin rätin taakse piiloon ja huutelin kukkuu... juttelin suurinpiirtein kaikki ajatukseni ääneen vauvalle "äiti laittaa pyykkiä kuivumaan, onpa mennyt ryppyyn, katos kun puhdasta, mihinkäs saan tämän mahtumaan..." jne.
Vauvan kanssa pitää olla ja ottaa kontaktia tai sitten vaan pidin lähellä ja silittelin.