G: Onko sinusta elämä monimutkaista vai yksinkertaista?
Kommentit (11)
On asioita joihin voin vaikuttaa ja on asioita joihin en voi vaikuttaa.
mutta helpottaa kun hyväksyy sen ettei yksinkertaisia vastauksia ole. Täytyy vaan yrittää tehdä omat asiansa mahdollisimman yksinkertaisiksi ja välttää turhia kommervenkkejä, varsinkin ihmissuhteissa.
Ja kuulisin mielelläni niiden salaisuuden, joiden mielestä elämä on yksinkertaista. Minusta se on aivan hirveän monimutkaista, ja tuntuu että en osaakaan kunnolla elää.
Minusta elämä on verkosto yksinkertaisia asioita, joista joskus syntyy monimutkaisia yhdistelmiä. Joskus on hyvinkin helppoa tai vaikeaa mutta se on ihan yleensä ihan sattumaa ja vain väliaikaista.
Mä yritän kanssa ajatella, että keskityn niihin asioihin joihin voin vaikuttaa. Silloin tuntuu yksinkertaisemmalta.
Ja kuulisin mielelläni niiden salaisuuden, joiden mielestä elämä on yksinkertaista. Minusta se on aivan hirveän monimutkaista, ja tuntuu että en osaakaan kunnolla elää.
Täällä joku sanoikin; on asioita joihin voi vaikuttaa ja asioita joihin ei voi vaikuttaa.
Tuon lisäksi pyrin kohtelemaan muita ihmisiä niin kuin toivoisin minua kohdeltavan. :) Siinä se.
Olen ehkä suorastaan liiankin naiivi ja "yksinkertainen", en tajua useinkaan ihmisten aivoituksia. Olen siis ihan pihalla, ikävä kyllä en "iloisesti pihalla", ja usein toivon että olisin niin tyhmä etten tajuaisi sitä.
Tähän liittyen en tajua ihmisiä jotka haluavat tehdä elämästään monimutkaista tahallaan. Draamaa, piilovittuilua, palkoja nenässä, marttyyriutta.
Pitäisi tehdä jotakin sekä seuralleni että itselleni.
Olen ehkä suorastaan liiankin naiivi ja "yksinkertainen", en tajua useinkaan ihmisten aivoituksia. Olen siis ihan pihalla, ikävä kyllä en "iloisesti pihalla", ja usein toivon että olisin niin tyhmä etten tajuaisi sitä.
Tähän liittyen en tajua ihmisiä jotka haluavat tehdä elämästään monimutkaista tahallaan. Draamaa, piilovittuilua, palkoja nenässä, marttyyriutta.
Pitäisi tehdä jotakin sekä seuralleni että itselleni.
Kuten moni muukin on maininnut: olen hyväksynyt sen, että elämässä on asioita joihin ei vain voi vaikuttaa. Ne joihin voin ovat asia erikseen. Simple.
enkä ehkä siksi ihan oikeasti vain nyt pysty tajuamaan jotain mikä on normaalisti toimiville ihmisille itsestään selvää.
Mutta minusta maailma on niin täynnä asioita joihin mun pitäisi periaatteessa pystyä vaikuttamaan jos vain jaksaisin yrittää, että se tuntuu ihan musertavalta. Mihin mä voisin sanoa etten ihan oikeasti pystyisi vaikuttamaan vaikka tekisin kaikkeni? Säähän en voi vaikuttaa, mutta siihenkin periaatteessa pystyisin vaikuttamaan, millaisen sään maassa asun - paitsi kun sekin on niin monimutkaista, pitää ottaa niin monen ihmisen tilanne ja kaikki taloudelliset seikat huomioon asuinpaikkaa valitessa. En voi päättää sairastunko, mutta voin vaikuttaa terveyteeni lukuisin pienin valinnoin joka päivä (mutten jaksa). En voi lopettaa maailman köyhyyttä, mutta joka päivä teen valintoja joilla voisin yrittää lievittää muiden ihmisten köyhyyttä jotenkin jos vain ottaisin asiakseni. Yleensä en tee asian eteen yhtään mitään, mutta onhan sekin valinta.
Minne vain katson, siellä odottaa tuhat monimutkaista valintaa liittyen asioihin joihin mun kaiken järjen mukaan pitäisi pystyä itse vaikuttamaan. Mä olen ihan uupunut vaikken tee melkein mitään.
on asioita joihin voi vaikuttaa ja asioita joihin ei voi vaikuttaa.
Ei se sen paremmaksi muutu. Mutta tiedän mitä tarkoitat, olen ollut sielläkin, ja on vaatinut vuosien ja vuosien tietoista työtä hyväksyä sen mitä ei voi muuttaa, esim minun tapauksessani sairauteni. Jos on ongelmia, ne tuntuvat niin helvetin vaikeilta, mutta ne on pakko pilkkoa niin pieniin osiin että ne saa hoidettua, yhden kerrallaan.
Tiedän. Helppo sanoa kun on päässyt tänne asti.
Tällä yksinkertaisella puolen jaksan vain ihmetellä maailman menoa ja miettiä mihin mä kuulun siinä kun en vain osaa pelata. Olen tavallaan hyväksynyt senkin, ja tiedän millaiset ihmiset tekevät minulle hyvä, millaiset pahaa. Sukuaan vaan ei tunnetusti voi valita. Tai työkavereitaan.
T. Samasta vaivasta kärsivä nro 11
tosin tunnen ihmisiä, joille se näyttäisi olevan erittäin monimutkaista. Rasittavaa.