Ultrasta vahinkoa sikiölle?
Voiko useista alkuraskauden ultrista olla haittaa? jossain netissä luki että ne aiheuttaisivat keskittymishäiriöitä :O voiko pitää paikkaansa?
Minulle on ensimmäisen kolmanneksen aikana tehty 6 ultraa (tuulimunaepäily, kahdessa ei näkynyt muuta kuin pussi ja kolmannessa sikiö, neljäs ja viides vuotojen takia, kuudes np)..
Onko noista voinut olla haittaa?
Kommentit (11)
Juuri HUSin sivuilla sanoi joku lääkäri kysymykseen että ultran haitat riippuvat ultran voimakkuudesta kestosta ja tiheydestä :O Onko tuo minun sitten liian tiheä mahdollisesti? http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,27795,27803,27837,2…
ap
Siinähän käytetään ääniaaltoja, ei säteilyä. Vaikea kuvitella että siitä olisi jotain haittaa. Eihän sitä ääntä voi ihminen edes kuulla.
Ole huoleti. Mulla on aina ultrattu suunnilleen kuukauden välein oman sairauteni takia ja yhdelläkään lapsista ei näy mitään oireita, ovat varsin keskittymiskykyisiä.
tollasia huhuja levittävät varmaankin nämä vessapaperirullalla lastaan kuuntelevat vanhemmat ;)
Näin sanoi Asiantuntija telkkarissa. ;D
Näin sanoi Asiantuntija telkkarissa. ;D
Youtube-koulutuksen saanut kätilö :D
Jos olisi 24/7 kytkettynä voimakkaaseen ultran koko alkuraskauden ajan, voitaisiin jo ehkä puhua jostain, jonka voisi EHKÄ huomata.
Yhtä paljon haittaa sikiötä varmaan sun kosteusvoide tai deodorantti. Tiesitkö että hajusteet aiheuttavat epämuodostumia?
Kaikkea kohtuudella, eikä paniikilla.
Mutta teoreettisesti niitä voisi tulla, ja siksi asiantuntijoiden mielipide (esimerkiksi kun lukee tutkimusartikkeleja aiheesta) on, että ultraäänitutkimuksia ei pitäisi tehdä turhaan, ja että tarvitaan lisää tutkimusta aiheesta, ja ettei voida täysin varmasti sanoa etteikö niistä joskus olisi haitallisia vaikutuksia joillekin sikiöille.
Ultraääni se muuten se dopplerkin on, jolla sydänääniä neuvolassa kuunnellaan.
T: sh