Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisunaiset 5.12.05

05.12.2005 |

Terppa..se ois siis manantai taas ja uuden viikkoavauksen paikka :o)!

Mullahan siis viime viikko meni ihan pyllylleen, mutta lauantai ja sunnutai meni tosi kevyellä linjalla..ihme kyllä ;o)!!

Oli niin iloinen yllätys, että vaaka näytti aamulla 100g vähempi kuin viime viikolla eli nyt paino 84,2kg ,o)!!

Harvemmin sitä on näin iloinen noin píenestä pudotuksesta, mutta nyt kyllä olen, kun varma olin, että lisää on tullut!!

Mitenkäs muilla..oliko vaaka kaveri tänään???

Tsemppiä ihan jokaiselle!!!

t.köris

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tytöt, mikä fiilis! Vaaka näytti äsken 79.5!!! Siis mä olen VIHDOIN alle 8-kymppinen! Tällä viikolla pudotusta tasan kilo, mikä on aika ihmeellistä, kun ottaa huomioon " muutamat" lankeemukset. Melkein vuosi on mennyt 10 kilon pudottamiseen, että aikamoista takkuamista tämä on ollut, mutta nyt on tosi hyvä olo.

No, joka tapauksessa, perjantaina on pikkujoulut, mä jo kokeilin housuja, ja ne mahtuu jalkaan! ...nyt vaan kun löytäisin jonkun paidan...

Tällä viikolla käyn sitten parturissa, kuten itselleni lupasin.

Nyt sitten tavoitteena 75 kiloon pääsy... ehkä ensi kesään mennessä?

Tsemppiä kaikille ja sisukasta viikkoa, toivottelee 90M (tai siis 80M=))

2/34 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu varmaan todella hienolta ja kevyeltä, sillä onhan se 8 paljon kevyempi kuin 9, eiks jep ;o)??!!

Ja upeeta, että saat laitettua ne meinaamasi housut..toivotaan, että löydät jonkun tosi kivan paidan ja parturissa käynti piristää myös, joten kyllä sun kantsiikin lähteä juhlimaan ;O)!!

Kovin on hiljaisella tuulella tänään sisunaiset..olin ihan puulla päähän löyty, kun äsken tänne tulin eikä ollut vielä ketään muu kirjoitellut kuulumisiaan, mutta taitavat keritä kyllä vielä hyvinkin..mä oon vissiin pikkasen hätähousu ;o)!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet sitten mukava! Sulta aina löytyy jotain kannustavaa sanottavaa meille, Kiitos kun jaksat!

Juup, kyllä tuntuu olo ihan erilaiselta tänään. Mikähän siinä onkin, että pari numeroa puntarissa voi aiheuttaa niin suuria tunteita, olo voi vaihdella norsumaisesta keijukaisen kevyeen ihan muutamassa päivässä lukemista riippuen?!

Mutta missä kaikki muut sisunaiset???! Jouluostoksilla, kenties?

Munkin pitäis lähteä vähän kaupoille, mutta ei oikein innosta, kun mukaan lähtee 3 alle 5-vuotiasta... koita siinä nyt sitten sovitella vaatteita....ah, tätä äidin arkea!

Jatketaan myöhemmin! M

4/34 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti jo päivällä kertoa, mutten sit muistanut kun innostuin niin tuosta 90M:n hienosta saavutuksesta, että mä olin tänään taas 5km sauvakävelylenkillä kaverin kanssa ja kyllä oli sen jälkeen pirtee olo..huomenna ei kyllä varmasti ole, sillä tiet oli niin liukkaat, että koko ajan sai tehdä kaikkensa pysyäkseen pystyssä ;o(, mutta ehjänä selvittiin onneks ja puheltiin, että mennään huomennakin ;o)!!

Ja toinenkin positiivinen juttu eli tänään en pitänyt lainkaan pisteetöntä päivää eikä ole edes herkkuja tehnyt mieli..aattelin nyt kokeilla näin, kun viime viikolla meni totaalisen plörinäks kun yhtenä päivänä herkuttelin eli jäi ns. putki päälle..josko nyt ei tulis herkuteltua ;o)!!

Ja vielä yks juttu pitää kirjoittaa..olin äsken tupperi-kutsuilla ja kun en keksinyt mitään tilattavaa niin päädyin semmoiseen mikrokippaan, mikä on jaettu 2osaan..3,3dl ja 2,4dl osiin..aattelin, että rupeen sitä käyttämään omana lautasenani niin, että toisen puolen täytän kasviksilla ja salaateilla ja vaan toisen puolen pääruualla..josko toimis, kun muuten tuo lautasmalli mulla menee kyllä ihan päin prinkkalaa ;o)!!

90M:Tiedän tuon miten " mukavaa" kaupassa on 3:n lapsen kanssa..eihän siinä mitään voi ostaa..yks päivä olin esikoisen(7v) kanssa lelukaupassa ja ostin sit vaivihkaa joululahjoja..jätin pojan katselemaan leluja, kun sinne jäi ja aattelin huikkia sitten kun lelut on paketoitu, mutta kerrankin poika päätti olla " kiltti" ja tulla itse ilman pyytämistä ja ihmetteli suureen ääneen, että " äiti,kenellä on synttärit, kun sä lahjoja ostit noin paljon" ..selitä siinä sitten, että ei kellään nyt, mutta ostin varastoon jo valmiiks..vielä uppos täysin, mutta muutaman vuoden päästä ei enää ;o)!!

No nyt mä lopetan tältä päivää, mutta muistakaahan kaikki ilmoitella itsestänne..vaikka ois tullut plussaakin kiloihin, sillä semmoista tää laihdutus on..ylä- ja alamäkeä..se kaikki kuuluu tähän pitkään taipaleeseen mitä me kuljetaan, mutta sinnillä ja sisulla vaan eteenpäin niin joku päivä me kaikki voidaan olla enempi kuin tyytyväisiä itseemme, eiks joo?!

Vierailija
5/34 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvää itsenäisyyspäivää! Eilen piti niin kiirettä että en ehtinyt tulla pinoileen.Mutta parempi myöhään ku ei milloinkaan.

Se maanantain herkuttelu sitten kostautui, enkä saanut itteäni niskasta kiinni, ja näin jäi sitten pisteet laskematta, mutta liikuin ihan kiitettävästi, vaikkei se painoon auttanutkaan, siis pudottavasti(punastuu). Eli saldo on + 400g viime viikkoon, joka on , no aika säälittävää kun olen laihduttanutkin vasta tän 2 viikkoa, heh!

Mutta mutta, jospa tämä tästä vielä menisi parempaan päin.

Onnea 90M, ja tietenkin myös kakille muille pudottaneille!

aloitus:80,3

viime viikko:78,2

nyt:78,6

tavoite:70

sisukasta viikkoa toivottelee löysä!

Vierailija
6/34 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen en jaksanut ajatellakaan vaa' alle raahautumista, siitä piti rakas tyttäreni yöllisten valvomistuntien myötä huolen...

Tänään sitten aamutoimien lomassa uskaltauduin punnitsemaan itseni ja kas: puoli kiloa pudonnut viime viikosta :) Enkä ole todellakaan ollut laihiksella, en liikkunut enkä miettinyt syömisiäni. Joulutorttuja on maisteltu, jäätelöä syöty puoli litraa iltapalana (oli vaan 0,59¿/litra niin pakkohan sitä oli ostaa!) ja kasviksia vältelty. Plääh, jospa saisin itseäni niskasta kiinni vielä ennen joulua, ettei mene ihan plörinäksi.

Lähtöpaino: 90kg (syyskuu 2005)

Paino nyt: 84,5kg

Viikon pudotus: 0,5kg

Pudotus yht: 5,5kg

Tavoite: 68kg (1.5.2006)

Onnittelut 90M:lle upeasta saavutuksesta ja uusista, ihanista luvuista!! Voi kun itsekin pääsisi jo sinne 7:lla alkaviin painoihin, siitä olisikin vaan loppukiri (heh, yli 10kg silti...).

Tsempitykset kaikille Sisukkaille!!

EM

Vierailija
7/34 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen että ilmoitan itsestäni näin myöhään, on riittänyt kiireitä sekä töissä että kotona.

Kotivaakakin on varmaan saanut hepulin - näytti tänä aamuna painoksi 72,5 kg, eli pudotusta olisi -1,3 kg! Yllättyneenä ja tietysti iloisena kuitenkin uskon tuohon lukemaan...

Onnittelut 90M:lle ja kaikille muille painonsa pudottaneille! Ja tsemppiä ihan jokaiselle niin jouluostoksiin kuin painonpudotukseen!

Vierailija
8/34 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiirettä on pitänyt, joten nyt vähän myöhässä hyppään pinoon..

Paino oli maanantaina laskenut -100g...eli aika huonosti...No, oli sentään miinusta eikä plussaa.

Puppiskalla meni sitten herkuton joulukuu metsään, ei ei ja vielä kerran ei tule mittään!!!

Missä on minun itsekurini, mihin kummaan se on karannut?

Kyllä täytyy silti kiittää teitä, kun kävin lukemassa taas teidän hienoja pudotuksianne niin kyllä sisuunnuin ja tsemppi taas nousussa. Onnea 90M, todella upeita tuloksia, eikös tunnu upealta mahtua vaatteisiin, jotka oli ennen niin pienen tuntuiset!

Miten minä kestän kaikki tämän kuun synttärit herkuttelematta(kuopus täyttää tänään 1v. ja vanhin ensi viikolla 6v. ja miehelläkin synttärit ens viikolla...)

Nyt lopetan tämän surkutteluni ja toivotan teille upeille sisunaisille ihanaa viikkoa, toivottavasti minäkin saisin itseäni nyt niskasta kiinni ja osaisin taas sanoa ei herkuille!!

-Puppiska(joka kaivaa jostain viimeiset itsehillinnän rippeet)

Vierailija
9/34 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viikon lomalla töistä ja kotona en yleensä avaa konetta, jos ei ole aivan pakko...

Nyt auttakaa minua!!!

Olen käynyt 2 krt PV ryhmässä. Eka punnitus -1.4kg. Toka punnitus +500g

Olipa shokki; olin nimittäin aerobikannu kaotona 3X35 min ja käynyt salilla ja pisteitä olin käyttänyt joka päivä tasan 21 ei yli eikä ali.

No, menkat oli kyllä ja turvotusta, mutta siitä huolimatta tosi pettymys. Hyväksyisin sen jos olisin lipsunut, mutta ei.

Mitä hel... Tietäskö joku mitä teen väärin? Voiko syödä esim. hiilareita liikaa suhteessa proteiiniin? Vai heitteleekö nestetasapaino noin paljon?

No To on taas punnituspäivä ja PELOTTAA mennä. Nytkin oon ollu tosi tiukkana ja hikijumpan tehny 2 krt.

Muille onneksi olkoon kun miinusta näyttää vaaka!

10/34 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÖYSÄ:Kyllä se siitä..plussaa tulee itse kullekin silloin tällöin, joten turhaan punastelet ;o)!!!

EMONAMOHA:Hieno juttu, että paino on tippunut ilman laihdutusta.. kumpa itselläkin se kävis noin helposti ;o)!!

ANNIKA1973:Vautsi vau..sinä se jaksat aina yllättää..hieno juttu!!!

PUPPISKA:Pudotusta se on se 100g:kin..samoin oli mulla!!Jospa ens viikolla ois jo vaikka enempikin niin lisäis intoa taas ;o)!!

Hurjasti onnea 1-vuotiaalle kuopuksellenne :o)!

KATTI26:No voi vihna..uskon, että harmitti kyllä toden teolla, kun oot niin kovasti liikkunut ja tunnollisesti noudattanut..luulenpa, että se johtui nimen omaan niistä menkoista, sillä ainakin mulla ne turvottaa helposti 1-2kg..ihan tosissaan, joten varmasti huomenna on paino taas rutkasti vähempi ;o)!!

Toinen mikä voi vaikuttaa on se, että jos oot syönyt jotain suolaista..ja nestettä on kertynyt sen vuoksi, taikka se, että ekassa punnituksessa olit vatsa tyhjänä ja nyt olit syönyt juuri hiukan aikasemmin tms. kyllä tuohon painoon vaikuttaa monet asiat..vielä sekin tuli mieleen, että koska olit niin kovasti liikkunut niin oisko voinut lihaksiin kertyä nestettä myös?!

Tsemppiä huomiseen punnitukseen..uskon ja melkeinpä tiedän, että nyt tulee huima pudotus taas ;o)!!!

Minä oon pysynyt hyvin pisteillä ja eilen oltiin taas kaverin kanssa 5km sauvakävelylenkillä..mennään luultavasti tänäänkin..josko siitä sais oikein tavan itselleen, että kävis ainakin 3kertaa viikossa..mieluummin useemminkin ;o)!!

Kaikille kovasti tsemppiä!!

Vierailija
11/34 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun edellisenä iltana kävin tekemässä ekan kerran kunnon salirääkin + söin sinä päivänä suoalisen aterian + todellakin söin ennen ryhmää + ne menkat.

Kiitos Köris! Minäkin uskon ja toivon, että huomenna on miinusta tullut! Ainakin farkut meinaa tippua jalasta :O)

Jos ei oo tullut niin minä en enää maksa PV:hen vaan alan kotona noudattamaan jotain ohjelmaa :O) Voisi olla vaikka " Painon vartijat" - vartioin painoani, ettei se vaan putoa!!

Tyhmä se meidän ryhmänohjaaja, kun ei mitään kysynyt eikä kommentoinut plussasta vaan sanoi, että 0,5 kiloa, luulin tietty että miinusta niin kotona huomasin vasta, että se oli plussaa! Niin että kiitti ohjaaja tuesta ja kannustuksesta vaan oikein paljon! Enkö aiemminkin motkottanut, että meillä on tylsä vetäjä...

No kyllä tämä vielä iloksi muuttuu!

Vierailija
12/34 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että sulle on sattunut tuollainen ohjaaja Pv:ssa. Anna palautetta!Meillä on onneksi iloinen, pirteä ja asiallinen ohjaaja. Tunnelma ryhmässä on aina hyvä. Ja jos plussaa on tullut hän vain sanoo että on tullut hieman plussaa, ei huuda sitä määrää niin että kaikki kuulevat. Saattaa myös kysyä " onko ollut jotain erityistä?" . Käsittääkseni voi varata " yksityisen" ajan ryhmän jälkeen jos haluaa keskustella kahdestaan ohjaajan kanssa tai saada häneltä lisätietoja jostain.

Jos liikut paljon suosittelen että syöt myös liikuntapisteitäsi - ettei keho mene säästöliekille.

Tsemppiä sulle, kyllä onnistut vielä kunhan et anna periksi. " Katso" minua, olen pudottanut nyt 22 kg mutta aikaa siihen on mennyt yli 1 ½ vuotta! Siihen mahtuu niin ylä- kuin alamäkiä, plussaa sekä miinusta ja hyviä ja huonoja päiviä...

Vierailija
13/34 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota liikuntajuttua olenkin miettinyt, että pitäiskö ne pisteet syödä?? PV ohjeissa kyllä sanotaan, että jos haluat pudottaa painoa nopsemmin, niin jätä liikunta pisteet syömättä. Tiedä tuota sitten. Mulla on vähän semmonen tuntuma, että säästöliekille mennään vasta, kun kiloja alkaa olla vähemmän ja kalorimäärä on pienempi, vai? Luulisi liikunnan vaan tehostavan aineenvaihduntaa ja laihtumista. Mulla on ollut kokoajan ihan kylläinen olo, kun olen syönyt sen 500g kasviksia päivässä niinkuin suositellaan ja kaikki pisteet normaalisti.

Vierailija
14/34 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille onnitteluista, tuntuu niin kivalta, kun on kannustusjoukkoja, kotona kun en ole kovaa ääntä laihduttamisestani pitänyt, enkä kavereillenikaan mitään sanonut, joten palautetta tulee vain teiltä (katsotaan, milloin mies huomaa...)

Kävin sitten yks päivä lasten kanssa kirpparilla (nuuka kun olen!) juhlapaitaa etsimässä. Ihmeen hyvin reissu meni, yks oli rinkassa selässä, yks rattaissa, ja vanhin käveli vieressä. Ostin sitten summanmutikassa kokeilematta ihanan paidan, mutta kotona kävi ilmi, että se on ihan liian iso! Onneksi ei ollut kallis, mutta harmittaa sliti vähän. Yläkroppa on näköjään kutistunut enemmän, kuin luulinkaan...takamus silti yhtä komia! Voi, tätä päärynän elämää.

Tänään lähden taas muksujen kanssa ostoksille, lähdetään oikein kaupungile, jossa on enemmän kauppoja. Kampaaja on vieläkin varaamatta, mies kun on aina töissä.

Kuka se muuten olikaan, joka viime ketjussa mainitsi jotain salmiakki-tuplasta? Siis tarkoittaako se, että on salmiakkia ja suklaata samassa patukassa *slurp* ? Vai käsitinköhän mä aivan väärin...?

Laitan nyt tähän kohtaan pisteen ja lähden pukemaan noita lapsukaisia.

Kiitollisena, 90M

15/34 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

90M:

Kuka se muuten olikaan, joka viime ketjussa mainitsi jotain salmiakki-tuplasta? Siis tarkoittaako se, että on salmiakkia ja suklaata samassa patukassa *slurp* ? Vai käsitinköhän mä aivan väärin...?

Ja tosiaan..tuplaahan on sen normaalin lisäks valkoisella suklaalla ja sitten salmiakilla..itse en oo maistanut, vaikka salmiakista ja suklaasta tykkään molemmista..sisko sen jo valmiiksi haukkui ja itsekin kyllä oon miettinyt, että voiko olla yhdessä hyvää?!

Mutta tarvinee vissiin joku päivä sittenkin kokeilla ;o)!!

Vierailija
16/34 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin tytön kanssa tosiaan perjantaista tähän päivään asti lomailemassa sukulaisten luona. Pelkäsin kyllä tosi paljon niitä herkkujaan tuputtavia tätejä, mutta valkoisten valheiden kera selvisin. Kun kiersimme KOKO SUVUN niin joka päivä oli kyläilyjä. Näin oli helppo valehdella että just syötiin edellisessä paikassa.. Noloa! Tyttö kyllä pupelsi joka paikassa ruokaa, kasvavassa iässä kun on.

Tätilleni, joka on myös dieetillä, kerroin ja myös veljen avokkeelle. Ne onkin täyspäisiä eivätkä tuputa herkkuja. Isin luona söin piparin ja yhden karkin, kun en viitsiny tehä asiasta numeroa. Ensi viikolla ne ja äitin kermakastikkeet ja perunamuusit sitten varmasti näkyy..

Ja aivan ihanaa, jälleen miinus viikko. Nyt on lähteny reilu kilo eli paino on vielä hurjat 91 ja jotain päälle (tarkemmin en osaa sanoa kun ei ole digitaalivaakaa) Eli joulun tavoite 90kg täyttyy vaikka päällään seisoen.

Ja kaikkein ihaninta ->yhdet farkut ovat liian isot ja joutavat kierrätykseen. Jihuu!

Sisukkaille naisille sisu halauksia toivottelee joulutonttuja askartelemaan lähtevä sininen.

Vierailija
17/34 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina vietin kotona lomapäivää ja eilinen meni sitten työkiireissä. PAinoa oli tippunut 400 g.

PAino viikko sitten: 87.1 kg

Paino nyt 86.7 kg

Pudotusta: 400 g

Pudotus tot: 8.8 kg

Joulutavoitteeksi olen laittanut 85.5 kg ja tuo tulisi toteutua enne joulua. Jos joka viikko tippuu tuo 400 g, niin tavoite toteutuu, mutta saapi nähdä. Tämä alkanut viikko on ainakin ollut yhtä pupeltamista. En ymmärrä mikä herkkujen ahmimiskausi minulle on iskenyt. Koko dieetin ajan, olen ollut ilman suurempia herkkuja, mutta nyt viime viikonlopusta lähtien, joak päivä pitää sada jotain hyvää. Pitänee varmaan otta vähän rennommin tuonne 1.1.2006 asti ja sitten palata tiukalle linjalle. Tietysti tässä nytkin pitää katsoa mitä suuhun laittaa ja pitää dietti mielessä, mutta suurempia uhrauksia en jouluna suostu tekemään. Joulu on kuitenkin vain kerran vuodessa ja sitten on taas koko vuosi aikaa laihtua.

Vierailija
18/34 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Körikselle piti jo edelliseen viestiin laittaa kiitokset viime viikon lohdutteluista... *häpeilee* mutta sama pää yöt päivät. KIITOS nyt kuitenkin, kun aina jaksat kannustaa!! Olen sen miljoona kertaa aikonut lopettaa kokonaan tämän " itseni kiduttamisen" , mutta sinun ja salavihkaisen painon itsekseen putoamisen ansiosta olen ruodussa edelleen (=jälleen). Mistä vetoa, että nyt kun aloitan kevyellä linjalla, paino nousee ensi punnitukseen? ;)

Katti26: Olipas " kannustava" PV-ohjaaja! Miksi moisesta vielä pitää maksaa? Todella masentavaa ja aliarvioivaa. Uskon Köriksen tavoin, että ne menkat nostivat painoasi (niiden loppumisen ansiosta minulla tällä viikolla laski sen 500g) ja samaten URHEILU. Sen kun alkaa oikein urakalla laihiksen yhteydessä, niin paino laskee hitaammin, mutta pysyvämmin. Olet siis oikealla tiellä, älä tuijota vaakaa vaan vaatteita! PV:n yleinen ongelma on juuri se, että paino laskee ilmankin likuntaa, mutta " kuurin" loputtua palaa helposti takaisin huvenneiden lihasten ja sitä mukaa alentuneen kulutuksen myötä. Tärkeämpää kuin nopea painonlasku, on proteiinien saanti sekä se liikunta! Tsemppivä!

90M: Ole kuule tyytyväinen päärynämalliisi! Olen oikeasti kateellinen, minä kun olen kapealanteinen niin näytän koko ajan siltä, kuin olisin viimeisilläni ja takaapäin olen ihan ihmisen kokoinen... Mulla on vyötärö 90-92cm ja rintojen alta mitattuna ympärys silti vain 82cm eli selvä " raskausmaha" :(

EM, joka tankkaa nyt proteiineja

Vierailija
19/34 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla on PV. Niin ja jospa ohjaaja ois saanut palautteen, minkä annoin puhelimitse PV:n yhteen toimipaikkaan.

En oo uskaltanut syödä juurikaan mitään tänään... hehe. Äsken söin viilin ja ananas purkin. Ihan huijarihan olen, mutta pakkokeinoja oman motskun ylläpitämiseksi...Eipähän ainakaan nesteen takia näytä plussaa :O)

EM kiitos sympatioista!!!

Vierailija
20/34 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tässä vaan...Että meidän porukassa on kivaa se, että meillä on todellista vuoropuhelua, eikä vaan sitä, että jokainen kirjoittais oman painon jne. tää on symppisporukka! (huh mikä lause, äidinkielen ope sais kohtauksen ja minä vielä kirjoitin E:n)

Mulla on huomenna vapaata ainaski puolpäivää, mutta yritän jossain välissä käydä koneella kertomassa jännittävät uutiset...onko taas suuri pettymys tulossa vai mahtava yllätys...hmmm...

Pakko syödä kuitenkin ennen punnitusta, muuten pimahdan!