Eikö ekaluokkalaiset saa aika helposti joulutodistukseen
rastit parhaimpaan riviin? Ei ole isompia lapsia niin en tiedä. Mummu vaan ihmetteli hyvää todistusta, mutta eikö se ole ihan yleistä opettajalta ikäänkuin kannustukseksi?
Kommentit (11)
Niin, eipä kai. Nyt vähän nolottaa, etten enempää kehunut lasta, täytyypä mennä korjaamaan tilanne :)) ap
Riippumatta todistuksesta aina löytyy kehuttavaa!
Ja jos on vaikeuksia koulussa, tarvii sitä kannustusta ja kehua kahta enemmän!
Kolmasluokkalaisen tytön toditus oli täynnä ysejä ja joku kymppi. Ymmärtääkseni hyvin tyypillinen todistus ton ikäiselle tytölle, jolla ei ole varsinaisia oppimisvaikeuksia. Mutta älystä ja lahjoista ei kai kerro mitään.
Meillä ekaluokkalaisen opettaja kertoi että paras rasti vastaa numerona 10 ja seuraavaksi paras kiitettävää. Kyseessä siis viisiasteinen portaikko. Lisäksi sanoi että numeroita ei ole annettu vain kokeiden perusteella, joten vanhempien ei tarvitse ihmetellä.
Meillä ekaluokkalaisella oli kaksi äidinkielen rastia toiseksi paremmassa ruudussa, vaikka kokeista tullut täysiä ja erityisopettajan tekemässä lukutestissä oli luokan parhaimmistoa (meille vanhemmille näytetiin palkeista oman lapsen tulos, muiden nimet piilotettiin). Lapsemme siis lukee hyvin ja kirjoittaa lauseita, pieniä virheitä vielä välillä on, joten siitä varmaan vaan tuo kiitettävä, eikä 10.
Matematiikka olikin sitten jo tuo paras rasti, mutta sen lisäksi että kokeista tuli täydet, on luokan kahden nopeimman joukossa tekemään tehtävät (olin katsomassa tunnilla itse ja näin miten toimii). Lisäksi kun luokassa oli n. 5lisätehtäväkirjaa matematiikassa ja ne jaettiin yli 20 oppilaan luokassa parhaimmille, niin sai sellaisen. On oikeasti matemaattisesti hyvin taitava lapsi.
Eli itse pidän tämän opettajan asteikolla lapsemme arvosanoja todella hyvinä. Mielenkiintoista olisi nähdä niitä toisten saamia todistuksiakin kyseisellä luokalla.
Mutta olen tosiaan oppinut vanhempien lastemme kohdalla että opettajilla on erilaisia tapoja ja painotuksia myös tuossa oppilaan arvioinneissa. Tuloksen ymmärtää vasta kun tietää miten opettaja arvostelun tekee ja sitä ei tiedä jollei opettaja kerro. Itse siis arvostan sitä että opettaja kertoi sen meille vanhemmille, jotka olimme paikalla todistustenjakopäivänä luokassa.
Kolmasluokkalaisen tytön toditus oli täynnä ysejä ja joku kymppi. Ymmärtääkseni hyvin tyypillinen todistus ton ikäiselle tytölle, jolla ei ole varsinaisia oppimisvaikeuksia. Mutta älystä ja lahjoista ei kai kerro mitään.
Ahkera ja hyvin pärjäävä tyttö jos noin hyvä todistus on. Ei nykyään kymppejä jaella samalla tavoin kuin ennen. Kympin eteen on todella näytettävä osaamista ja olla tunnillakin aktiivinen. Tuntiaktiivisuuden puute tiputtaa herkästi nykyään numerolla.
Älä siis pidä noin hienoa todistusta itsestäänselvyytenä. Meillä on normaaliälykkäät lapset joilla ei ole kenelläkään edes yhdeksää keskiarvo, ja silti läksyt tehdään ja luetaan kokeisiin jne.
ja meillä ei edes saanut joulutodistusta
meidän tyttö ei edes lue kokeisiin, riittää, kun kuuntelee tunneilla. Ei siis ole mikään ahkera! Ei edes juuri tykkää koulusta, paitsi niistä välitunneista.
Ja tytön kavereillakin oli tietääkseni rivi ysejä.
vanhemmat lapsemmekin pärjäsivät tuossa vaiheessa lukematta kiitettävästi, toisen piti tehdä hommia pärjäämisen eteen yläasteella, toisen lukiossa.
Kolmannella luokalla alkavat vasta varsinaiset kokeet.
Onhan sekin kannustavaa että on parannettavaa entisestään?
kyllä ne rastit saa hyvin tehdystä työstä.
eihän siinä olisi mitään järkeä. Lapsi kuvittelisi olevansa oikein hyvä ja oliskin keskitasoinen eikä ymmärtäisi tsempata yhtään.