Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Askarteluvinkkejä parivuotaalle?

05.12.2005 |

Kertokaahan mitä kaikkea 2-2,5 -vuotiaan kanssa voisi askarrella?

Liimailla ja leikkailla värillisiä pahveja / kiiltokuvia? Rakennella helminauhoja? Muovailla?

Ajattelin tehdä rynnäkön askarteluliikkeeseen lähiaikoina, mutta ostoslista on köyhänlainen...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoispoika on 2v1kk. Hän jää vuoden alusta pois hoidosta (vauva syntyi marraskuussa), joten askarteluvinkkejä minäkin kaipaan!

Tähän mennessä kotona askarteleminen on rajoittunut muovailuvahailuun. Poika on erityisen ihastunut " puristuskoneeseen" , millä muovailuvahasta voi tehdä erilaisia pötköjä. Paketin merkki näyttää olevan My Dough - FACTORY. Sai kummitädiltään lahjaksi eikä kuulemma ollut maksanut kuin vajaan 10 euroa.

Vierailija
2/8 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos lapsi vaikka piirtäisi ja liimaisi joulutarroja korttiin? Sen lapsi osaisi, muussa aikuinen sitten auttaa (eli tekstin kirjoittamisessa). Valmiita pahvisia korttipohjia saa kaupasta. Eli tässä ainakin jouluinen puuha " askarreltavaksi" . Niitä on myös kiva lähetellä sukulaisille ja tutuille.

Muuten tuon ikäiselle juuri tulee mieleen muovailu. Saksien käytössä ja vastaavissa saakin sitten aikuinen autella aika paljon, mutta ainahan lapsi voi harjoitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

- muovailuvahat (ja niihin liittyvät jutut, eli mahdollisia muotteja, pursottimia, veitsiä, lautasia jne.)

- sormivärit / vesivärit (molemmat ovat kivoja ja varmasti saavat aikaan myös pyykkiä, varaa essuja, tilaa ja aikaa ja pitkää pinnaa aikuiselle sotkujen suhteen...)

- joulukortit (niitä minäkin ajan henkeen askartelisin; ruskeasta pahvista voi leikata piaprimuotilla jonkun mallisen piparin, liimata sen pahville ja sen piaprin voi koristella valkoisella tussilla, tai hileliimalla tai liimata siihen tarroja tmv. - tulee näyttäviä kortteja tai toinen korttivihje: leikkaa punaisesta pahvista kolmion mallinen tonttulakki ja liimaa niitä pahville pari vierekkäin. anna lapsen/piirtäkää yhdessä silmät ja suu tontulle)

- pahvista ja paperista voi leikata erimuotoisia paloja ja yhdistää ne langalla ja laittaa katosta roikkumaan, tai vaikka pujottaa langan neulaan ja pujottaa pumpulin paloja lankaan ja laittaa tämän lumisateen roikkumaan ikkunan eteen...

- ei varsinainen askartelu, mutta meidän lapset tykänneet pistellä niitä muovinastan näköisiä sellaiseen rei' itettyyn alustaan (halpa ostos myös)

- helmipujottelu on varsinkin tytöistä hauskaa. Aloita isoilla helmillä. Jos haluaa helmihommaan mielenkiintoa - tee taikataikinaa (ohjeita löytyy netistä) ja muovaile itse helmet, anna kuivua ja väritä helmet itse, pujottele itse tekemät helmet naruun!

- joulukuusenkoristeita

Vierailija
4/8 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa vielä, mistä ostatte askartelutarvikkeita?

Vierailija
5/8 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivet ja laitoin tuikut kaakeleille ja lapset sitten koristelivat kivillä laatat. Hyvin sujui 2v8kk ikäiseltä ihan ilman aikuisen apua kivien liimaaminen ja tuli oikein kivan näköisiä joululahjoja. Kiviä voi tietysti liimailla muutenkin ja myös maalata ja niitä aika pienikin osaa itse laittaa.

Vierailija
6/8 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Tiimari ole kaikkien lastenkin suosikki, kun siellä saa pienellä rahalla kaikkea pientä kivaa ;-)

Pääsääntöisesti tuollaiset perusaskartelujutut ostan Tiimarista, se on mielestäni halvin. Sinooperissakin on kaikkee kivaa, mutta kovin kallista...

Sitten isoista ruokakaupoista olen löytänyt hyviä sormivärejä, muovailuvahoja (niitä älä osta Tiimarista, tarttuvat ja töhrivät vain) ja noita " nastanpistelyjuttuja" . isoja helmiä onkin hieman vaikeampi löytää..

Yks askarteluvinkki vielä tuli mieleen, kun meillä noita pieniä pilttipurkkeja kertyy - eli niistä voi tehdä tuikkuastian. Ottaa sen etiketin pois ja pesee liimatahran. Pinnalle voi maalata kuvia esim. sormiväreillä, tuikku sisään palamaan.

Vierailija
7/8 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luova lapsi, Dorothy Einon.

Tosi kiinnostava kirja ja antaa paljon vinkkejä, mitä kaikkea lapsen kanssa voi tehdä ja mikä kannustaa lasta luovuuteen. Esim. jos lapsi repii tapetteja, se on tietty kiellettyä. Mutta lapsi kokeilee, että mitä tapahtuu kun repii. Jos liimaa maalarinteippiä oveen, niin lapsi voi kokeilla tuota repimistä. Hyvä vinkki mielestäni. Ja siinä oli esim. että leikkaamista voi opetella suikaleilla. Eli että yhdellä klipsaisulla saa suikaleen poikki, niin siitä se lähtee. Ja sanomalehtipaperin repiminen jne. Tuota viimemainittua ollaan kokeiltukin sekä sanomalehtipaperista pallojen puristaminen ja heittely.

Suosittelen siis tuota kirjaa. Javarmasti on muitakin. Itse olen ostanutSatunallet-kutsuilta esim. värejä ja muovailuvahoja. Niillä on mm. sellaiset tussit, että helposti lähtee kostealla pyyhkimällä.

Vierailija
8/8 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

- maalataan vesiväreillä, ensin äiti auttoi pensselin ja värin kanssa, nyt menee jo itse (2v 5 kk lapsi)

- väritetään liiduilla,

- Ikean maalausteline jossa on liitutaulu ja tussitaulöu o tosi kätevä.

- Naamareiden teko on mukavaa, äiti tai isä piirtää hahmon ja lapsi sotkee minkä sotkee, sitten silmänreiät ja kuminauhalla kiinni, on ollut lapsen mielestä huippujuttu.

- värien puhaltaminen tai kallistelu, siis kosteita väritäpliä paperille ja kallistellaan.

- kaulanauhojen yms. väsäys kaikenlaisista kapneista

-käpylehmät, vanha klassikko!

- perunaleimasimella painaminen

- ikkunavärit