G: Mitä teet työksesi? Voitko käyttää vapaasti omaa puhelintasi työn aikana?
Ihan kiinnostaa, kun tuntuu, että kaikki kuittaa aina lapsensa päässeen koulusta kotiin ja kaikille lapset soittaa töihin, että voiko mennä ja tulla..
Minä työskentelen ihan kunnan päiväkodissa lastenhoitajana ja meillä on ihan selkeä ohjeistus, että omaa puhelinta ei työaikana käytetä. Ne eivät saa olla taskussa tai ryhmän pöydillä, vaan kertakaikkiaan pukukaapissa. Yleinen ohjeistus koko kunnan työntekijöille.
Meillä lapsilla on minun työnumero ja olen tähdentänyt, että vain kun on OIKEASTI hätä, esim. sairastuu tai jotain sattuu, saa soittaa.
Meidän ryhmässä esim. on 4 hoitajaa ja meillä jokaisella on ala-asteikäinen lapsi /lapsia. Jos heistä jokainen soittaisi omalle äidilleen vaikkapa kahdesti iltapäivän aikana "olen kotona" "saanko mennä kaverille" "menen äiti nyt ulos", niin kyllä se OIKEASTI häiritsisi meidän ryhmän toimintaa paljon.
Ja nyt on ihan turha lässyttää sitä, että pitää asettaa lapsi uran edelle. Ei tässä ole mistään urasta kyse, vaan ihan normaalista työstä, jota tehdään, että saadaan ihan normaali palkka, jolla maksetaan ihan normaali elämä. Ja tosiaan, olen ollut siinä käsityksessä, että tämä "oma puhelin pukukaappiin" on aika yleinen käytäntö.
Kommentit (50)
Kauneusalalla.
Puhelin on yleensä värinällä taskussa. En halua että asiakas joutuu kuunnella puhelimen pirinää tullessaan rentoutumaan.
Lapsille olen ohjeistanut että laittavat tekstarin kun ovat päässeet koulusta kotiin ja tarvittaessa soitan jos tarvitsevat neuvoja ruuan lämmityksessä tms..
Eli vapaasti saisin käyttää, mutta kunnioitan asiakkaitani jotka minulle palkan maksavat..
Puhelin on valvomon pöydällä tai taskussa. Ruudulta seurataan prosessin etenemistä. Välillä käydään kentällä tarkistamassa tilanne. Mulle saa soittaa kesken työpäivän. Ei haittaa pomoakaan vaikka lapset soittaa kesken töiden. Lapset tietää että en välttämättä pysty heti vastaamaan, mutta soitan takas kun kerkeän.
ja puhelin on mukana tunneillakin, äänettömänä tosin, mutta taukoja on aika usein, joten pystyn silloin soittamaan, jos joku on yrittänyt tavoittaa. Olen sellaisessa paikassa työssä, että myös oppilaat saavat vastata puhelimeen, jos tulee tärkeä puhelu. En ole peruskoulussa/lukiossa siis. Mutta äänetön pitää olla puhelin.
Iltapäivisin ei ole usein tuntejakaan, joten pystyn käyttämään puhelintani asioiden hoitamiseen, tai lapselle soittamiseen. Toistaiseksi lapsi on vielä ekalla ja ip-kerhossa, mutta jos menee kaverin luo tai kanssa meille, soitan perään.
Kerran on ollut lapsetn puhelin äänettömänä, eikä vastannut, ja silloin soitin jo koulun kaikki numerot läpi, että onko lasta nähty ja lähdin viivana kotiin. Joten lasta ei pysty aina ja koko ajan tavoittamaan, vaikka yrittäisikin.
Meilla iso sairaala jakaikki liittymät/kännykät ei välttämättä toimi. Omani toimii on työpöydällä piippauksella. Vastaan usein miten ellen ole toisessa puhelimessa. Lapsi vielä päiväkoti-ikäinen.
Tauot ovat sitä varten. Muutoin ei saa eikä voi käyttää puhelinta. Käytännössä lapset soittavat miehelle jos minä töissä ja jokin hätä tai muuten haluavat yhtyden. Hän kun voi vastata aina.
ja puhelin on aina työpäivän aikana lukitussa laukkukaapissani. Työnantajan ohjeistus on, ettei omaa puhelinta saa työtakin taskussa kuljettaa. Lähipiiri soittaa työpaikan lankapuhelimeen, jos on tärkeää asiaa. Viimeisen 10v aikana mies tai joku lapsista on soittanut lankapuhelimeen n. 10 kertaa. Mieheni saa kiinni puhelimella aina, joten lapset tietävät kysyä neuvoa häneltä ensisijaisesti.
sillä soitan työpuhelut ja omat puhelut. Lisäksi on vain työnantajan tietokone, jota pidän lähes aina auki kun olen kotona. Molempiin päivittyvät työsähköpostit ympäri vuoden. Tosin kännykkään ei öisin. Vastailen myös vapaa-ajalla työsähköposteihin ja puheluihin, joita tosin tulee harvoin.
Itse siis joustan todella paljon myös työn suuntaan. Tässäkin pyörittelen päässä pariakin työasiaa vapaa-ajalla, mutta ei haittaa yhtään.
aina on tietokone mukana
kokouksissa (myös talon ulkopuolella), joten voi surffailla verkossa, näpytellä sähköpostia tai olla työkaveriin pikayhteydessä kysyäkseen jotakin juttua. tai tehdä tämän myös etänä kotisohvalta...
Niin ja it-alalla olen ja joustavampaa työtä saa etsia.
Yksityinen perhepäivähoitaja
Luonnollisesti voin käyttää puhelintani päivisin. Ja vaikka kotona olenkin, silti lapset soittavat päästessään koulusta.
meillä on periaatteessa puhelimen käyttö kielletty mutta meidän myymälässä ovat jotkut työntekijät olleet niin kauan, että saattavat vastata puhelimeen, jos ovat jossain sopivassa kohdassa, esim. hyllyttämässä ja se ei häiritse töitä. Eivät myöskään käy mitään juorupuheluita silloin.
Itse taas olen työskennellyt useammissa toimipaikoissa enkä pidä tapana pitää puhelinta töissä, yleensä mikään ei ole niin tärkeää, että pitäisi pitää puhelinta mukana (minulla ei ole lapsia), voin hoitaa vastausta vaativat asiat tauolla.
Opettajien puhelimenkäytöstä tulee mieleen, kun olin aikuisopiskelijana kauppaopistossa, meidän yksi opettaja vastasi puhelimeensa siellä luokan edessä ja alkoi selittämään lapselleen "sä löydät makaroonilaatikkoa sieltä jääkaapista":D
Jos ei ole keikka päällä, voin vapaasti vastata. Jos olemme ajomatkalla kohteeseen enkä aja, vastaan. Jos ajan ns. kiireetöntä kyytiä, vastaan jos voin. Jos ajan hälytysajoa tai hoidan potilasta, en vastaa.
Eli rekkakuski. Ja periaatteessa voin, mutta aina en pysty. Toinen lapsista soittaa jatkuvasti ja kysyy sitä sun tätä ja ilmoittaa missä on, mutta toinen ei juuri koskaan. Ehkä pitäisi ottaa uusi käytäntö että kumpikin soittaa tai tekstaa kun pääsee koulusta että tietää varmasti että ovat turvassa.
Puhelin saa olla päivän aikana mukana-äänettömäälä tosin ja en vastaa puheluihin kuin todella harvoin.Soitan/laitan txt kahvitauolla.
teen toimistotöitä ja minulla firman puhelin. vastaan työ- ja kotipuheluhin aina kun pystyn, eli lähes aina. teen myös töitä iltaisin kotona, mutta voin myös päivisin hoitaa työajalla tarvittaessa omia asioita. eikä haittaa yhtään, että työ ja vapaa-aika ovat iloisessa solmussa, sopii mulle :-)
Olen lastensuojelun sos.tt. ja oma huonekin on mutta en mä nyt oikeasti voi mielestäni (meillä tätä ei ole määritelty) pitää tärkeissä neuvotteluissa, kotikäynneillä yms. Jos tiedän odottaa tosi tärkeätä puhelua sanoisin, että mulla on poikkeuksellisesti puhelin auki, muuten pyrin pitämään sekä työ että oman puhelimeni äänettömällä ja laukussa esim. kotikäynneillä.
Töitä on paljon ja kiire on jatkuva. Yleensä jos mulla on omia asioita soitettavana niin soitan ne ruokiksen aikana (useimmiten lounaspaikasta). Vilkuilen toki puhelinta välillä, ettei lapsen hoitopaikasta vain ole satuttu soittamaan mutta pitkä väli voi mennä, etten ehdi puhelinta vilkuilla.
laitetaan perhe kuitenkin työn edelle. ei häiritse meidän toimistotyön tekoa.
Voin käyttää omaa puhelinta töissä, itse asiassa ei mulla erillisiä koti-ja työpuhelinta olekaan.
mutta on se mulla aina taskussa ja vastaan, jos ehdin. Pieni hygieniariski siinä on, mutta yritänkin sitten muistaa aina pesaista kädet puhelimen näpelöinnin jälkeen. Pomon kiellon perustelu on ihan työajan tuhlaaminen, nuorille se kielto onkin tarpeen.
ja puhelin on pöydällä työpäivän aikana. voin myös puhua omia puheluitani, mulle saa soittaa.
kukaan ei valvo sitä... eikä haittaa työntekoa, osaan kyllä pistää puhelimen pois jos asiakkaita tulee.
Ennen työskentelin yksityisellä esimiestehtävissä. Tietysti vastasin toimistossa tai kahvilla puhelimeen, jos muksu soitti. Palaverissa en pystynyt vastaamaan, mutta näin kyllä, kun puhelin vilkkui pöydällä. Jos yritti soittaa useamman kerran, niin silloin siirryin palaverista ulos vastaamaan, koska soittaa vain tärkeästä asiasta usean kerran putkeen.
Nykyään työskentelen opettajana ja periaatteessa voin edelleen vastata, jos on hätä. Tosin en vastaa, koska ei ope nyt voi alkaa tunnilla jutustella omalle lapselleen. Lapsi tietää tämän ja siksi soittaakin isälle, jos mahdollista.
Mies voi vastata aina. On myyntityössä/asiakaspalvelussa. Sanoo vaan asiakkaalle (jos sattuu olemaan asiakas), että "anteeksi, pakko vastata", jos lapsi yrittää soittaa useamman kerran. Mies on yrittäjä, joten kukaan pomo ei voi paimentaa asiassa.:)
sillä soitan työpuhelut ja omat puhelut. Lisäksi on vain työnantajan tietokone, jota pidän lähes aina auki kun olen kotona. Molempiin päivittyvät työsähköpostit ympäri vuoden. Tosin kännykkään ei öisin. Vastailen myös vapaa-ajalla työsähköposteihin ja puheluihin, joita tosin tulee harvoin.
Itse siis joustan todella paljon myös työn suuntaan. Tässäkin pyörittelen päässä pariakin työasiaa vapaa-ajalla, mutta ei haittaa yhtään.