Hammaslääkäriä/alan opiskelijaa paikalla? Viisaudenhampaista!
Mun kaikki viisaudenhampaat on osittain puhjenneet mutteivät tähän asti ole aiheuttaneet ongelmia. Nyt toinen yläviisureista on tulossa kuitenkin niin rajusti vinoon poskeen päin, että on rikkonut posken limakalvon ja säteilee kipua koko poskeen, leukaan ja korvaan. Poski on myös hiukan turvonnut.
Pärjään särkylääkkeellä kotona ainakin vielä, paheneeko tilanne olennaisesti jos odotan joulun yli hoitoon hakeutuessa? En millään ehdi huomenna lääkäriin ja toiseksi mulla ei ole varaa useisiin satasiin tän asian hoitamisessa yksityisellä pyhänä.
Saisko jotain ihan pientä konsultaatiota?
Kommentit (5)
Kivun kanssa selviän ihan jo löytyvillä särkylääkkellä (ainakin näillä näkymin), huolena vaan se etten odottamalla järjestä hampaitani pahempaan jamaan, noi oireet varmaan kertoo tulehduksesta eikä mitään märkäpesäkkeitä huvittais saada!
Se vedettiin sitten saman tien päivystysajalla, ihan kuitenkin arkiaamuna, pois. Kesti viisi minuuttia, mutta ei näkynyt hinnassa...
Soittaisin sinuna päivystykseen.
Eli puhkeavan viisaudenhampaan tulehdus. Mene hammaslääkäriin, joka määrää sulle ab-kuurin tai sitten jos sulla ei ole aikaa, niin mene apteekkiin jossa osta Corsodyl-geeliä tai huuhdetta (klooriheksidiini). Minusta geeli on parempaa (=tehokkaampaa) vaikkakin pahemman makuista. Klooriheksidiini toimii "paikallisena" antibioottina. Mitä useammin lisäät sen parempi teho... Klooriheksidiinin haittana on pitkään käytettäessä hampaiden värjääntyminen, joka kyllä lähtee putsilla pois. Jos olisin sinä, harjaisin aluetta geelillä vaikka 3-4kertaa päivässä (vaikka aristaisi) yleensä tämä riittää akuutissa tilanteessa. Ja jos ei riitä niin
jos olet pääkaupunkiseutulainen, taitaa Haartmanin sairaalassa olla virka- ja ilta-aikaan päivystys. Yksityiseen yöpäivystykseen en itse viitsisi rahojani tuhlata... Toivottavasti oli apua
Jos et pääse hampaastasi hammaslääkärille ja kipulääkkeet eivät tehoa, niin haet tavalliselta lääkäriltä päivystyksestä kunnollisen kipulääkkeen, että selviät arkipäiviin asti joulun yli. Todennäköisesti ei kannata syödä kamalasti reseptivapaata särkylääkettä, niistä saa vaan vatsansa täysin sekaisin, jos joutuu ottamaan selvästi tiheämpään kuin ohjeessa on.