12 kg harmaasuolattu kinkku. Onko pilalla, kun otettiin se sulamaan tiistaiaamuna?
Naapuri oli sitä mieltä, että kinkku on pilalla, varsinkin kun kinkku nostetaan huoneenlämpöön yöksi.
Sanokaa nyt kiltit, ettei kinkku ole pilalla tai pilaannu ensiyön aikana..=)
Kommentit (30)
jos jääkaapissa niin ei siinä mitään vikaa ole.
Jos tiistaista lauantaihin huoneenlämmössä en koskisi.
Joten selitäpä säilytysprosessi tarkemmin.
puolta pienempi ja vieläkin jäässä. Olisin toiminut apn tavoin.
on jäässä sen sulaminen kestää vähintään 3 vrk jääkaapissa.
Suola toimii säilöntäaineena ja sulamisen jälkeen kylmäsäilytettynä on edelleen käyttökelpoinen.
Ja huoneenlämpöön se on otettava illalla jotta sisälämpötila on sen 10 astetta. Kylmän kinkun jos paistaa, niin se pissii kaikki nesteet ulos.
Itse otin 5 kg:n kinkun sulamaan jääkaappiin torstaina, huomenna aamulla nostan sen huoneenlämpöön ja illalla paistetaan.
Otettin sulamaan maanantai aamuna jääkaappiin.
Torstai iltana otettiin huoneenlämpöön.
Perjanatina aamulla aikaisin uuniin.
3vrk jääkaapissa? Mitä se siellä pöydällä tekee?? Varmasti on pilalla, jos on ollut joka yö tiistaista lähtien pöydällä.
Mutta mitä ihmettä kukaan tekee tuon kokoisella kinkulla? o_O
Mitä mä olen tehnyt väärin kaikki nämä vuodet?
Joten ei muuta kuin kinkku uuniin =)
vaan yleisesti ottaen noin 12 tuntia ennen paistamista (oli sitten yö tai päivä) jotta liha lämpiää kunnolla (sisälämpötila 10 astetta). Muuten kinkku saa "lämpösokin" ja kaikki nesteet valuu ulos ja kinkusta tulee kuiva.
Ja jääkaapin lämpötila +5.
ap
Ei todellakaan ole pilalla, vaan sulatettu oikeaoppisesti.
vaan yleisesti ottaen noin 12 tuntia ennen paistamista (oli sitten yö tai päivä) jotta liha lämpiää kunnolla (sisälämpötila 10 astetta). Muuten kinkku saa "lämpösokin" ja kaikki nesteet valuu ulos ja kinkusta tulee kuiva.
Harmaasuolattu ei mene edes lämpimässä kovin nopeasti pilalle. Kysyin tuon tänään kauppahallin kauppiaalta. Toki se nyt jääkaapissa säilyy.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:46"]
Miksi ihmeessä olette pitäneet kinkkua huoneenlämmössä kolme päivää? En kyllä enää itse paistaisi, vaikka pöpöjä toki paistaessa kuolee...
[/quote]
se on ollut tuossa jo vuodesta 2012.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:46"]
Miksi ihmeessä olette pitäneet kinkkua huoneenlämmössä kolme päivää? En kyllä enää itse paistaisi, vaikka pöpöjä toki paistaessa kuolee...
[/quote]
se on ollut tuossa jo vuodesta 2012.
ap
[/quote]
Ei muuta kun onneks olkoon teille ja hyvää juhannusta!
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:50"]
Mahtaako olla jo sulanut?
[/quote]
Ei tuosta ota selvää kun on niin paljon kärpäsiä.
En itse söisi