Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen sairaanhoitaja ja en osaa mitata verenpainetta.

Vierailija
22.12.2012 |

Olen aina pystynyt välttämään tilanteet missä mitataan RR eli verenpaine mutta kohta joudun kumminkin ja en osaa sitä tehdä. Auttakaa!! Miten ne perusteet menee?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on myös väliä, miten päin stetoskoopin tötsät ovat korvissasi. Jos ne ovat oikein, kuuluu heti kohinaa ja äänet kuuluvat voimakkaammin, siis jo ennen kuin stetari on mitattavan ihossa. Jos ne eivät ole, sykettäkään ei kovin helposti kuule.

Vierailija
22/27 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pyydä työpaikaltasi joku vanhempi sh opettamaan, meillä oli koulussa yhden kerran verenpaineen mittaus enkä oppinut. Onneksi eka kerralla erikoissairaanhoidon puolella mulla oli ohjaajana sh, jonka alaisuudessa mittasin verenpaineet manuaalisti viikon KOKO OSASTOLTA!

Joka paikassa on koneet, niin harva tosiaan osaa, se koulussa opittu unohtuu todella äkkiä, jos on edes oppinut,

kouluissa on tosi vähän käytännön taitojen opetusta. Samoin lääkiksessä. Opetin yhden lääkärikaverini mittamaan paineet manuaalisesti : )

t. sh

Jotenkin ei yllätä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä yllättävän yleistä, että varsinkin lähärit eivät osaa käyttää manuaalia. Koulussa kokeillaan kerran ja välttämättä missään harjoittelussa ei mitata manuaalisti verenpainetta. Itselläni ainakaan kukaan työssäoppimisohjaaja ei laittanut mittaamaan manuaalilla. Nyt itse ohjaajana laitan opiskelijat mittaamaan niin usein, että se sujuu rutiinilla.

Vierailija
24/27 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta. Jopa minä lähihoitajana mittaan manuaalilla lähes päivittäin, koulusta ei olisi päässyt osaamatta tuota perustaitoa. Mites pulssin mittaus, osaatko?

Vierailija
25/27 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Manuaalimittaaminen ei ole niin helppoa kuin luulisi. Siinä pitää tehdä muutamaa asiaa samanaikaisesti, mikä ei kaikilta heti luonnistu. Suhteellisen helppoa on asettaa mansetti ja stetoskooppi mansetin alle. Sitten pumppaamaan sinne ylös noin 150-160. Tässä vaiheessa alkaa se hankala kohta. Mansetin pumpussa on pieni ruuvi joka pitää pystyä avaamaan yhdell sormella hitaasti samalla seuraten mittarista minkä lukeman kohdalla kuuluu ensimmäisen kerran syke (yläpaine) ja viimeinen syke (alapaine). Itse usein vapautan ruuvin liian nopeasti, jolloin ensimmäinen syke menee ohi, tai unohdan samantien mikä se oli, kun pitää samanaikaisesti niin moneen asiaan kiinnittää huomiota. Pitää myös samaan aikaan huomioda henkilö, jolta paine mitataan. Joskus unohtaa tarkistaa stetarin, joka on kiinni - eikä kuule mitään. Mutta harjoitelemalla kärsivällisillä koehenkilöillä paljon, juttu alkaa ehkä sujumaan?

Juu, toivottavasti se "kärsivällinen koehenkilö" ei ole potilas. Musta tuntuu, että jos ei osaa tehdä useampaa asiaa samaan aikaan, on väärällä alalla. Ihmisten hengellä ja terveydellä ei pidä leikkiä.

Vierailija
26/27 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ei kuule sykettä manuaalisella mittarilla, ei johdu osaamattomuudesta, vaan heikosta kuulosta! Jotkut katsovat elohopean liikettä, mutta oikeaoppisestihan siihen ei saa luottaa, vaan täytyy olla myös kuulohavainto. Mittaa siis myös automaattimittarilla.

lähihoitaja

Vierailija
27/27 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta. Jopa minä lähihoitajana mittaan manuaalilla lähes päivittäin, koulusta ei olisi päässyt osaamatta tuota perustaitoa. Mites pulssin mittaus, osaatko?

Minäkin mittaan lähihoitajana nyt lähes päivittäin manuaalimittarilla verenpainetta. Ja pf:ä ranteesta. Mutta koulussa manuaalimittarin käyttöä harjoiteltiin kerran. Eikä harjoittelujaksoillani kertaakaan. Olen vasta valmistuttuani oppinut käyttämään manuaalimittaria. Ja onko tämä minun vikani vai koulujen resurssien puutetta vai ohjaajien laiskuutta?