Miksi valtio tukee mieluummin kuin lainaa? (STX-laivatilausjuttu)
Nyt en ymmärrä. Lainaa ei millään voitu antaa, mutta nyt ollaankin valmiita antamaan tukea melkein sama määrä. Mikä logiikka tässä on? Laina kuitenkin saataisiin joskus todennäköisesti takaisin. Onko tämä taas jotain Kataisen kutosen matikan logiikkaa?
"Hallitus on myöntänyt 44,3 miljoonaa euroa innovaatiotukea STX-Finlandille laivanrakentamiseen."
"Alunperin STX anoi valtiolta tuen sijasta 50 miljoonan euron lainaa risteilijätilauksen varmistamiseksi"
http://yle.fi/uutiset/hallitus_myonsi_stxlle_443_miljoonaa/6426219
Kommentit (9)
Knkurssin sattuessa suomen valtio velkojana olisi joutunutyhdeksi konkurssipesän omistajaksi. Eli käytännössä.maksamaan muitakin firman velkoja.
Kunrahan antaa tukena, tämmöistä vaaraa ei ole. Ne rahat on sit menneet, mutta enempää ei tarvi pelätä.
Lainalla firma ei olisi sitoutunut rakentamaan laivaa Suomessa.
Mutta eikö lainaan olisi voinut laittaa ihan samanlaista ehtoa? Siis saatte lainan, jos laiva rakennetaan Suomessa.
Knkurssin sattuessa suomen valtio velkojana olisi joutunutyhdeksi konkurssipesän omistajaksi. Eli käytännössä.maksamaan muitakin firman velkoja.
Mistä lähtien firman osakkeen omistaja on ollut velvollinen maksamaan firman velkoja omasta pussistaan? Kyllähän se riski on vain sen sijoitetun rahan verran, ei sen enempää. Siis että osakkeen arvo menee nollaksi.
Tuella voi kuitata pois maksettavia veroja, mutta laina pitää karhuta takaisin.
"Alunperin STX anoi valtiolta tuen sijasta 50 miljoonan euron lainaa risteilijätilauksen varmistamiseksi"
STX pyysi oman pääoman ehtoista lainaa eli kun yritys nyt konkurssikypsä, niin ei niitä rahoja olisi koskaan pois saanut.
Eli lainaa, joka olisi maksettu sitten, kun kaikki muut velat ja vastuut olisi hoidettu. Ihan pätevä kusetusyritys ja nyt valtio on sika, kun ei mennyt siihen retkuun.
Mites se menikään, se ei ole tyhmä joka pyytää ...
rahdataan? Filippiineiltä vai Virosta?
Ranskassa on satama jossa on satamantyöntekijät...
Knkurssin sattuessa suomen valtio velkojana olisi joutunutyhdeksi konkurssipesän omistajaksi. Eli käytännössä.maksamaan muitakin firman velkoja.
Kunrahan antaa tukena, tämmöistä vaaraa ei ole. Ne rahat on sit menneet, mutta enempää ei tarvi pelätä.
Selitä?
Olisivat vaan voineet ottaa lainan ja sen jälkeen ilmoittaa tekevänsä risteilijät kumminkin Ranskassa. Suorantuen ehto on että laiva oikeasti rakennetaan Suomessa. En usko että 44,3 miljoonaa riittää nyt kun valtion piikki on auki.