Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HUH! Sain 100 euron arvoisen lahjan oppilaalta.

Vierailija
21.12.2012 |

Olen opettaja ja tulin juuri joulujuhlista. Sain konvehtirasioita, kukkia ja kynttilöitä ja jotain jouluisia pieniä koriste-esineitä. Yksi oppilas toi 100 euron arvoisen lahjan. En sano mikä, etten minä tai oppilas paljastuisi, mutta aikamoinen lahja!

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistätkö keväällä numerot +1 kyseiselle oppilaalle?

Vierailija
2/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole pian jo lahjontaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistätkö keväällä numerot +1 kyseiselle oppilaalle?

Olen vain aidon hämmästynyt, että joku laittaa 100 euroa opettajan joulumuistamiseen.

ap

Vierailija
4/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, menee raa'asti yli normaaleista, tavan mukaisista lahjaesineistä.

Vierailija
5/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun et nolannut lasta siinä tilanteessa, mutta nyt vain yhteys vanhempaan ja sanot ettet voi vastaanottaa millään. Joko annat takaisin tai viet joulupataan.

Vierailija
6/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset on erilaisia erittäin kiitollisena vanhempana joku ehkä haluaa antaa hyvän lahjan oman mielensä mukaan. Alennusmyyntejä on ollut paljon ja voi olla että on ostettu vaikka erittäin halvalla. Halvallakin voi saada hyvän ja arvokkaan lahjan:-)

Vierailija
7/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkaveri kerran kieltäytyi oppilaan antamasta 1000 euron Stockmannin lahjakortista. Oppilas oli ulkomaalainen ja tuli kulttuurista, jossa lahjonta oli äärimmäisen tavallista, jopa suositeltavaa. Kollega ystävällisesti antoi tammikuussa lahjakortin takaisin ja kertoi, ettei Suomessa ole tapana antaa noin kalliita lahjoja muille kuin lähisukulaisille. Ja että viranomaisen ja virkamiehen yletön lahjominen voidaan tulkita vilpilliseksi.

En nyt välttämättä sanoisi tätä suoraan lahjomiseksi. Uskon, että perhe on vain todella varakas ja haluaa antaa laadukkaita ja kestäviä, arvokkaita lahjoja.

ap

Vierailija
8/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun et nolannut lasta siinä tilanteessa, mutta nyt vain yhteys vanhempaan ja sanot ettet voi vastaanottaa millään. Joko annat takaisin tai viet joulupataan.

ja miltäköhän se lapsesta tuntuu? Jos heillä on rahaa niin so what. Halusivat antaa jotakin kunnollista/arvokasta. Todella tökeröä olisi PALAUTTAA lahja.

Vierailija
9/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se oli toki yhteinen kaikilta, jokainen maksoi 10€ lahjakorttiin ja kun koko luokka osallistuu, niin summa on ihan kiva. Ope on sen kuitenkin minusta ansainnut, koska on käyttänyt valtavasti omaa aikaansa luokan asioiden hoitamiseen. Hyvää joulua kaikille opettajille, olette lahjanne ja lomanne ansainneet!

t: yksi äiti

Vierailija
10/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös asia muutu lahjonnaksi siinä kohtaa kun lahjan yhteydessä puhutaan esimerkiksi arvosanoista tässä kohtaa. Mutta mikäli antaa opettajalle lahjan ilman mitään lisävaatimuksia, niin eikös se ole vain lahja? Toki tonnin arvoinen lahjakortti alkaa jo hieman haiskahtaa, mutta eihän sitä silti olisi pakko antaa sen parempia arvosanoja, kuin mitä oppilas ansaitsee.

Vierailija
11/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se oli kyllä ilmainen meille, laitettiin kiertoon mun työnantajan mulle joululahjaksi antama lahja ;-)

Vierailija
12/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä vastaan ap. Virkamiehen lahjontaa, tuo menee yli sopivuuden. Teillä on varmasti työpaikalla tästä ohjeistus.

Vierailija
13/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset on erilaisia erittäin kiitollisena vanhempana joku ehkä haluaa antaa hyvän lahjan oman mielensä mukaan. Alennusmyyntejä on ollut paljon ja voi olla että on ostettu vaikka erittäin halvalla. Halvallakin voi saada hyvän ja arvokkaan lahjan:-)

tai alennusmyynneistä ainakaan vielä. Tämä on erittäin mieluinen ja olen itse halunnut tällaista, muttei ole ollut varaa ostaa itse.

ap

Vierailija
14/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen rikoslain mukaan on rangaistavaa antaa lahjus virkamiehelle (luku 16, 13 ja 14 §). Vastaavasti virkamies voidaan tuomita lahjuksen vastaanottamisesta (luku 40, 1, 2 ja 3 §). Myös lahjuksen pyytämisestä tai tarjoamisesta voidaan tuomita kyseisten pykälien mukaan.

Rikoslaki viittaa virkamiesten lahjontaan sanoilla "lahja tai muu etu". Rikoslain mukaan lahjuksen eroittaa lahjasta se, että lahjuksella "vaikutetaan, pyritään vaikuttamaan" tai että se on omiaan vaikuttamaan virkamieheen palvelusuhteessa.

Virkamies voi menettää lahjuksen ottamisesta virkansa.

Jos teko luokitellaan törkeäksi, Virkamiehen lahjonnasta voidaan tuomita enintään neljäksi vuodeksi vankeuteen. Lahjuksen ottanutta virkamiestä voi odottaa sama rangaistus.

http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta

Vierailija
15/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitten jatkossakin lahjonta on ok ja aikuisena he sitten lahjovat poliisia, poliitikkoa ym kuten rikkailla on näköjään tapana on.

Sanot että palautat sen ja lahjoja ei tarvitse ja jos haluaa antaa niin max 10€

Vierailija
16/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikoslaki viittaa virkamiesten lahjontaan sanoilla "lahja tai muu etu". Rikoslain mukaan lahjuksen eroittaa lahjasta se, että lahjuksella "vaikutetaan, pyritään vaikuttamaan" tai että se on omiaan vaikuttamaan virkamieheen palvelusuhteessa.

Mutta jos antaa jouluna lahjan, niin se ei vielä tarkoita, että pyrkii vaikuttamaan esimerkiksi opettajan tekemään arviointiin. Eri asia on, jos esimerkiksi lapsen vanhempi tulee antamaan arvokkaan lahjan ja siinä samalla vinhjailee lapsensa arvosanoista jotain. Tuolloin asia voidaan tulkita lahdonnaksi. Vai mitä?

Vierailija
17/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se oli opettaja joka ei jatkanut koulussa. Luokan vanhemmat painostivat hänet ulos koska hän oli homoseksuaalinen.

Vierailija
18/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen rikoslain mukaan on rangaistavaa antaa lahjus virkamiehelle (luku 16, 13 ja 14 §). Vastaavasti virkamies voidaan tuomita lahjuksen vastaanottamisesta (luku 40, 1, 2 ja 3 §). Myös lahjuksen pyytämisestä tai tarjoamisesta voidaan tuomita kyseisten pykälien mukaan.

Virkamies voi menettää lahjuksen ottamisesta virkansa.

Jos teko luokitellaan törkeäksi, Virkamiehen lahjonnasta voidaan tuomita enintään neljäksi vuodeksi vankeuteen. Lahjuksen ottanutta virkamiestä voi odottaa sama rangaistus.

<a href="http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta" alt="http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta">http://www.transparency.fi/virkamiesten-lahjonta</a&gt;

100 e ei ole todellakaan lahjontaa.

Vierailija
19/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai alennusmyynneistä ainakaan vielä. Tämä on erittäin mieluinen ja olen itse halunnut tällaista, muttei ole ollut varaa ostaa itse.

ap

ihmisillä on suhteita joka suuntaan ja voivat saada niitä kautta hankittua vaikka mitä. Ja voihan se olla että toi sun lahja on tullut niille tarpeettomana ja ne pisti sen kiertoon.

Vierailija
20/64 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös asia muutu lahjonnaksi siinä kohtaa kun lahjan yhteydessä puhutaan esimerkiksi arvosanoista tässä kohtaa. Mutta mikäli antaa opettajalle lahjan ilman.

Mennäänkö nyt kysymään niiltä vanhemmilta oliko tarkoitus lahjoa vai ei? Luuletko tosiaan, että lahjuksien antajat puhuvat asiasta suoraan tai edes epäsuorasti?

Vai jäädäänkö rauhassa odottamaan kevään todistusta? Kyllähän sitten kunnialliset vanhemmat ottavat yhteyttä esim. rehtoriin, jos lapsukainen saa liian hyviä numeroita.