Mille alalle kannattaisi opiskella?
Oon jo nelikymppinen ja väsynyt yrittäjyyteen. En vaan jaksa enää kun ei ikinä voi pitää kunnon lomaa ja aina ne työjutut pyörii mielessä. Haluaisin opiskella kokonaan uuden ammatin, vaikka olen jo nelikymppinen. Olen terve ja hyväkuntoinen, eikä minusta tuntuisi yhtään pahalta ajatella että olisin töissä vielä 25 vuotta tai pidempäänkin jos terveys säilyy.
Ammatinvalintatestien mukaan mulle sopisi esim. antropologia, teologia, psykologia, kielet, kirjallisuus, historia. Noin niinkuin opiskeltaviksi alueiksi. Opettajaksi tai miksikään esiintyjäksi musta ei ole. Työllistyiskö noilla aloilla mitenkään..?
Entä minkä tutkinnon suorittaisi suht lyhyessä ajassa? Mulla ei siis ole akateemisia opintoja takana, mutta kiinnostaisi kovasti yliopisto-opiskelu.
Kommentit (15)
Vaikkei opettaminen tunnu omalta jutultasi, niin kannattaa harkita sitä uudestaan, noilla kiinnostuksesi kohteilla löytyisi hyviä yhdistelmiä ja työllistyminen melko todennäköistä.
Vastata, että taloushallinto vetää, mutta et taida olla laskennan ihminen. Hoitoalalle siis. Se työllistää.
Vastata, että taloushallinto vetää, mutta et taida olla laskennan ihminen. Hoitoalalle siis. Se työllistää.
Käytännössä kukaan psykologi ei jää vaille työtä. Ongelma on vain se, että opiskelemaan pääsy on vaikeaa.
Niin ihania aineita kuin antropologia, kirjallisuus yms. ovatkin, niin todella vaikea löytää niiden pohjalta töitä. Olisit kuitenkin valmistuessasi jo lähemmäs viittäkymmentä.
Opettajan töitä riittää, mutta ei kaikissa aineissa. Jos et pidä esiintymisestä, niin opettajan tai kouluttajan tehtävät voivat tuntua raskailta.
Joten ei sille ainakaan. Miten olisi lastentarhanopettajan koulutus?
Kauppatieteet yhdistettynä johonkin harvinaisempaan kieleen (kiina, venäjä) ovat myös ihan ykkösjuttu.
Unohda nuo hörhöalat, joita testit sulle suosittelevat, niin työllistyt takuuvarmasti.
Jos pää ei kestä akateemisia opintoja, niin sairaanhoitaja tai lähihoitaja. Siihen päälle jotain kaupallista ohessa ja a vot, voit perustaa vanhusten hoitokodin. Sillä alalla pistetään tulevaisuudessa rahoiksi.
"Ongelma" on siinä, että yliopistosta ei valmistu nopeasti, ei todellakaan. Jos valitsee sellaisen alan, jolla tehdään paljon kirjatenttejä ja itse voi runsaasti vaikuttaa opintojensa etenemiseen, neljä vuotta saattaisi olla mahdollista. Sen sijaan mm. kielissä, joita itse opiskelen, viisi vuotta on sekin aika tiukka, koska kaikki kurssit ovat läsnäolopakollisia ja täytyy tehdä kieliharjoittelut yms. Itselläni venyy seitsemään vuoteen, mutta toisaalta sain tuossa välissä ensimmäisen lapseni.
Mutta noista mainitsemistasi aloista oikeastaan ainoastaan kielet ovat sellaisia, että työpaikkoja todennäköisesti löytyisi. Muista paljon nihkeämmin. Kielistäkin opettajat ovat vahvoilla (ainakin tietyin kieliyhdistelmin kuten englanti-ruotsi/saksa), mutta monenlaista kääntäjää ja tulkkiakin tarvitaan. Historia on ainakin todella huono työllisyyden kannalta kuten myös antropologia. Täysin varma en ole teologiasta tai psykologiasta, ainoastaan, että psykologiaa on tuhottoman vaikea päästä opiskelemaan :/
Tilitoimisto hoitaa yritykseni vero- yms. asiat.
Hoitoala ei ole minun alani myöskään. En ole erityisen lapsirakas ja omissa ja miehen vanhemmissa on vanhustenhoitoa riittävästi. Sairaanhoitajana multa ei onnistuisi esim. piikitys ja kammoan verta. En myöskään halua vuorotyötä, koska säännöllinen uni on mulle todella tärkeää. Jos joudun yöllä valvomaan, menee monta yötä että pääsen taas rytmiin kiinni.
Opetusala ei myöskään ole mun juttu. Olen vähän sellainen yksinviihtyvä, tykkään lukea, miettiä, pohtia, keskustella syvällisiä. Tykkään myös tutkia asioita, pohtia syitä, tarkkailla ihmisiä ja ympäristöä. Pidän myös kirjoittamisesta. Tulen hyvin toimeen lähes kaikkien kanssa.
Yrittäjyyttä on takana vuosia sekä ennen lapsia että nyt kun lapset ovat isoja. Ja tosiaan, yleensä saan asiat tapahtumaan tehokkaasti. Ajattelin, että voisin jatkaa yrittäjänä osapäiväisesti opintojenkin aikana.
Lisää ideoita, kiitos!
mukaisesti vain 3 vuotta ollen alempi korkeakoulukoulutus (toki voi tehdä maisterintutkinnonkin varhaiskasvatuksesta jos haluaa tutkijaksi tai hallintoon, mutta siis pätevyyden opettajaksi saa kolmessa vuodessa). Työ vaatii lapsiryhmän kanssa toimimista ja sen ohjaamista, mutta ei ole samalla tavalla esiintymistä kuin jossain muissa opetustehtävissä.
eli yhteiskuntatieteiden tai valtiotieteiden maisterin tutkinto ja pääaineeksi sosiaalityö. Hyvä työllistyminen!
Itseasiassa nuoruudessa siitä jopa haaveilin, mutta sitten tuli hyvä yritysidea, joka vei mennessään. Täytyypä perehtyä siihen.
Tiedän, että humanistiselta alalta työllistyy huonosti. Ajattelinkin, jos jollakin olisi ideaa miten saisi kasaan tutkinnon jolla olisi töitäkin. Suurta palkkaa en ole metsästämässä. Ja 4-5 v tehokasta opiskelua olisi minusta ihan kohtuullinen suoritusaika.
Kieliä en itsekään ajatellut, vaikka opinkin melko helposti niitä, mutta opiskeluaika olisi kyllä liian pitkä. Eikä taitaisi oikein kiinnostuskaan riittää.
Mutta kiitos vastauksistanne! Saa vieläkin laittaa.
Löytyy monia vaihtoehtoja, yleensä kohtuupalkkaisia hommia ja niitä löytyy kyllä. Opiskelu 3-4 v. Aikuislinjalla joustavaa, enempi etäopiskelua niin voit tehdä töitäkin.
Ala on pitkälti kirjoittamista, myös työnä, toki sääntöjen omaksumista, mutta myös argumentointia erilaisten sääntöjen ja periaatteiden suhteen.
Oikeustiede on jännittävä tiede, koska sen pintataso on hyvin kosketuksissa nykyhetkeen, poliittiseen päätöksentekoon, mutta sen perusteet ja rakenne ovat jo Rooman ajalta periytyviä, ja perinteiden juridiikka rakastaa ajatusta ns. suljetusta systeemistä. Oman kantansa voi siis löytää joko tiukasti lainoppia puolustavasta ajattelutavasta, tai laajentaa oikeustiedettä sosiologian, historian, kriminologian suuntaan.
Työllistää monipuolisesti, voi hakeutua sosiaalisesti kiinnostaviin hommiin (lastenvalvoja, syyttäjä, poliisihallinto), politiikkaan menee paljon juristeja (Zysko, Halonen, Vapaavuori, Niinistö, Brax...), voi tehdä "tylsää päivätyötä" (verohallinto, virastot), kiimaista rahahommaa (asianajotoimistot).
Oikikseen pääsee yliopistoaloista suht helposti. Sisäänpääsyprosentti on 15-20% hakijoista, ja aloituspaikkoja on satoja. Työttömyyttä on aika vähän, ja palkkataso on kohtuullinen, varsinkin jos vertaa humanistisiin aloihin.
Opiskelu on valitettavasti (tai ehkä sinun onneksesi) ns. kirjekurssia ainakin Helsingissä. 19 aineopintojaksoa, jotka lähes kaikki voi suorittaa pelkällä kirjatentillä. Luennot ovat vain kirjatenttiä tukevaa. Noin kolme seminaaria, joissa on läsnäoloa, joitain käytännön kursseja, ja toki kielissä on läsnäolopakkoa. Graduvaiheessa puolen vuoden aikana on viikoittain tapaamisia, mutta siis kaiken kaikkiaan opiskelu on hyvin itsenäistä ja yrittäjälle sopivaa. Joustava tenttikalenteri antaa mahdollisuuden myös takoa opinnot erittäin nopeasti - nopeimmat oikiksesta valmistuneet ovat tehneet tutkinnon alle 2 vuodessa.
Tai muuten kokenutta, tietävää, oon käsittänyt että täällä tiedetään kaikki ;)