Meidän 4v:llä menee ihan "yli" kun meillä vieraita tai käydään jossain
Todella harmillista, kun lapsen takia ei tahtoisi kutsua meille vieraita kylään eikä itsekään mennä kaikille kylään. Mutta etenkin se, jos meille tulee kyläilijöitä, vaikka vaan isovanhemmat tai sitten ihan vieras vaikka miehen työkaveri käymään, lapsi riehuu ja sekoilee päättömästi. Ensin jännittää, sitten villiintyy ja sekoilee kaikkea älytöntä, hölmöilee, kiusaa sisaruksia jne. Meillä isompi ja pienempikin lapsi, eivätkä ole samanlaisia vaikka toki vilkkaita hekin. Mutta tämä keskimmäinen - jestas! Mikä avuksi? Etukäteen jutellaan miten toimia, mitä tehdä jos jännittää, ohjataan vaikka pelaamaan tai piirtämään, mutta alkaa sitten viskoa peliä tms. Viedään huoneeseen rauhoittumaan, tulee sieltä samantien riehumaan, lopulta alkaa itkemään hirveästi jos viedään takaisin.
Oikeasti neuvoja? On ihana lapsi, mutta voimakkaat ääripäät reagoinnissa. Nyt jo rasittaa jouluvierailut mielessä, kun lapset villiintyvät.
Kommentit (30)
Joo tuossa iässä se on tuollaista villeillä lapsilla
Vierailija kirjoitti:
etten kerro mitään etukäteen. Kerron ihan sitten kun summeri soi, että kummi tulee kylään tmv.
Viime talvena miehen kanssa vähin äänin pakattiin matkalaukut illalla kun pojat nukkuivat, aamuyöllä herätettiin, että no niin pojat, nyt lähdetään meksikoon. Kerran eräs espanjan lento sai nimittäin ihan omat mittasuhteensa, kun kerrottiin pari viikkoa etukäteen mitä tuleman pitää. Ihan oikeasti hyppivät viikon seinille.
Huomenna vien parturiin pojat ja kerron vasta kun haen tarhasta.
Eivät sitten koskaan opi rahoittumaan!
Meillä toimii veretseisauttava karjaisu jos tiukasti sanominen ei auta. Ovat jo oppineet itsekin vähän hillitsemään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on aluksi niin täpinöissä, että riehuu kuin päätön, mutta tunnin kuluttua on jo oma itsensä. Jos vaan vieraat kestää niin kauan....
Meillä ennenmuinoin sanottiin että lapset hiljaa ja hiljaa oltiin sen jälkeen eikö traumoja siitä ole saatu.
Mä katkaisin välit kun sukulaislapset oli ihan kauheita, jopa hengenvaarallisia. En halunnut omien ihanien lapsien altistuvan sellaisille sekopäille. Omani eivät riehuneet niin mua ärsytti se tavaroiden sotkeminen ja väkivaltaisuus.
Menkää sitten vasta kylään kun lapset osaa käyttäytyä. Älkääkä kutsuko ketään luoksenne. Kellään ei ole kivaa kun lapsi häiriköi.
Jouluun on vielä yli puolivuotta eli sitkeästi ja johdonmukaisesti kasvatat. Voitte aluksi pitää pikkujoulut ja jos se sujuu niin jouluvierailut voi ehkä onnistua.
Ehkä lapsen sosiaalisen tilanteen jännitys purkautuu kovana riehumisena? Tai voi olla, että vieraiden saama huomio nostaa mustasukkaisuuden pintaan. Auttaisiko esim. fyysinen leikkiminen, esim. juokseminen ennen vieraiden tuloa?
Vaadit käytöstä ja kasvatat. Tuntuvat seuraukset, kun ei tottele.
Että tuollaiset lapset ovat rasittavia. Olen alkanut jättää vierailut väliin joidenkin tuollaisten perheiden luona, kun ei vaan jaksa diivailevaa huomionhakuista pikkuprinssiä/prinsessaa.
Kuulostaa tutulta