Siis mikä juttu nämä lapsi-korut äideillä on?
Kävin äiti-lapsi-kerhossa. En ollut aiemmin kiinnittänyt huomiota, mitä koruja ihmisillä siellä oli päällä.
Yksi täti alkoi sitten toiselle selvittä, että ai säkin olet nyt saanut nuo Kalevala-korun lapsihelat. Ja siitä pääsi helvetti irti.
Kaikki kaivoi kaula-aukostaan ketjun. Suurimmalla osalla oli sitten ne lapsihelat. Jollakin oli tytön- ja pojanmallinen riipus. Yhdellä korun sijaan lapsistaan tatuointi. Jollakin taas rannekoruun ostettu tietty "maksotti" tai lisäpala tai jotain, kun lapsi oli syntynyt.
WTF? En ole kokenut tarpeelliseksi, että mun pitäisi jollain korulla tms. ilmaista, että mulla on lapsi. Useimmat oli mieheltään kärttäneet noita lapsen synnyttyä. Synnytin sinulle lapsen, maksa siitä minulle korulla? Häh?
Kommentit (54)
Itse ostaisin siihen hintaan jonkun yksilöllisen muiston. Ei muiden tarvitse tietää, montako lasta minulla on ja kumpaa sukupuolta.
Ihemettelen vaan huonoa keskustelutaitoasi.
Ensinnäkin se painaa paljon (8 helaa)ja toisekseen en kehtaa. Eräs äiti-ihminen otti asiakseen valistaa, että siihen helaan kuuluu ostaa niitä kiviä eikä jokaisesta lapsesta omaa helaa.
Olispa se kertonut sen mun miehelle aikoinaan.
itkupotkuraivareiden kans kerjää niitä koruja mieheltään. Toiseksi se, kuinka helppoja ihmiset on menemään markkinamiesten verkkoon.
Ja ei,minulla ei ole tuollaisia heloja, koska 90-luvulla ei sellaiset kai olleet tapana tai ei ainakaan minun tutuilla ollut siihen aikaan kenelläkään sellaista.
Mutta nykyajan äideillä tuo äitiys on muutenkin niin kamalan vaikeaa nykyään ja tavaraa pitää olla niin kamalan paljon. Maailma hukkuu muutenkin tavaraan ja mammat vain kahmii koko ajan lisää.
Äiti_lapsikoru. Kultainen hela, missä 3sinistä ja 2 punaista kiveä. Kellään muulla en ole sellaista edes nähnyt.
Minua lähinnä huvittaa ne mammat, jotka itkupotkuraivareiden kans kerjää niitä koruja mieheltään. Toiseksi se, kuinka helppoja ihmiset on menemään markkinamiesten verkkoon.
Ja ei,minulla ei ole tuollaisia heloja, koska 90-luvulla ei sellaiset kai olleet tapana tai ei ainakaan minun tutuilla ollut siihen aikaan kenelläkään sellaista.
Mutta nykyajan äideillä tuo äitiys on muutenkin niin kamalan vaikeaa nykyään ja tavaraa pitää olla niin kamalan paljon. Maailma hukkuu muutenkin tavaraan ja mammat vain kahmii koko ajan lisää.
Aina oppii uutta palstalta. En ole moisesta kuullutkaan...
Aina oppii uutta palstalta. En ole moisesta kuullutkaan...
nyt kitkerältä aiheelta puolin ja toisin.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2012 klo 18:23"]
nyt kitkerältä aiheelta puolin ja toisin.
[/quote]
Totta. Minusta tuntuu lähinnä ikävältä ajatus siitä, että äiti-lapsi kerhoissa käy näitä kateellisia kyräilijöitä, jotka ottavat herneen nenään siitä, jos kaikki puheenaiheet eivät miellytä juuri heitä. En itse harrasta kestovaippailua, mutta en provosoidu jos jotkut siitä kerhossa puhuvat. Kerhoissa käydään vertaistuen saamiseksi ja äitiyslomalla on monella tavalla herkässä tilassa. Silloin ei jaksaisi pahantahtoisuutta. Itse pyrin tietoisesti muita kannustavaan asenteeseen.
Missä on naisten välinen solidaarisuus?
Siis kateudesta ei ole kyse....
Kuka voisi ihan oikeasti sanoa, että nauraisi pilkallisesti, jos mies antaisi lapsen syntymän jälkeen lahjan?
Mulla on vain vihkisormus, johon on istutettu lisätimantit lasten syntymän jälkeen. Tämä oli miehen idea ja mikäs siinä, ihan nätti sormus. En pidä erityisemmin koruista, siis ns. Arkikoruista joten tuollainen ranneriipus olisi turha. Samoin tatuointi olisi jotenkin kökkö, ellei siinä olisi joku tosi erikoinen toteutus. Kuten vaikka Angelina Joliella.
No mä ajattelin ihan itse ostaa rannekoruun palan joka symboloi lapseni syntymää, en tiedä vielä ostanko kirjaimen vai jonkun kuvan. Mun ei tarvi mieheltä kärttää tai saada itkupotkuraivareita, jotkut naiset hankkii itse rahansa.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:01"]
Siis kateudesta ei ole kyse....
Kuka voisi ihan oikeasti sanoa, että nauraisi pilkallisesti, jos mies antaisi lapsen syntymän jälkeen lahjan?
[/quote]
Onhan täällä ollut ketju, jossa pilkattiin niitä äitejä, joille mies on tuonut synnärille kukkia tai jopa lahjan. Kun sitä tosirakkautta ei kuulemma osoiteta millään lahjoilla, vaan miehen kuuluu olla synnytyssairaalassa vaimonsa rinnalla joka ikinen sekunti, ja eikö siinä vauvassa muka ole lahjaa tarpeeksi, ja kun se vauvan ulos punnertaminen on vain ihan arkinen juttu eikä mikään urotyö, josta pitäisi erikseen palkita, ja eikö se ole kamalan epätasa-arvoistakin kun mies ei saa mitään, nih!
Minusta idea on ihan hauska, mutta toimii ehkä paremmin isoäideillä. Itseasiassa en ole edes nähnyt sellaisia kenelläkään nuorella äidillä, mutta monella yli 50v mummulla. Itselleni en sellaista haluaisi (ainakaan vielä) mutta ostettiin siskoni kanssa äidillemme äitienpäivälahjaksi ne lapsikorut, jossa kiven väri tulee lapsen (tai siis tässä tapauksessa lastenlasten) syntymäkuukauden mukaan. Korukauppiaankin mukaan nämä korut ovat suositumpia isoäideillä kuin äideillä.
Minusta ne pyöreät lapsihelat on vähän hassuja ja epämukavia. Ei koruina yhtään kivoja. Mut saahan niitäkin hankkia se ken tahtoo. Mä en ole tahtonut.
Tiedän korut ja jos niiden ulkonäkö miellyttäisi, niin toki voisi sellaisen ostaa tai toivoa vaikka lahjaksi mieheltä. Mies ei varmasti ole sellaisista kuullutkaan. Se kalevalan lapsihela malli ei ole mieleeni, jos joskus joku kiva koru tulee vastaan, niin miksipä ei voisi ostaa, vaikka se symboloisi vain minulle lapsia.
Lähinnä tässä on hölmöä se, että kaikilla lapsen saaneilla killuu kaulassaan se sama Kalevala Korun hela. Tosi yksilöllistä :D Se näyttää ihan joltain persoonattomalta äiti-klaanin jäsenyydeltä. Jos haluaa hankkia korun lapsen kunniaksi, onhan kultakaupat täynnä koruja, mistä valita. Miksi pitää olla niin mielikuvitukseton, että pitää valita se "lapsihela", kun sen nimi nyt sattuu olemaan sellainen? Sitten tädit istuu mammakerhossa vieri vieressä samat korut kaulassa :D
Onko tämän keskustelun syvempänä merkityksenä se, onko naisen oikein olettaa, ansaitseeko hän raskauden ja synnytyksen jälkeen erityistä huomiota? Korut ja lahjat ovat yksi keino, jolla mies voi arvostustaan osoittaa ja ei mielestäni ollenkaan huono keino. Toki monissa perheissä on lapsen syntymän jälkeen rahat aika tiukoilla, mutta esim. aamupalat sänkyyn ja jalkahieronnat eivät maksa muuta kuin vaivaa.
Kyllä, minun mielestäni raskaus ja synnytys olivat niin isoja juttuja, että olisin kuvainnollisesti sen mitalin ansainnut :) Luin lehdestä Tuomas Enbuskesta ja Hannah Norrenasta (joo, ovat eronneet jo, mutta se ei tähän liity), että Tuomas oli maksanut vaimolleen kaukomatkan per lapsi. Ajattelin, että hienoa! Naisella on ollut kanttia sanoa, mitä haluaa ja miehellä on ollut rahkeita toteuttaa se. Meillä useammilla pitäisi olla moista itsetuntoa. Asenne: "kyllä näitä lapsia ennenkin saunan takana synnytettiin..." johtaa vaan katkeruuteen ja kateuteen.
Oikeesti, en omista yhtään mammakorua, enkä siis loukkaannu :D Ihemettelen vaan huonoa keskustelutaitoasi.