Minä ä.lomalla, mies työtön, miehen mukaan "en tee mitään"
Meillä on 3kk vauva. Miehen mukaan "en tee mitään" muuta kuin vähän imetän vauvaa, en tee edes mitään kotihommia enää. Juu, meillä on pyykkikone ja astianpesukone piharakennuksessa, sinne on paha vauvan kanssa hypätä. Nämä ovatkin lähes täysin miehen vastuulla (minä kyllä lajittelen pyykit kaappiin, silitän, laitan astiat kaappiin jne). Siivoan täällä päivittäin, minä olen se joka imuroi, vaihtaa lakanat, siivoaa vessan jne. Näitä ei toki tapahdu joka päivä, mutta kuitenkin. Ei meillä pyykkiäkään pestä joka päivä, ehkä 3x viikossa.
Mies loisii työttömänä kotona, vaikka voisi hyvin olla töissä, sillä hänellä on koulutus alalle josta töitä saisi heti. Pelailee tietokoneella, vaihtaa vauvan vaippaa ja sitten tekee tuota pyykki- ja astiarumbaa.
Hienoa kuulla, että minä en tee yhtään mitään. Vauva nukkuu päivässä yleensä kahdet 1-2 h päikkärit. Valveilla ollessaan syö n. tunnin välein, jokainen imetyskerta kestää helposti puoli tuntia. Leikin vauvan kanssa mitä nyt tuon ikäisen kanssa voi, pistän nukkumaan, hoidan puhtaat vaatteet, hoidan yösyötöt. Mies valvoo joka yö myöhään, eikä siten jaksa nousta vauvan kanssa siinä 9-10 aikaan, vaan minun pitää melkein joka aamu nousta, vaikka vauva olisi herännyt yöllä ties kuinka monta kertaa.
Miksi valitsin tuollaisen miehen?! Ärsyttää. Kysyin, että haluaako hän jonkin ihme kodinhoitajan minusta, kun ennen tein paljon enemmän kotihommia. Nyt en a) ehdi b) voi, juuri tuon piharakennussysteemin ja jatkuvasti syövän vauvan takia. Vauva viihtyy itsekseen ehkä vartin verran lattialla, nämä pienet hetket käytän yleensä siihen, että itse syön tai käyn suihkussa tms. Mies taas "ei ala viihdyttää vauvaa", koska kolmekuinen ei kuulemma sellaista tarvitse.
Vittu että ottaa päähän. Sanoin miehelle, että lopetan täällä siivoamisen, niin saa nähdä mitä tämä "ei minkään tekeminen" on. Argh. Muutenkin väsyttää niin tällaista paskaa heti aamusta. Menisi töihin.
Kommentit (13)
että alkaa sitten itse imettämään niin sulla on sitten enemmän aikaa siivota ja vaikka antaa sille jalkahierontaa.
miehellä on ratkaisu tähänkin: Hän voisi hyvin alkaa antaa vauvalle korviketta. Mun mielestä taas älytöntä, koska ajattelen vauvan parasta ja totta helvetissä annan sille äidinmaitoa kun multa sellaista tulee ja imetys onnistuu (vaikka se tavallaan rasittavaa onkin).
jos kerran hommia on tarjolla? Karenssiahan siitä saa, jos ei hae töitä tosissaan. Taidat valehdella.
että alkaa sitten itse imettämään niin sulla on sitten enemmän aikaa siivota ja vaikka antaa sille jalkahierontaa.
miehellä on ratkaisu tähänkin: Hän voisi hyvin alkaa antaa vauvalle korviketta. Mun mielestä taas älytöntä, koska ajattelen vauvan parasta ja totta helvetissä annan sille äidinmaitoa kun multa sellaista tulee ja imetys onnistuu (vaikka se tavallaan rasittavaa onkin).
kun kerran omaa maitoa on. Jos se taikoo itselleen maitoa niin sitten vaihdatte. Tai vaihtoehto kaksi sä et tee enää sille ruokaa niin ehdit sitten itse imettää ja siivota. Jostain on pakko tinkiä mutta vauvan syöttö on tietysti tärkein. Teet kerran viikossa itsellesi parit ruuat laitat annoksina pakkaseen (pääset nääppärästi ja nopeasti itse syömään) hoidat vaan vauvaa ja siivoat vähäsen. Eli hoidat vaan vauvaa, itseäsi ja elinympäristöäsi. Jätät AIKUISEN? miehen huolehtimaan itsestään.
Sitten kun olet itse jo töissä, jätä mies.
Nyt kuitenkin sulle on helpompaa, jos miehestä on jonkinlainen nettohyöty - onko? Siis onko pyykinpesu ym enemmän arvoista kuin mitä se sotkee?
Vauvalle/lapselle tuskin on kovin isoa arvoa tuollaisesta "isästä" jonka mielestä lapsen hoito, hoiva ja kasvatus = vaipanvaihto ja tuttipullo.
Oikeasti mies on tietysti pettynyt itseensä ja yrittää jotenkin vierittää syytä ja vitutusta sinun harteillesi. Tiedosta tämä. Ei ole sinun syysi että mies on työtön ja laiska. Ehkä miehen mutinat ärsyttää vähemmän kun ymmärrät, mistä ne johtuu.
Hän vaikuttaa aika epäkypsältä, nuorelta mammanpojalta.
Ja tee tosiaan siivouslakko, mutta myös kommunikoi ääneen miksi sotkua syntyy: "tämän olen hoitanut ennen, katso miten käy kun sitä ei tee kukaan". Tai kerro ääneen aina kun teet jonkun kotityön.
pyykinpesu, ruuanlaitto, astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys, kaupassa käynti, pölyjen pyyhkiminen?
Kumpi teillä sotkee niin, että siivottavaa riittää?
jos kerran hommia on tarjolla? Karenssiahan siitä saa, jos ei hae töitä tosissaan. Taidat valehdella.
on koulutus melkein valmis, mutta ei kuitenkaan tutkintoa suoritettu kokonaan. Töitä on tehnyt niin paljon, että työkokemuksella saisi duunia heti ilman loppututkintoakin. Siksi ei saa karenssia ja voi pysytellä työttömänä.
Aikuisten ruoat meillä tehdään vaihdellen. Minä teen välillä, mies tekee välillä. Nykyään mies syö usein jotain omia ruokiaan ja minä omiani, eli kumpikin tekee. Mies käy kaupassa, koska kauppaan pitää mennä autolla enkä näe järkeä alkaa raahata vauvaa sinne. Enkä viitsi pumpata maitoa tai pitää korviketta varalla sen takia, että vauvalle ehtiikin juuri tulla nälkä kun minä olen poissa.
On se vaan miehelle raskasta. Mainittakoon, että koko viime talven ja oikeastaan vielä keväänkin minä pyykkäsin, tiskasin (ei ollut ap-konetta), siivosin kaiken. Mies teki jotain ehkä kerran kahdessa viikossa (ruoat tosin teki lähes päivittäin). Varmaan tympii kun minä en ehdikään enää pitää kotia niin siistinä ja iloisesti vielä rakastella hänen kanssaan iltaisin. Antais joskus mun nukkua aamulla pitkään niin jaksaisin paremmin.
Tällaisten kommenttien jälkeen tuntee vaan itsensä ihan nollaksi. Näinkö arvotonta se lapsen hoitaminen miehen silmissä on? Tai jotenkin helppoa? Ei tunnu yhtän tajuavan, miten paljon noin pieni vauva vaatii ihan koko ajan.
pyykinpesu, ruuanlaitto, astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys, kaupassa käynti, pölyjen pyyhkiminen?
Kumpi teillä sotkee niin, että siivottavaa riittää?
Jotenkin meille vain kertyy sotkua, ei oikein kumpikaan jakseta heti siivota jälkiämme. Me ei oikeasti edes riidellä ikinä kotitöistä, nyt mies vain alkoi jostain ihme syystä inistä. Luulin, että on itsestään selvää, etten minä voi hoitaa niin paljon kotitöitä kun hoidan jatkuvasti vauvaa. Ja mies tosiaan istuu perseellään tietokoneella, joten miksi ihmeessä minun pitäisi käyttää ne vauvan päiväuniajat siihen, että pyykkään tms.
Tai toisaalta ei, jos asenne on se, että vauva saa huutaa yksinään, koska "vauvaa ei tarvi viihdyttää".
Pahoittelen, paska mies. Älä tee enempää lapsia tuolle!!!!
Tai toisaalta ei, jos asenne on se, että vauva saa huutaa yksinään, koska "vauvaa ei tarvi viihdyttää".
ja lähtisin sinne pyykille.
Mutta kokonaisuudessaan kuulostaa erikoiselta, ettei AP pääse ikinä ilman vauvaa piharakennukseen, ei käy kaupassa koska vauvaa ei viitsi kuljettaa sinne. Eikö mies ole ikinä ollut hetkeäkään vauvan kanssa kaksin?
ja lähtisin sinne pyykille.Mutta kokonaisuudessaan kuulostaa erikoiselta, ettei AP pääse ikinä ilman vauvaa piharakennukseen, ei käy kaupassa koska vauvaa ei viitsi kuljettaa sinne. Eikö mies ole ikinä ollut hetkeäkään vauvan kanssa kaksin?
ollut vauvan kanssa kaksin. Pari kertaa useamman tunninkin, kun mulla on ollut menoa. Kyllä mä PÄÄSEN sinne pyykille ja kauppaan jos vain haluan, mutta ne on asioita jotka miehen on sata kertaa helpompi tehdä, kun sen ei tarvitse ajoittaa tekemisiään vauvan mukaan. Eikä tosiaan tee mieli jättää vauvaa miehen kanssa tänne, koska miehen mielestä huudattaminen on ihan ok, siis "antaa sen kitistä jos sillä ei oo mikään hätä".
Eniten mua tässä tympii se, että mies ei selvästi tajua, miten raskasta imettäminen on. Jatkuvasti saa olla vauva rinnalla, eikä silloin voi tehdä oikein mitään. Yleensä olenkin tässä tietokoneella silloin, joten tottakai miehen mielestä en muuta tee kuin loju netissä. Joopa joo...