Miksi urheilijatyyppiset lapset tai nuoret eivät lue? Voisiko joku itse kertoa.
Tuli toisesta ketjusta mieleen. Puhutaan siitä että toiset nuoret lukevat ja ovat hyviä koulussa (lukuaineissa ainakin). Toiset taas ovat urheilijatyyppisiä, hyviä liikunnassa, toiminnallisempia. EIvät välttämättä loista koulussa. Näin karkeasti jaoteltuna. Olen myös lähipiirissä törmännyt molemmantyyppisiin lapsiin ja nuoriin.
Itse olen ollut lukijatyyppi. Lapseni (poika) taas on urheilijatyyppi. En pääse sisälle hänen ajatusmaailmaansa. Miksi tällaista tyyppiä ei kiinnosta lukeminen tai koulu? No, varmasti syitä on erilaisia. Mutta kertokaa nyt siitä mitä te tiedätte tai olette kokeneet!
Kommentit (24)
Jos urheilu on kilpatasoista ja vaatii vähintään 5kertaa viikossa 2-3h kerrallaan ja pelit/kisat päälle, niin aikaa ei jää niin hirveästi ylimääräiseen lukemiseen jos haluaa olla muidenkin kavereiden kanssa. Automatkoilla ei voi välttämättä lukea, joillakin aiheuttaa pahaa oloa.
Sitten on eroa eri lajien harrastajien ominaisuuksissa. Esim. tietyt "joukkurymylajit" vaativat erilaisia ominaisuuksia kuin "perfektionistiyksilölajit". Tällöin näiden piiriin saattaa hakeutua ominaisuuksiltaan ja mielenkiinnon kohteiltaan myös hyvin erilaisia lapsia.
Meiltä löytyy jääkiekkoa harrastava poika joka ei ylimääräisiä lue. Osaa keskittyä, mutta ei ole lukumiehiä. Nautii fyysisestä touhusta. Suurin osa joukkuekavereita on samanlaisia.
Sitten meiltä löytyy voimistelua harrastava tyttö, joka todella tykkää lukea ja lukee. Ei ole ehkä niin toiminnallinen kuin veljensä, mutta silti on liikunnallinen ja liikunnassa myös todella lahjakas. Suuri osa hänen joukkuetovereitaan on lukevia ja rauhallisia lapsia, paitsi joukossa muutama "villimpi".
Eilen juuri havahduin siihen että tuo tyttömme tuntuu olevan lapsi joka on hyvä lähes kaikessa ja suuressa osassa asioita jopa lahjakas. Mietin mistä tuollaisia lapsia oikein tuleekaan. Hänellä myös vastaavasti samanlainen kaveri, joka harrastaa vuorostaan joukkuelajia ja myös lukee todella paljon.
Esimerkiksi suunnistajien joukossa on paljon akateemisesti koulutettuja, toinen ääripää on sitten jääkiekkoilijat.
Suunnistamisessa tarvitaan loogista ajattelukykyä, joten se varmasti selittää tuon eron. Tosin suunnistajien joukosta löytyy myös ne nörteimmät ja sosiaalisesti lahjattomimmat.
kourassa, mutta toisaalta pelikonsoleilla pelaisivat vaikka kuinka pitkään. Kai se on se että joku asia kiinnostaa vaan enemmän kuin toinen.
Meillä on lapsissa ei- urheilijatyyppi, joka lukee ja menestyy hyvin koulussa ja sitten se urheilijatyyppi jolle jokainen lukeminen ja kynän käteen ottaminenkin on tuskaa.
on liikunnallisesti lahjakas ja harrastaa kilpaurheilua, mutta pärjää hyvin koulussa. Toisaalta ei tykkää lukea mitään "koulun ulkopuolista" kirjallisuutta, vaikka olen kuinka yrittänyt kannustaa. Ei ehkä oikein malta olla paikallaan lukemassa.