Millainen ihminen on 40 vuotta töissä tehtaan liukuhihnalla?
Kommentit (47)
Olin vuoden tehtaan liukuhihnalla ja se oli hyvin monipuolista työtä. Piti osata käynnistää ja sammuttaa linja, säätää ja huoltaa koneita, neuvotella ongelmista ja laatukriteereistä asiantuntijoiden ja johtajien kanssa, paikata työvoimapulaa toisilla työpisteillä, opastaa uusia työntekijöitä, laskelmoida työtahtia ja tärkeysjärjestyksiä toisten tuotantotyöntekijöiden kanssa jne.
Tuohon lisäksi työn sosiaalinen puoli, olin läsnä kun työkaverit murehtivat terveyttään, parisuhdettaan, lapsiaan ja raha-asioitaan. Toisaalta he olivat minulle tukena hankalina aikoina. Taistelimme yhdessä työntekijöiden oikeuksista ja etsimme kompromisseja lähimpien esimiesten kanssa. Joka päivä oli ainutlaatuinen.
Töissä ei pidä puhua siviiliasioista. Ne ei kuulu työpaikalle. Työntekijälle maksetaan työn tekemisesti ei juoruamisesta
Sellainen, jolla on arvot kohdillaan. Sellainen, joka ei tarvitse ulkopuolista statusta pönkittääkseen egoaan. Sellainen, joka ei juokse pelkän mielihyvän, pelkän suuremman, hienomman, kauniimman perässä kieli vyön alla.
Huvittavaa, miten jotkut ovat niin syvästi omaksuneet tämän "ihmisen kuuluu hakea koko ajan työstään uusia haasteita" -mantran. Ihmiset ottavat niin monia kulttuurisia ajattelutapoja totuuksina ja itsestäänselvyyksinä.
Sitten on vielä tämä yleinen stereotypia eli tehdastyö=liukuhihnan ääressä istumista.
Mä olen ollut pitkiäkin aikoja tehtaassa töissä. Siellä on monenlaista väkeä töissä, tekisi hyvää varmasti itse kullekin toimistossa istuvalle käydä tutustumassa tehdastyöhön. Ainakin siinä tehtaassa, jossa mä olen ollut, on tosi paljon opeteltavaa ja hallittavaa. Ei tosiaankaan mitään liukuhihnan ääressä istumista. Toiset työt ovat monotonisempia, toiset vähemmän, mutta idea on se, että työntekijät opettelevat monia eri töitä. Kun osaat tarpeeksi, pystyt jo ajattelemaan tosi laajasti, organisoimaan tuotannon kulkua jne. Usein minunkin hommissani on ollut sellaista, että on kiire, teen monia asioita samanaikaisesti, tarkkailen samalla tuotantoa koska täytyy ennakoida tilanteita, teen laskutoimituksia, "kirjanpitoa", sivussa ehkä opastan uudempaa työntekijää, ja tämä kaikki samanaikaisesti sen itse fyysisen suorituksen LISÄKSI. Ei tosiaan ole tylsää eikä puuduttavaa, ja aika kuluu nopeasti. Työporukka vielä lisää töissäviihtymistä reilusti.
Aina kuitenkin törmään siihen ennakkoluuloon, että jos olen tehtaassa niin työ on juuri luokkaa konvehtien tarkkailu liukuhihnalla ja siinä se.
sitten on korkeasti koulutettu itsensä paremmaksi arvostava uraohjus, jonka perhe ja lapset tulee aina kakkosena?
Helppoon elämäänsä jämähtänyt, muutosvastarintainen ja -pelokas ihminen ilman todellista kunnianhimoa.
Älyllisesti hyvin rajoittunut ja henkisesti tylsistynyt.
Jos jotakin positiivista pitäisi tuollaisesta työurasta miettiä, niin todennäköisesti tämä hminen ei elä (ainakaan toivottavasti) työlleen vaan saa siitä toimeentulon ilman suurempaa riskinottoa.
Helppoon elämäänsä jämähtänyt, muutosvastarintainen ja -pelokas ihminen ilman todellista kunnianhimoa.
Jos jotakin positiivista pitäisi tuollaisesta työurasta miettiä, niin todennäköisesti tämä hminen ei elä (ainakaan toivottavasti) työlleen vaan saa siitä toimeentulon ilman suurempaa riskinottoa.
lähtikö miehesi toisen matkaan vai mikä on ongelmasi? Jos ei lähtenyt, niin vaikean luonteesi perusteellä lähtee viimeistään seur. 5 vuoden aikana. T: ennustaja
lähtikö miehesi toisen matkaan vai mikä on ongelmasi? Jos ei lähtenyt, niin vaikean luonteesi perusteellä lähtee viimeistään seur. 5 vuoden aikana. T: ennustaja
Taisi profilointi kolahtaa? Löysitkö tuttuja piirteitä itsestäsi? Mikä oli se ilmeisin? Kunnianhimoton? Henkisesti tylsistynyt? Älyllisesti rajoittunut? Muutoshaluton? Muutosvastarintainen? Ei halua/kykyä riskinottamiseen?
Jos ihminen kyhjöttää samassa työpaikassa 40 vuotta, on kyse jo psykoosiin verrattavasta mielenterveydellisestä häiriöstä. En tiedä pitäisikö tuollaisesta "saavutuksesta" ensisijaisesti onnitella vai pahoitella. Ainakin 40 vuotta elämätöntä elämää ja kokemuksia on mennyt todistettavasti ohi suun.
T: Tamara nro 2
lähtikö miehesi toisen matkaan vai mikä on ongelmasi? Jos ei lähtenyt, niin vaikean luonteesi perusteellä lähtee viimeistään seur. 5 vuoden aikana. T: ennustajaTaisi profilointi kolahtaa? Löysitkö tuttuja piirteitä itsestäsi? Mikä oli se ilmeisin? Kunnianhimoton? Henkisesti tylsistynyt? Älyllisesti rajoittunut? Muutoshaluton? Muutosvastarintainen? Ei halua/kykyä riskinottamiseen?
Jos ihminen kyhjöttää samassa työpaikassa 40 vuotta, on kyse jo psykoosiin verrattavasta mielenterveydellisestä häiriöstä. En tiedä pitäisikö tuollaisesta "saavutuksesta" ensisijaisesti onnitella vai pahoitella. Ainakin 40 vuotta elämätöntä elämää ja kokemuksia on mennyt todistettavasti ohi suun.
mutta ei koe mitään tarvetta dissata niitä, jotka ovat valinneet uransa toisin. Mun itsetunto ei tule olemaan koskaan niin matala eikä luonteeni niin kieroonkasvanut, että täytyisi haukkua tehdasduunareita niin alhaisesti kuin sinä. Häpeä.
lähtikö miehesi toisen matkaan vai mikä on ongelmasi? Jos ei lähtenyt, niin vaikean luonteesi perusteellä lähtee viimeistään seur. 5 vuoden aikana. T: ennustajaTaisi profilointi kolahtaa? Löysitkö tuttuja piirteitä itsestäsi? Mikä oli se ilmeisin? Kunnianhimoton? Henkisesti tylsistynyt? Älyllisesti rajoittunut? Muutoshaluton? Muutosvastarintainen? Ei halua/kykyä riskinottamiseen?
ennustaja on 43-vee akateeminen tomihenkilö luovlla alalla mutta ei koe mitään tarvetta dissata niitä, jotka ovat valinneet uransa toisin. Mun itsetunto ei tule olemaan koskaan niin matala eikä luonteeni niin kieroonkasvanut, että täytyisi haukkua tehdasduunareita niin alhaisesti kuin sinä. Häpeä.
Ja näin siis kirjoittaa "ennustajana" av-palstalla esiintyvä "TOMIhenkilö", joka kokee oikeudekseen vetää mielipidekirjoituksesta johtopäätöksiä kirjoittajan parisuhdestatuksesta. Kenenköhän se tässä oikein pitäisi hävetä...?!
Tajuatko ollenkaan miten nolo olet? Oikeasti? Lopeta nyt hyvän sään aikaan omien sisäisten demoniesi projisointi ja mene sellaiseen ketjuun, jonka aihe ei kosketa sinua (syystä tai toisesta) näin voimakkaasti.
Ja näin siis kirjoittaa "ennustajana" av-palstalla esiintyvä "TOMIhenkilö", joka kokee oikeudekseen vetää mielipidekirjoituksesta johtopäätöksiä kirjoittajan parisuhdestatuksesta. Kenenköhän se tässä oikein pitäisi hävetä...?!
Tajuatko ollenkaan miten nolo olet? Oikeasti? Lopeta nyt hyvän sään aikaan omien sisäisten demoniesi projisointi ja mene sellaiseen ketjuun, jonka aihe ei kosketa sinua (syystä tai toisesta) näin voimakkaasti.
Mistä katkeruutesi kumpuaa? Pilkattiinko koulussa, kun vanhemmat olivat rasvakouraisia duunareita?
ylipainoinen ja törkeyksiä puhuva elämäänsä kyllästynyt kananpersetukkainen akka. Olen ollut kesäduuneissa ja nähnyt noita. Kamala ihmisryhmä.
kuin kuka tahansa meistä. Ihmisiä nekin on :) Ja onneksi jotkut jaksaa tehdä sen työn muiden puolesta. Millainen ihminen jaksaa tutkia ihmisten näppyjä, peräsuolta ja muita vaivoja 40 vuotta?
ylipainoinen ja törkeyksiä puhuva elämäänsä kyllästynyt kananpersetukkainen akka. Olen ollut kesäduuneissa ja nähnyt noita. Kamala ihmisryhmä.
Joka osaa paeta todellisuutta haavemaailmaan?
Joka haluaa perheelleen elannon?
Oikeesti moni työ on nykypäivänä verrattavissa liukuhihnatyöhön. Palvelualallakin monessa ammatissa päivät on aika samanlaisia, vaikka niissä ihmisten kanssa yhteydessä ollaankin.
Oletko muuten itse koskaan ollut liukuhihnatyössä?
verrattuna esimerkiksi työttömyyteen liukuhihnatyö kuulostaisi hyvältä vaihtoehdolta. Silläkin sais asuntolainat maksettua ja lapsille ruokaa pöytään, ja sehän se työn tarkoitus pohjimmiltaan on, vaikka nykyään työ esitetäänkin yksilön itsensä toteuttamisen välineenä ja elämyksiä tarjoavana egohuvipuistona.
Olin vuoden tehtaan liukuhihnalla ja se oli hyvin monipuolista työtä. Piti osata käynnistää ja sammuttaa linja, säätää ja huoltaa koneita, neuvotella ongelmista ja laatukriteereistä asiantuntijoiden ja johtajien kanssa, paikata työvoimapulaa toisilla työpisteillä, opastaa uusia työntekijöitä, laskelmoida työtahtia ja tärkeysjärjestyksiä toisten tuotantotyöntekijöiden kanssa jne.
Tuohon lisäksi työn sosiaalinen puoli, olin läsnä kun työkaverit murehtivat terveyttään, parisuhdettaan, lapsiaan ja raha-asioitaan. Toisaalta he olivat minulle tukena hankalina aikoina. Taistelimme yhdessä työntekijöiden oikeuksista ja etsimme kompromisseja lähimpien esimiesten kanssa. Joka päivä oli ainutlaatuinen.
tehdastyössäkin vaaditaan monitaitoisuutta, osaamista, erityisiä taitoja. Tehdastyö voi olla myös mielekästä ja luovaakin.
Siellä on myös töissä ihmisiä , joilla on Suomen Mensa Ry:n jäsenyyteen oikeuttava älykkyysosamäärä, tiedän sen 100% varmasti koska olen nähnyt paperit. Usko tai älä. ÄO raja liittyäkseen Mensaan on 131.
Että semmoisia ihmisiä on töissä siellä, oliks sul viel jotain muuta kysyttäävää, mieltä askarruttavaa...elämästä....?
Mä olin 7-8 kk tehtaalla. Lisäksi palkka oli meillä ainakin tosi hyvä. Luontaisetuihin kuului tehtaan tuotteita sekä ilmaiseksi että reippaalla alennuksella.
Hyvät henkilökuntaedut joululahjoineen oli todella iso plussa :)
Enkä kyllä ihmettele miksi. Itsekin ollut kesätöissä liukuhihnalla useampaan otteeseen ja onhan osa niistä hommista äärettömän puuduttavia. Esim. seuraat 8h päivässä konvehtivirtaa, josta pitäis epäonnistuneet yksilöt noukkia joukosta pois..
näitä asioita voisit tiedustella sinua hoitavalta henkilöltä.