Millainen ihminen on 40 vuotta töissä tehtaan liukuhihnalla?
Kommentit (47)
Sais varmaankin antaa ajatusten lipua, ajatella mitä vaan, vapaasti. Työ menis varmaankin aika rutiinilla. Siinäpä latoisin liukuhihnalta tavaraa ja ei tarvitsisi stressata yhtään!! Onnistuisin työssäni varmasti ja siinä olisi helppo olla hyvä. Ei taistelua päivästä toiseen rasittavien haasteiden paineen alla, töissä ja kotona. Varmaan kotona jaksais olla parempi äiti jos sais levätä päivät liukuhihnalla!!!
terkuin insinöörimami
onnekas päälle 60v. Jos siis ajattelee, että on parikymppisenä mennyt töihin ja ehtinyt olla sen 40v.
Harva tässä maassa saa olla töissä 40 vuotta putkeen.
Varmaan ihan hyvätuloinen eläkeläinen tällä hetkellä, jos on sellainen onni repäissyt, että on saanut tehdä hyväpalkkaista vuorotyötä 40 vuotta. Kateeksi käy.
kaikilla EI OLE
joka ei maksa tyttärensä hääkustannuksia.
Tai valittaa tällä palstalla kun on liian huono palkka eikä taaskaan yhtään rahaa.
Jonka jouluateria koostuu vain kinkusta ja laatikoista.
Jolla on punaiseksi värjätty kananpersetukka, tramp stamp, kessu huulessa ja käheä ääni.
Joka ei ole koskaan antanut koulutukselle mitään arvoa ja mennyt töihin 16-vuotiaana - siis sille samalle linjalle, jossa on edelleen. On tosin alle kaksikymppisenä jo pyöräyttänyt muutaman mukulan ja kaikilla tietenkin eri isät.
Meillä nää vakkarit oli tosi mukavia naisia. Harvinaisen mukavia, vois sanoa :). Koulutusta ei monella ollut, mutta kun olivat nuoresta asti töitä tehtaalla tehneet ja hyvä palkka, niin varakkuutta oli. Paljon varakkaamipa olivat kuin useimmat mun tuntemat akateemiset - mukaan lukien mä itse :).
Siellä oli naisia, joilla oli varaa viimosen päälle vaatteisiin ja oli usein hauska seurata, kuinka pukuhuoneessa ne tehtaan vaatteet vaihtui kalliisiin merkkivaatteisiin ja töiden jälkeen oli menoa kampaajalle, hierontaan, ranskan kurssille tai oppimaan italiaa.
Meillä oli pitkät kesälomat ja joululoma ja moni noista naisista matkusteli paljon. Yksi oli Rooma-fani ja joka vuosi samaan aikaan kävivät miehen kanssa Roomassa. Olivat kiinnostuneita historiasta - ja joka lomalle oli sitten tietyt kohteet, joihin tutustuivat. Etukäteen olivat lukeneet aina paikoista ja taustoista, joten oli varmaan antoisaa sitten paikan päällä tutustua kohteeseen.
Mukavia naisia ja tiivis työyhteisö, missä oli tosi mukava olla töissä. Ei ollut ollenkaan ulkopuolinen olo. Työkavereiltaan mukavin paikka, missä mä olen työskennellyt. Palkkaus ja työsuhde-edut oli hyvät. Paremmin mä sielä tienasin, kuin oman alan hommissa.
Hänellä on ollut turvattu toimeentulo 40 vuotta. Sitä voi kyllä kadehtia!
Kun mulla ei ole muutenkaan mitään intohimoja "edetä uralla" tai mitään sellaista. Duunissa olen tasan siksi että saan rahaa jolla voin viettää vapaa-aikaani haluamallani tavalla. Ja se että töistä lähtiessä ne työasiat jää sinne oven taakse eikä pyöri mielessä enää kotona on myös melkoisen tärkeää.
Mua niin vituttaa se asenne että pitää päteä ja edistyä uralla ja saavuttaa jotain ihmeellisiä asemia ollakseen muiden silmissä hyvä. Mä keskityn ennemmin olennaiseen. En usko kuolinvuoteella katuvani sitä että olisinpa tehnyt enemmän töitä ;)
joka etsii elämäänsä tarkoituksen muualta kuin nousujohteisesta urasta tai alati vaativammasta työstä.
Jos en jonain päivän enää jaksa tätä omaa jatkuvasti aivoja kuormittavaa hommaani, jossa on koko ajan pelko persiissä, että ei tee tarpeeksi hyvää jälkeä, menen mielelläni liukuhihnalle. Olen ollutkin muutaman kesän. Huippuhommaa, jos työkaverit on mukavia.
Suhteilla nuo helpot ja isopalkkaiset liukuhihnaduunit yleensä järjestyy. Akateemisia köyhäilijöitä katsovat nenänvarttaan pitkin, kananpersekampaus heilahtaa ja sitten korot kopisten Vuitton kainalossa sisustusliikkeisiin shoppailemaan.
Kun mulla ei ole muutenkaan mitään intohimoja "edetä uralla" tai mitään sellaista. Duunissa olen tasan siksi että saan rahaa jolla voin viettää vapaa-aikaani haluamallani tavalla. Ja se että töistä lähtiessä ne työasiat jää sinne oven taakse eikä pyöri mielessä enää kotona on myös melkoisen tärkeää.
Mua niin vituttaa se asenne että pitää päteä ja edistyä uralla ja saavuttaa jotain ihmeellisiä asemia ollakseen muiden silmissä hyvä. Mä keskityn ennemmin olennaiseen. En usko kuolinvuoteella katuvani sitä että olisinpa tehnyt enemmän töitä ;)
miten täällä vauvapalstalla saadaan aina luotua sellaista ihmeellistä "gloriaa" ns. heikomman aineksen työtehtäville ja elämälle yleensäkin. Huvittavaa. Ja niin kovin säälittävää.
Meillä nää vakkarit oli tosi mukavia naisia. Harvinaisen mukavia, vois sanoa :). Koulutusta ei monella ollut, mutta kun olivat nuoresta asti töitä tehtaalla tehneet ja hyvä palkka, niin varakkuutta oli. Paljon varakkaamipa olivat kuin useimmat mun tuntemat akateemiset - mukaan lukien mä itse :).
Siellä oli naisia, joilla oli varaa viimosen päälle vaatteisiin ja oli usein hauska seurata, kuinka pukuhuoneessa ne tehtaan vaatteet vaihtui kalliisiin merkkivaatteisiin ja töiden jälkeen oli menoa kampaajalle, hierontaan, ranskan kurssille tai oppimaan italiaa.
Meillä oli pitkät kesälomat ja joululoma ja moni noista naisista matkusteli paljon. Yksi oli Rooma-fani ja joka vuosi samaan aikaan kävivät miehen kanssa Roomassa. Olivat kiinnostuneita historiasta - ja joka lomalle oli sitten tietyt kohteet, joihin tutustuivat. Etukäteen olivat lukeneet aina paikoista ja taustoista, joten oli varmaan antoisaa sitten paikan päällä tutustua kohteeseen.
Mukavia naisia ja tiivis työyhteisö, missä oli tosi mukava olla töissä. Ei ollut ollenkaan ulkopuolinen olo. Työkavereiltaan mukavin paikka, missä mä olen työskennellyt. Palkkaus ja työsuhde-edut oli hyvät. Paremmin mä sielä tienasin, kuin oman alan hommissa.
Millä tavalla tehdastyölaisen ostama merkkivaate, Vuitton-laukku tai lomamatka eroaa esim. jonkun blogistin ostamasta merkkilaukusta? Tässä kirjoituksessa sitä ihannoidaan, mutta samaan aikaan nämä samaiset liukuhihnamammat haukkuvat kilpaa bloggareita tällä palstalla kun ostelevat sitä sun tätä. Samoin varakkaita ihmisiä parjataan jatkuvasti, nytkö se onkin sitten hienoa, kun tehdastyöläinen on varakas?
yleensä nämä tienaavat ihan hyvin ja mitään kouluja ei ole tarvinut käydä. Ikävä kyllä, siitä syystä he eivät arvosta koulutusta eivätkä ymmärrä, että yhä harvempi pääsee näihin hommiin, vaan että nykyisin on pakko käydä kouluja jos aikoo yltää samaan tulotasoon. Eivätkä he ymmärrä kuinka paljon vaativimmista hommista saatetaan maksaa paljon vähemmän kuin heille ja sitten he vielä kehtaavat valittaa jostain turhasta, vaikka oikeasti kuka tahansa työkkärin jonosta voisi tehdä heidän hommansa paljon halvemmalla, puhumattakaan kiinalaisista.
kylläkin konttorin puolella, joskus kiireisinä aikoina töissä tuotannon puolella apuna. Siellä oli tyyppejä, jotka oli olleet samassa duunissa 16-vuotiaasta saakka. Ihan kivaa porukkaa.
Näillä "liukuhihnaduunareilla" on sitten muita asioita kuin työ, joilla saavat sisältöä elämään. Esim matkustelu, mökkeily, erilaiset harrastukset (liikunta, käsityöt). Naiset kävi porukalla milloin missäkin outleteissä ja toistensa luona kyläilemässä. Vähän kateeksi kävi, meillä konttorin puolella ei ollut samanlaista yhteishenkeä kuin tuotannossa.
Kyllä kelpaa. Kalastus suosittu vapaa-ajanviete, karaoke ja mökkeily rules. Yksi tylsä tyyppi mahtuu 20 hengen porukkaan, mutta eipä tuo haittaa, niitä löytyy kuitenkin joka työyhteisöstä.
Esim. seuraat 8h päivässä konvehtivirtaa, josta pitäis epäonnistuneet yksilöt noukkia joukosta pois..
ylipainoinen ja törkeyksiä puhuva elämäänsä kyllästynyt kananpersetukkainen akka. Olen ollut kesäduuneissa ja nähnyt noita. Kamala ihmisryhmä.
Minäkin olin aikoinani kesäduuneissa erinäisillä liukuhihnoilla, ja siellä oli tosi hauskoja ja fiksuja naisia töissä. En tosin ole koskaan välittänyt muiden ylipainosta - ehkä siksi, että itselläni ei ole sellaista koskaan ollut. Ja varmasti herkästä tosikosta voi tehdasakkojen joskus reteäkin huumori tuntua pahalta ja väärältä.
Millä tavalla tehdastyölaisen ostama merkkivaate, Vuitton-laukku tai lomamatka eroaa esim. jonkun blogistin ostamasta merkkilaukusta? Tässä kirjoituksessa sitä ihannoidaan, mutta samaan aikaan nämä samaiset liukuhihnamammat haukkuvat kilpaa bloggareita tällä palstalla kun ostelevat sitä sun tätä. Samoin varakkaita ihmisiä parjataan jatkuvasti, nytkö se onkin sitten hienoa, kun tehdastyöläinen on varakas?
että ns. "sivistynyt" eliitti ei pohjimmiltaan eroa tästä ns. heikommasta aineksesta eli perusduunareista millään tavalla?
joka ei maksa tyttärensä hääkustannuksia. Tai valittaa tällä palstalla kun on liian huono palkka eikä taaskaan yhtään rahaa. Jonka jouluateria koostuu vain kinkusta ja laatikoista. Jolla on punaiseksi värjätty kananpersetukka, tramp stamp, kessu huulessa ja käheä ääni. Joka ei ole koskaan antanut koulutukselle mitään arvoa ja mennyt töihin 16-vuotiaana - siis sille samalle linjalle, jossa on edelleen. On tosin alle kaksikymppisenä jo pyöräyttänyt muutaman mukulan ja kaikilla tietenkin eri isät.
sinulla ennaakkoluulot! Vai kuvaatko ehkä itseäsi?
Veikkaanpa, että totuus ei ole tuosta kuvauksesta kovinkaan kaukana. Itse olen muuten ylempi toimihenkilö.
Ja tästä voinemme päätellä, että ylemmät toimihenkilöt ovat kapasiteetiltaan melkoisen rajoittunutta ja erittäin kapeakatseista, mustavalkoista ja yksisilmäistä porukkaa. Tosin ei minulla siitä ollut mitään epäilystä aiemminkaan.
Mä en mitäänkään ihannoi, tuo oli mun kokemusperäinen vastineeni tehdastyöläisista tuolle kirjoittajalle, jonka mielestä olivat suurin piirtein persaukista roskaväkeä.
Aika monella nirppiksellä näyttää olevan totaalisen väärä mielikuva liukuhihnatyöläisistä. Sinne mahtuu ihan fiksua porukkaa ja ennen kaikkea ovat tosi mukavaa sakkia ja työilmapiiri oli mahtava. Täällä myös väitettiin heidän olevan persaukisia, mutta tosiasiassahan useimmat tienaavat huisisti paremmin, kun konttorirotat akateemisia myöten.
Sivistys ei ole myöskään = koulunkäynti eli ei siellä ihmiset mitään tyhmiä ole. Ihan fiksuja ihmisiä, joilla on sivistystä siinä missä jollain konttorirotallakin (tai sitten ei). Mun mielestäni on naurettavaa lokeroida ihminen jonnekin alempaan kastiin työn perusteella.
Mä itse en blogeja lue, en hauku blogisteja, mutta en myöskään tehdastyöläisiä, lähihoitajia tai muitakaan täällä paljon parjattuja - enhän mä edes tietäisi yhtään blogistia ilman näitä av:n ketjuja :)
Mä itse olen koulutukseltani akateeminen, työskentelen yliopistomaailmassa (tarkemmin määrittelemättä) ja olen aikanani liukuhihnatöissä ollut jonkin aikaa. Hassulta kuulostaa nuo alentuvat luonnehdinnat noista ihanista ihmisistä. Mä luulen, että moni konttorirotta voisi oppia paljon, jos olisi mahdollisuus joskus kokeilla tuollaista työtä. Ei kaikista siihen ole - ja vois joku rutiinipaperinpyörittely tuntua helpolta liukuhihnatyöltä sen jälkeen :D
Veikkaanpa, että totuus ei ole tuosta kuvauksesta kovinkaan kaukana. Itse olen muuten ylempi toimihenkilö.