Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reilua anopilta ja apelta?

Vierailija
19.12.2012 |

Olemme mieheni kanssa pienituloisia, sillä olen itse työttömänä. Anoppi ja appi ilmoittivat tulevansa meille jouluna syömään eikä mieheni kieltänyt tietenkään. Anoppi ja appi ilmoittivat etteivät osta mitään, mutta tuovat savukalan, eli siis me jouduimme itse ostamaan kaikki tarvikkeet ja vielä tietyt salaatit juuri heitä varten (vaativat joulupöytään ne ja mieheni on nössö), sekä valmistamaan jouluaterian.

Tykkään toki tehdä itse kaiken ja mielelläni järjestän jouluruuan, mutta onko reilua että he vain tulevat valmiiseen pöytään mikä varmasti tulee maksamaan n. 30e/henkilö tuomatta periaatteessa mitään?

Jotenkin tuntuu väärältä, sillä joulun jälkeen olemme mieheni kanssa todella tiukilla rahan suhteen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus joutui seimeen, appivanhemmat halutaan pois lastenlasten läheltä.

Sydämessäsi on joulu?

Vierailija
2/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessäolo on kuitenkin tärkeintä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus joutui seimeen, appivanhemmat halutaan pois lastenlasten läheltä.

Sydämessäsi on joulu?

Ihme tekopyhä lukihäiriöinen?

Vierailija
4/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme mieheni kanssa pienituloisia, sillä olen itse työttömänä. Anoppi ja appi ilmoittivat tulevansa meille jouluna syömään eikä mieheni kieltänyt tietenkään. Anoppi ja appi ilmoittivat etteivät osta mitään, mutta tuovat savukalan, eli siis me jouduimme itse ostamaan kaikki tarvikkeet ja vielä tietyt salaatit juuri heitä varten (vaativat joulupöytään ne ja mieheni on nössö), sekä valmistamaan jouluaterian.

Tykkään toki tehdä itse kaiken ja mielelläni järjestän jouluruuan, mutta onko reilua että he vain tulevat valmiiseen pöytään mikä varmasti tulee maksamaan n. 30e/henkilö tuomatta periaatteessa mitään?

Jotenkin tuntuu väärältä, sillä joulun jälkeen olemme mieheni kanssa todella tiukilla rahan suhteen.

Vierailija
5/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli lastenlapsia olisi. Olemme mieheni kanssa kaksistaan. En valittaisi vaikka olisimmekin tiukilla, jos meillä olisi lapsia joille on tärkeää isovanhempien läsnäolo.

-AP

Vierailija
6/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja/tai sitten keität ison kattilallisen perunoita sen savukalan kaveriksi ja teet ruskean kastikkeen.

Kyllä tuommosesta pitää sanoa, ette voi ottaa ihmisiä syömään jos teillä ei ole siihen varaa!

Vierailija
7/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on tosi tylsää. Et voi oikeastaan tehdä asialle mitään. Nää on niitä juttuja, joita ei voi purkaa sanomalla ääneen että tuokaa jotain muutakin tai että meillä ei ole tähän varaa. Joku voi väittää että totta kai voi mutta ei voi, oikeasti, se on niin noloa. Eli nyt ei auta muu kuin kärsiä tilanne nahoissaan. Mutta tällaista se on: ei sekään olisi kivaa, ettei kukaan koskaan näkisi ketään ja kaikki vain kärviselisivät kotikoloissaan. Nää tilaisuudet ovat kuintenkin eräänlaista sosiaalista liimaa teidän välillänne ja pidemmän päälle sillä on oma arvonsa. Ymmärrän kyllä että kurjalta tuntuu.

Vierailija
8/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli lastenlapsia olisi. Olemme mieheni kanssa kaksistaan. En valittaisi vaikka olisimmekin tiukilla, jos meillä olisi lapsia joille on tärkeää isovanhempien läsnäolo.

-AP

no eihän toi sitten ole mikään ongelma, kyllä teillä sitten on rahaa perunoihin ja muutamaan laatikkoon aivan varmasti

Vierailija
9/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaisin juuri sellaisen joulupöydän kuin meille on ollut tarkoitus muutenkin tehdä. Anoppi ja appi saavat tyytyä talon tapoihin ja voivat syödä niitä "omia" salaattejaan ihan keskenään.

Monet ihmiset ovat tuolla tavalla ajttelemattomia (tai yksinkertaisia) että eivät osaa ottaa huomioon toisten elämäntilannetta.

En uhraisi oman perheen tammikuun ruokarahoja appivanhempien kestitsemiseen. Hyvää joulua, ap, koeta kestää!

Vierailija
10/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on työtön ja köyhä ja jonka Porvoossa asuvat appivanhemmat tulee jouluksi ja ei tuo mitään.

Vierailija
11/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoka koostuu pääasiassa kasviksista, jotka on halpoja.

18-vuotta vanhemmat ruokkii, vaatettaa jne...ja nyt ei voi yhtä ateriaa tarjota ilman itkupotkuraivareita.

Ihan oikeasti tarjolla on sorttia jos toistakin ei kukaan voi yhdessä illassa ketään syödä konkurssiin...

ps. keitä kinkun jämistä hernekeittoa(1kg herneiä maksa 1€), siitä riittää moneksi päiväksi

Vierailija
12/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat tyytyy siihen mitä heille tarjotaan ja jos haluavat jotain tiettyä niin tuovat sen mukanaan. Eli sanot vaan että rahat on tiukilla ja mitään ylimääräistä ei sen takia ole varaa ostaa. Tarjottavat on just ne mitä olisitte keskenännekin syöneet. Valitat että näin on ja olet muuten ystävällinen.

Vierailija
13/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasit ihan oikein kertoa tilanteemme. Ei todellakaan voi sanoa että ei ole varaa... Se on noloa.

Ja sinulle 9, vaikka ei ole lapsia, olemme silti tiukoilla rahan suhteen.

-AP

Vierailija
14/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruna-, porkkana ja lanttulaatikko. Rosollia. Keitettyjä perunoita ja savukalaa. Luumurahka. Juomaksi maitoa, kotikaljaa tai?

Ei voi mennä 30 egee / nuppi.

Vierailija
15/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minulle, jonka pöytään voi tulla kutsumatta vaikka ukkomustalainen, mutta syö sitä mitä tarjoan, että MIKSI SINÄ SUOSTUT TUOHON?

Miten voi olla mahdollista, että joku vaan ilmoittaa tulevansa syömään?

Joo, tiedän kyllä tilanteen kun tässä talossa miehen suku teki tuota, mutta jostakin mystillisestä syystä heillä oli se käsitys, että tässä talossa (heidän lapsuudenkodissaan ) ruoka oli ilmaista. Oikaisin tämän käsityksen sen verran suorasanaisesti, että kaikki eivät kahvipöytään enää uskalla tulla ilman kirjallista kutsua. Eikä aina silloinkaan.

Vierailija
16/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saamassa itkupotkuraivareita siitä että tarjoamme pienistä rahoistamme suuren jouluruuan. Tykkään kestitä ja järjestellä, kunhan vain rahaa olisi enemmän.

Olisin näin joulun aikaan vain toivonut että mieheni vanhemmat olisivat vähän edes nähneet tilannettamme ja ilmoittaneet että voivat auttaa tuomalla joitakin ruokia tai avustaneet kauppalaskuissa ym.

Harmittaa että tulevaisuus näyttää synkältä muutenkin ja rahat ovat joulun jälkeen aivan nollassa suuren ruokamäärän kustannusten takia.

-AP

Vierailija
17/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruna-, porkkana ja lanttulaatikko. Rosollia. Keitettyjä perunoita ja savukalaa. Luumurahka. Juomaksi maitoa, kotikaljaa tai? Ei voi mennä 30 egee / nuppi.

Nippanappa taisi mennä 30€ tänään kauppaan, kun edellä mainitun menun pistin kasaan.

Vierailija
18/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

budjetin sallimissa rajoissa ja mainitse että parhaan mukaasi koitit tehdä juhlaruokia vaikka olettekin nyt todella köyhiä. Jätä vaikka ne salaatit pois ja korvaa halvemmalla, jos ei rahat riitä. Sano siihenkin perustelut.

Voit toki soittaa ja sanoa jo etukäteen mikä tilanne on jos kerran miehesi ei voi sanoa asioita suoraan.

Vierailija
19/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasit ihan oikein kertoa tilanteemme. Ei todellakaan voi sanoa että ei ole varaa... Se on noloa.

Ja sinulle 9, vaikka ei ole lapsia, olemme silti tiukoilla rahan suhteen.

-AP

Kukaan kahden aikuisen pariskunta ei Suomessa voi olla niin tiukoilla, ettei olisi varaa tarjota pientä jouluateriaa. Se on käytännössä mahdotonta.

Vierailija
20/26 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kysekin vain pienestä jouluateriasta. Miehellä on omat perinteensä ja minulla omat. Olin valmis itse luopumaan tietyistä ruokalajeista, mutta mies ei. Joten siksi meidän jouluateria tulee olemaan suuri ja siinä on paljon erilaista ruokalajiketta tarjolla + miehen vanhempien vaatimat lajikkeet.

Kyllä ison jouluaterian järjestäminen tulee maksamaan oikeasti aika paljon. Suomessa on ruoka kallista, ja ilmeisesti joustaminen on mahdotonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän