Ootteko ikinä ajatelleet, miksi Suomessa juhlapäivien aatto on tärkeämpi kuin itse päivä?
Johtuuko se vain siitä, että juhlapäivät on vapaapäiviä töistä, jolloin aattona voi ryypätä, mutta juhlapäivänä ei jos on keskellä viikkoa ja seuraavana päivänä joutuu töihin. Juhannuskin oli ennen aina 24.6. eli saattoi sattua keskelle viikkoa.
Onko synttäripäivät ainoita, mitä juhlitaan Suomessakin varsinaisena päivänä enemmän kuin aattona?
Joulunahan ei ole suurta tarvetta / tapaa ryypätä, mutta miksi joulunakin aatto on Suomessa tärkein vaikka muualla maailmassa vietetään joulua nimenomaan joulupäivänä? Tuossa viereisessä kyselyssäkin kysytään nimenomaan, että keiden kanssa vietetään jouluAATTOilta?
Kommentit (22)
Eli 13. tammikuuta asti.
En tiedä miksi näin on, mutta minusta tämä suomalainen joulunviettotapa on todella tylsä. Siis kaikki keskittyy siihen aattoon, ja sitten joulu on oikeastaan jo ohi. Joulupäivänä ja tapaninpäivänä vain löhötään ja katsellaan telkkaria ja mussutetaan niitä loputtomia suklaakonvehteja.
Ja siis minulle on lapsesta asti tullut sellainen olo, että joulu on tavallaan "ohi" jo aattoiltana, kun lahjat on avattu. Kadehdin esim. brittituttujani, jotka ihan oikeasti venyttävät joulun vähintään kahteen päivään ja juhlistavat jotenkin vielä tapaninpäivääkin.
sinua tekemästä niinkuin brittituttusi :)
Mutta vaikeahan on olla se yksi ainoa vastarannankiiski, kun muut sukulaiset ja ystävät juhlivat sillä perinteisellä suomalaisella tavalla :D No, ehkä sitten kun on omia lapsia voi järjestää näille lapsille omankaltaisensa joulun...
itse juhlapäivänä piti olla kunnolla, mutta tietenkin ryypättiin pankkoon edellisenä päivänä. Myös juhlapäivän alkaminen klo 18.00 on oikein.