Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ootteko ikinä ajatelleet, miksi Suomessa juhlapäivien aatto on tärkeämpi kuin itse päivä?

Vierailija
19.12.2012 |

Johtuuko se vain siitä, että juhlapäivät on vapaapäiviä töistä, jolloin aattona voi ryypätä, mutta juhlapäivänä ei jos on keskellä viikkoa ja seuraavana päivänä joutuu töihin. Juhannuskin oli ennen aina 24.6. eli saattoi sattua keskelle viikkoa.

Onko synttäripäivät ainoita, mitä juhlitaan Suomessakin varsinaisena päivänä enemmän kuin aattona?

Joulunahan ei ole suurta tarvetta / tapaa ryypätä, mutta miksi joulunakin aatto on Suomessa tärkein vaikka muualla maailmassa vietetään joulua nimenomaan joulupäivänä? Tuossa viereisessä kyselyssäkin kysytään nimenomaan, että keiden kanssa vietetään jouluAATTOilta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ammoisina aikoina päivän katsottiin vaihtuvan kun tuli pimeää ja joulun juhlinta siis aloitettiin jouluaattoiltapäivänä noin klo 15 kun tulee pimeä.

Tapa on jäänyt, vaikka päivän laskentatapa on muuttunut.

Vierailija
2/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ammoisina aikoina päivän katsottiin vaihtuvan kun tuli pimeää ja joulun juhlinta siis aloitettiin jouluaattoiltapäivänä noin klo 15 kun tulee pimeä. Tapa on jäänyt, vaikka päivän laskentatapa on muuttunut.

Oikeesti? Aika mielenkiintoista, mutta uskottava selitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ammoisina aikoina päivän katsottiin vaihtuvan kun tuli pimeää ja joulun juhlinta siis aloitettiin jouluaattoiltapäivänä noin klo 15 kun tulee pimeä. Tapa on jäänyt, vaikka päivän laskentatapa on muuttunut.

Oikeesti? Aika mielenkiintoista, mutta uskottava selitys.

Aattona perseet... oks

Vierailija
4/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaahan juutalaisten sapattikin lauantai-iltana.

Vierailija
5/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juutalaisten sapatti ON lauantaina.

Vierailija
6/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta juhannus ja vappu on "selvä" tapaus, siis kun on yksi juhlapäivä keskellä viikkoa, niin on juhlittava aattona ihan olan takaa. Juhannushan siirrettiin väärälle paikalle lauantaille vasta joskus 80-luvulla vai milloin se oli?

Vierailija
7/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sapatti alkaa perjantai-iltana ja päättyy lauantai-iltana.

Vierailija
8/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kirkonkellojakin soitetaan lauantaisin klo 18.

Vierailija
9/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tanssikiellot ym olivat aina juhlapyhän AATTONA.

Vierailija
10/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä ainakin pääsiäistä vietän ihan oikeena päivänä enkä pääsiäisen aattona.. että ei tätä voi yleistää...

Vierailija
12/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta juhannus ja vappu on "selvä" tapaus, siis kun on yksi juhlapäivä keskellä viikkoa, niin on juhlittava aattona ihan olan takaa. Juhannushan siirrettiin väärälle paikalle lauantaille vasta joskus 80-luvulla vai milloin se oli?

Juhannus siirrettiin jussinpäivästä viikonvaihteeseen jo vuonna 1955. Samana vuonna siirtyi pyhäinpäivä, joka sitä ennen oli nimeltään pyhäinmiestenpäivä.

Vierailija
13/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä ainakin pääsiäistä vietän ihan oikeena päivänä enkä pääsiäisen aattona.. että ei tätä voi yleistää...

Siis pääsiäisen pitäisi olla vasta kolmantena päivänä pitkäperjantain jälkeen. Eli maanantaina. Meillä vaan jostain malttamattomuudesta pääsiäispäiväksi on siirtynyt jo se sunnuntai.

Luulen, että osittain tämä aattokulttuuri liittyy tuohon vanhan tapaan aloittaa vuorokausi illasta, mutta osittain se liittyy myös protestanttien ankeahkoon pyhäpäivänviettotapaan. Protestanteille "pyhitä lepopäivä" on tarkoittanut melkein yhtä paljon erilaisia tabuja ja kieltoja siitä, mitä kaikkea ehdottomasti ei saa tehdä kuin juutalaisilla. Ei mitään työtä eikä mitään huvia. Postillaa ja katekismusta saa tavata ja synnintunnossa itkeä. Juhli siinä nyt sitten...

Vierailija
14/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi näin on, mutta minusta tämä suomalainen joulunviettotapa on todella tylsä. Siis kaikki keskittyy siihen aattoon, ja sitten joulu on oikeastaan jo ohi. Joulupäivänä ja tapaninpäivänä vain löhötään ja katsellaan telkkaria ja mussutetaan niitä loputtomia suklaakonvehteja.

Ja siis minulle on lapsesta asti tullut sellainen olo, että joulu on tavallaan "ohi" jo aattoiltana, kun lahjat on avattu. Kadehdin esim. brittituttujani, jotka ihan oikeasti venyttävät joulun vähintään kahteen päivään ja juhlistavat jotenkin vielä tapaninpäivääkin.

Vierailija
15/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä pääsiäissunnuntai oli se tyhjä hauta-päivä.

Vierailija
16/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi näin on, mutta minusta tämä suomalainen joulunviettotapa on todella tylsä. Siis kaikki keskittyy siihen aattoon, ja sitten joulu on oikeastaan jo ohi. Joulupäivänä ja tapaninpäivänä vain löhötään ja katsellaan telkkaria ja mussutetaan niitä loputtomia suklaakonvehteja.

Ja siis minulle on lapsesta asti tullut sellainen olo, että joulu on tavallaan "ohi" jo aattoiltana, kun lahjat on avattu. Kadehdin esim. brittituttujani, jotka ihan oikeasti venyttävät joulun vähintään kahteen päivään ja juhlistavat jotenkin vielä tapaninpäivääkin.

sinua tekemästä niinkuin brittituttusi :)

Vierailija
17/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua tekemästä niinkuin brittituttusi :)

Mutta vaikeahan on olla se yksi ainoa vastarannankiiski, kun muut sukulaiset ja ystävät juhlivat sillä perinteisellä suomalaisella tavalla :D No, ehkä sitten kun on omia lapsia voi järjestää näille lapsille omankaltaisensa joulun...

Vierailija
18/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meilläpäin ainakin joulupäivänä on viihdeilta ja tapanina järjestetään vielä nykyäänkin vanhemmalle porukalle tanssit.

Vierailija
19/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä kaikenlaista hommaa, iltapäivästä sitten tilanne rauhoittuu. Aattoiltana me käydään vielä minun ja miehen vanhemmilla. Joulupäivänä saakin sitten ottaa rennosti.

Itsekin lapsena tuntui, että joulu on ohi lahjojen avaamisen jälkeen, mutta sittemmin olen aikuistunut ja osaan nauttia kaikistaa joulun päivistä.

Vierailija
20/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joulua hehkutetaan ennen joulua melkeinpä enemmän kuin itse joulun pyhinä. On kauneimpia joululauluja, ja ihmiset käy niissä enemmän kuin joulukirkossa. Radiossa soi joulumusiikki joulun alla, mutta edes tapaninpäivänä ei enää kuule yhtään joululaulua radiossa (paitsi jouluradiossa, joka onneksi soi nyt täälläkin toista vuotta).

Eli joulu lopetetaan tosiaan ihan etuajassa, vaikka niitä joulun pyhiä on tammikuulle asti. Minä kaipaisin juuri niitä joululauluja ja joulutapahtumia enemmän sinne joululomalle kuin tähän kiireiseen joulunalusaikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi