Surettaa lapsen puolesta joulu, kun esikoisen kummit hukuttaa lahjoihin ja kuopuksen ei taaskaan varmaan muista tai kay edes. Ostanko lahjat kummien nimiin vai mita teen? Muilla sa
Kommentit (10)
Älä nyt lähde ostelemaan niiden kummien nimissä mitään, kamalaa kun asia paljastuu isompana. Ostakaa vaikka ylimääräinen lahja kuopukselle tai jotain ja yrittäkää iästä riippuen selittää asia niin kuin se on.
Vierailija:
siksipä minä 3 lapsen kummitätinä laitan myös sisarukselle aina jonkun pienen paketin, että on niin kun tasapuolisesti...
Eikös se ollut vielä esikoinen? Voisikohan hänelle jo puhua asiasta ihan suoraan?
kun vauvani oli 7kk, eli 4kk ristiäisten jälkeen...
Että näin, vikaan meni sekin luulo että 27v. ystävyydessä olisin oppinut toisen tuntemaan. Että ei voi kun ihmetellä...
Onneksi lapsellani on sentään 3 muuta ERITTÄIN IHANAA kummia.
Minusta aina silloin kun perheessä on pieniä (alle kouluikäisiä lapsia) on oikein muistaa jokaista. Kummilasta/päivänsankaria tietty kunnon lahjalla ja muita vaikka tikkarilla. Näin vältetään paha mieli. Joulupakettiin muille sisaruksille laitan yl. tarrapaketin, pienen karkkipussin, hiuspinnin, pikkuauton tms... siis jotain pientä.
T:2
Ne on ymmärtää varmasti, sillä vaikuttavat ihanilta kummeilta. Eiköhän sieltä tule silloin tasaisemmin kaikille lapsillesi jotain.
Esimerkiksi pyydät kummilapsellesi lahjat, jotka haluavat erityisesti antaa ektrana lapsen kummiuden vuoksi, vaikka rahana suoraan lapsen tilille, niin kuopus ei huomaa mitään. Ja pyydät ostamaan vaan jotain pientä tavarana ja mieluiten kaikille lapsillesi. Kerro avoimesti miksi näin haluat, kyllä ne esikoisen kummit ymmärtää takuulla.
Meillä ei kukaan kummi koskaan anna yhtä lahjaa enempää oli sitten synttäri taikka joulu ja minusta se on tasan oikein.
Itse jouluna omille lapsillemme yritämme vähän räknätä omia antamisiamme plus niitä, mitä tiedämme maailmalta saatavan, että ovatko lahjat samalta hehtaarilta. Sen mukaan sitten painotamme omia lahjojamme. Mutta esim. tänä jouluna tälle tietoa me vanhemmat emme anna lahjan lahjaa pakettina.
Mulle lahjat oli pienenä maailman upein asia ja laskettiin aina veljen kanssa kilpaa kummalla oli enempi lahjoja..
Kannattaa pyytää kummeja suoraan ettei osta paljoa lahjoja tai muistaa toistakin! =)
meillä on 5 lasta eli 15 kummia. Osa muistaa kummilastaan, osa ei. Mikä tässä nyt on ongelmana, pitäisikö meidän siis pyytää tätä kummia, joka ostaa lahjan, ostamaan vaikkapa neljä lahjaa lisää vai miten? elämässä ei kaikki nyt mene tasan viivasuoraan muutenkaan. Ei kai lapset voi lahjoja vertailla muutenkaan, jos joku saa vaikka jotain kallista, onhan se selvää, että ei voi saada yhtä monta lahjaa kuin toinen. Jos haluatte, että lahjoja on kaikilla yhtä monta, ostakaa sitten itse vastaava määrä. Jo on toisilla ongelmat.
Oon aina ihmetellyt, että miksi esim. jonkun synttärinä kaikkien on saatava lahjat. Jokaisellahan on synttärit vuorollaan, eli tasan se menee. Tuntuu, että monet aikuiset haluavat olla reiluja, eivätkä uskalla pahoittaa kenenkään lapsen mieltä. On se kuitenkin ihan tervettä, että lapsi oppii, että aina ei ole hänen vuoronsa.
Joulu on tietty sikäli eri juttu, että se on kaikilla samaan aikaan. Ehkä voisit puhua esikoisesi kummeille, että ei tarvi niin monta lahjaa. Mielummin kuin yrität hukuttaa muutkin yhtä suuren lahjatulvan alle.
Pienenä meilläkin lahjat oli tärkein juttu ja niiden lukumääräkin, mutta olisko maailma muuttunut niistä ajoista (80-luvusta) niin, että jos silloin oli keskimääräinen lahjojen määrä vaikka 15, niin nyt se on lähemmäs 30.
No joo, kukin perhe tavallaan. Mutta oman lapseni kohdalla toivon, että kummit ei ampuis yli lahjomisessa.
Itse en tosiaan osta kummiperheen koko katraalle lahjoja, päin vastoin tänä vuonna päätin, että ostan sukulaisperheeseen vain kummipojalle lahjan, muiden lasten lahjakasoja en kasvata. Saavat niin tolkuttoman määrän lahjoja ja kaikki anonyymisti joulupukilta, eli niistä ei koskaan mitään palautetta saa. Tuntuu, että vähän hukkaan menee se vaiva.
siksipä minä 3 lapsen kummitätinä laitan myös sisarukselle aina jonkun pienen paketin, että on niin kun tasapuolisesti...