Valittakaa vaan niistä lahjoistanne...
Kerron oman lahjatarinani, olen päälle 20-vuotias.Muutamia vuosia sitten kysyin serkultani, että mitä hänen lapsilleen voisi ostaa joululahjaksi. minulla ei ollut varaa ostaa mitään niistä mitä hän luetteli. olin tuolloin opiskelija, eikä rahaa ollut edes omiin vaatteisiin. No ostin ala-aste ikäisille serkuilleni toiselle hiustenlaittoon olevan setin, jossa ponnareita jne. toiselle ostin meikkaussetin, jossa oli kynsilakkaa, huulipunia jne. lahjojen ostamisen jälkeen minulle ei tainnut jäädä rahaa edes ruokaan. minulla oli tuolloin keskivaikea masennus. jouluna kun paketit oli avattu, kyselin mitä olivat tykänneet lahjoista. serkuista näki, miten he olivat pettyneitä millaisen lahjan minulta saivat. masentuneelle ihmiselle pienetkin vastoinkäymiset tuntui maailmanlopulta. tämä, että vähäisistä rahoistani ostin lahjat ja lahjojen saajat eivät arvostaneet niitä pätkääkään, sai minut vaipumaan joulun ajaksi peiton alle, ja miettiä miksi mokasin taas... itkettää vieläkin, kun ajattelen tuota tapahtumaa. ei kaikilla oikeasti ole varaa ostaa kalliita lahjoja, mutta haluaa muistaa jotenkin, esim. opiskelijat. muistakaa se, lahjojen saaja!!!
Kommentit (12)
Minulle opetettiin lapsena, että kaikesta täytyy olla kiitollinen ja kiittää lahjanantajaa, koska lahjat olisivat voineet jäädä myös saamatta. tämän tapahtuman jälkeen en enää hirveämmin lahjoja heille ostanut, koska en pysty heille niin hienoja lahjoja ostamaan, mitä he ilmeisesti ainakin silloin odottivat.
Nykypäivänä lapsilla taitaa olla niin paljon kaikkea etteivät osaa arvostaa oikeastaan mitään. Omille lapsille opetan jo pienestä, että aina pitää kiittää ja olla kiitollinen kaikesta mitä saa.
Annoin kummitytölleni lahjaksi kerran 30€, jotta voisi ostaa musiikkia netistä. Totesi rahat saatuaan, että mummo antoikin paljon enemmän. Kerroin, että tuollainen kommentti oli aivan turha ja yhtä hyvin voin lopettaa lahjojen tuomisen, jos ovat niin huonoja. Tyttö oli tuolloin 11-vuotias. Omituisinta oli, ettei tytön äiti sanonut tilanteessa mitään. Koska äiti on oma siskoni, niin uskalsin sanoa.
Toivottavasti ei tule typeriä kommentteja joululahjoista tänä vuonna. Onneksi iso osa on aidosti ilahtuneita antamistani lahjoista, niin on kiva muistaa jatkossakin heitä.
Harmittaa ap sun puolestas :(
tuore ylioppilas kiukutteli äänekkäästi kaikkien vieraiden kuullen vanhemmilleen siitä että sai niin vähän rahaa lahjaksi. "Eihän tällä saa mitään"! vänisi tyttönen ja kohdisti harminsa vanhempiinsa. Teki mieli huutaa, että tuollainen kusipää ja noin huono todistus ei tarvitse yhtään mitään ja että voisi opetella käytöstapoja. Pidin kuitenkin suuni kiinni.
Että sellaisia ihmisiä täällä meidän joukossa tallaan.
tuore ylioppilas kiukutteli äänekkäästi kaikkien vieraiden kuullen vanhemmilleen siitä että sai niin vähän rahaa lahjaksi. "Eihän tällä saa mitään"! vänisi tyttönen ja kohdisti harminsa vanhempiinsa. Teki mieli huutaa, että tuollainen kusipää ja noin huono todistus ei tarvitse yhtään mitään ja että voisi opetella käytöstapoja. Pidin kuitenkin suuni kiinni. Että sellaisia ihmisiä täällä meidän joukossa tallaan.
Mitähän hän oikein odotti ylioppilaslahjaksi, uutta autoa? onko nykyajan ongelma se, että lapsia hemmotellaan liikaa, että mikään lahja ei tunnu enää miltään vaan aina pitää olla isompaa, kalliimpaa, hienompaa?
tuore ylioppilas kiukutteli äänekkäästi kaikkien vieraiden kuullen vanhemmilleen siitä että sai niin vähän rahaa lahjaksi. "Eihän tällä saa mitään"! vänisi tyttönen ja kohdisti harminsa vanhempiinsa. Teki mieli huutaa, että tuollainen kusipää ja noin huono todistus ei tarvitse yhtään mitään ja että voisi opetella käytöstapoja. Pidin kuitenkin suuni kiinni. Että sellaisia ihmisiä täällä meidän joukossa tallaan.
Mitähän hän oikein odotti ylioppilaslahjaksi, uutta autoa? onko nykyajan ongelma se, että lapsia hemmotellaan liikaa, että mikään lahja ei tunnu enää miltään vaan aina pitää olla isompaa, kalliimpaa, hienompaa?
just se.ON.
Miksi ylipäätään ostit lahjoja serkun lapsille? Minusta on turha ostaa lahjoja noin kaukaisille ihmisille.
Ostamasi lahjat olivat kuitenkin kivat, vaikka minusta tiukassa rahatilanteessa ei kannata tuhlata rahaa lahjoihin. Ei varsinkaan sellaisille ihmisille, jotka saavat muiltakin lahjoja.
olen itsekin sairastanut keskivaikeaa masennusta, ja todellakin tuollainen vastoinkäyminen olisi siinä tilanteessa tuntunut todella ikävältä.
Jos omista lapsistani olisi kyse, saisivat aikamoisen läksytyksen. Jo 3-vuotiaan kanssa on puhuttu siitä, että lahjoista kuuluu kiittää kauniisti, vaikkei tykkäisikään. Jälkikäteen voi kaikessa hiljaisuudessa viedä vaikka kirppikselle, mutta lahjansaajan mieltä ei saa pahoittaa nyrpeällä naamalla. Ja sitä paitsi ap:n lahja oli mielestäni kiva. Ei niiden lahjojen aina tarvitse olla kalliita ja hienoja.
Ehkä tämän mamman olisi aika mennä nukkumaan... :)
...mutta lahjansaajan mieltä ei saa pahoittaa nyrpeällä naamalla.
mutta sitä en ymmärrä missään muodossa, että serkun lapsille ostetaan lahjat siinä tilanteessa,e ttä sitten ollaan itse ilman ruokaa! Eihän tuommosessa nyt ole mitään järkeä. Uskon, että serkku olisi ymmärtänyt, jos olisit sanonut että tänä vuonna minulla ei kertakaikkiaan ole rahaa lahjoihin, että täytyy kaikki liikenevät rahat laittaa ruokaan, omaan ruokaan.
mutta sitä en ymmärrä missään muodossa, että serkun lapsille ostetaan lahjat siinä tilanteessa,e ttä sitten ollaan itse ilman ruokaa! Eihän tuommosessa nyt ole mitään järkeä. Uskon, että serkku olisi ymmärtänyt, jos olisit sanonut että tänä vuonna minulla ei kertakaikkiaan ole rahaa lahjoihin, että täytyy kaikki liikenevät rahat laittaa ruokaan, omaan ruokaan.
Olen aina ollut "jouluihminen" ja ostin jo lapsena saamistani rahoista pitkin syksyä lahjoja sukulaisille. minua itseäni ilahduttaa, kun saa jonkun toisen ilahtumaan. olimme silloin vielä tekemisissä, hoidin usein serkun lapsia.nykyään emme ole juurikaan tekemisissä.
Minulle opetettiin lapsena, että kaikesta täytyy olla kiitollinen ja kiittää lahjanantajaa, koska lahjat olisivat voineet jäädä myös saamatta. tämän tapahtuman jälkeen en enää hirveämmin lahjoja heille ostanut, koska en pysty heille niin hienoja lahjoja ostamaan, mitä he ilmeisesti ainakin silloin odottivat.