Lapsi aattona molemman vanhemman luona tasapuolisesti, miten joulupukin kanssa?
Molemmat vanhemmat haluaisivat että lapsi saa iloita luonaan pukista.
On kuitenkin kyseenalaista, että pukki tulee kaksi kertaa aattona, eikös siinä jo lapsen usko mene?
Miten teillä on järjestetty/ järjestettäisiin ko. tilanteessa?
-Kaksi pukkia? ( eri pukki niin kotona kuin vkl-vanhemman luona)
-vai pukki vuorovuosin-järjestelmä?
Kommentit (14)
kotia. Mä suosittelisin, että jos lapsi on sun luona aaton, niin joulupäiväksi menee isän luo ja siellä juhlitaan kuten aattona. Lapsi saa sitten kaksi joulupäivää, molemmissa lahjoja, ruuat ja molemmat vanhemmat tyytyväisiä.
Ensi vuonna lapsi on isänsä luona aaton ja sun joulupäivän.
Molemmat vanhemmat haluaisivat että lapsi saa iloita luonaan pukista.
Jos eroaa, niin pitää ymmärtää, että lapsi ei voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.
Itse lähden ulkomaille, lapset olivat minulla viime jouluna ja ensi vuiden jouluna.
Toimitan etukäteen joululahjat lapsien isälle ja saan aattona n 100 kuvan koosteen illasta.
vanhemmille pieni reality check.
Eli ensinnä sopikaa (sopimuksessa!) vuorojoulut - eli joka toisena jouluna lapsi on joulun äidin kanssa, joka toisena isän. Voittehan vaihtaa esim. joulupäivänä - sekin on vielä joulua.
Tämän joulun osalta kumpikaan ei varmaan enää kykene luopumaan lapsesta aattona kokonaan, joten ehdotan kahta vaihtoehtoa:
1. lapsi on toisen luona aattoiltapäivään saakka, ulkoilkaa, syökää joulupuuro ja pipareita tai mikä ikinä tekee jouluisen olon, ja avatkaa muutama paketti (esim. tonttu tuo ne oven taakse). Iltapäivällä toinen vanhempi hakee lapsen luokseen aattoillalliselle ja joulupukki tulee sinne.
2. Olkaa samassa paikassa aatto (siis molemmat vanhemmat + lapsi), tai ainakin sen joulupukkikohtauksen ajan.
2 joulupukkia kertoo erovanhempien käsittämättömästä lapsellisuudesta.
Olisi varmaan joulun kunniaksi aika miettiä, että mitä lapsi oikeasti haluaa. Ja siis oikeasti lapsi, ei niin, että mitä vanhemmat haluaa lapsen haluavan.
Järkyttävää tuollainen lapsen puoliksi laittaminen. On todella kyseenalaista, kun lapsella ei ole yhtään lapsen kotia edes jouluna.
1. yksi koti aattona, jossa yksi pukki. Lapsi on ykkönen, ei vanhemmat.
Tuli tosi surullinen ole lapsen puolesta :(
Lapsen oikeus on saada olla jouluaatto rauhassa hyppäämättä paikasta toiseen. Vanhemman on kestettävä se, ettei näy jokaikistä aattoa oman lapsensa kanssa, koska eron on vanhemmat itse halunneet.
Lapsi on yhdessä paikassa tämän joulun ja ensi jouluna sitten toisella vanhemmalla. Lapsi kyllä kestää senkin, ettei vietä kahta jouluaattoa peräkkäin.
Kasvakaa aikuisiksi!
Vanhemmat peruuttaa lapsen yli uudestaan ja uudestaan ihan joka mutkassa ihan vaan siksi, kun he haluavat.
Kai nyt kestäisitte sen yhden päivän olla yhdessä lapsen vuoksi?
Jos lapselta kysyttäisiin, niin se olisi varmaan se, mitä eniten toivoisi jouluna. Että voisi olla yhtaikaa isin JA äidin kanssa. Vaikkei tulisi koko pukkia.
Ystäväni erosi 4 vuotta sitten, lapsi oli 2-vuotias. Yhä nyt 6-vuotiaana elättelee toiveita, että äiti ja isä palaisi yhteen tai olisi edes hetken yhdessä jossain hänen kanssaan. Ero oli kuitenkin niin riitainen (riitaa vain ja ainoastaan lapsesta), että vanhemmat hädin tuskin sietää toisiaan sen hetken, kun vaihtavat lapsen kodista toiseen.
Toisen eronneen kaverini lapsi on 4-vuotias ja vanhempien erosta on 3 vuotta. Hän on ihan järjettömän iloinen,kun on vaikka hänen synttärinsä ja molemmat vanhemmat paikalla. Haluaa, että otetaan paljon kuvia, joissa hän istuu sekä äidin että isän kanssa. Haluaa, että sekä äiti että isä pitää häntä kädestä ja kävellään yhdessä. Jne.
Pliis, älkää jakako lasta jouluaattona. Olkaa kaikki yhdessä ja ottakaa paljon kuvia lapselle muistoksi - se on varmaan hänen viimeinen oikea, aito joulunsa koko perheen kesken.
Huhhuh miten itsekkäitä te olette. Omien halujenne takia juoksutatte lastanne paikasta toiseen :( Ikävä kyllä jatkamalla tuota näette tulevaisuudessa todellakin mitä olette lapsellenne tehneet.
Olen itse eroperheestä, ja kaikki juhlapyhät mentiin vuorosysteemillä. Eka joulu isän luona, sitten äidin jne. Eka joulu oli varmasti äidille vaikea, ja sen huomasin lahjojen määrästä (en uskonut enää pukkiin), mutta luojan kiitos mun vanhemmat ei olleet noin typeriä, että olisivat alkaneet kuskata mua paikasta toiseen kesken joulun...
Korkeintaan joulupäivänä vaihto toiseen kotiin, jos nyt ekana jouluna molempien on ihan pakko saada nähdä lasta. Seuraavasta joulusta alkaen kyllä lapsi saisi mielellään olla pyhät yhdessä paikassa. Ihan tarpeeksi vaikeaa muutenkin lapselle se jatkuva kodin vaihto, samalla vaihtuu tavat, joskus joutuu ehkä miettimään, mitä vanhemmalle voi puhua toisesta vanhemmasta ja mitä on tehty jne. Usko mua, olen elänyt tuon kaiken.
Nyt se lapsi kaiken edelle ja vanhemmat nielee ikävänsä ja omat halunsa! Varmasti ihan parasta lapselle olisi, jos molemmat vanhemmat olisivat paikalla, yhdessä kodissa edes sen pukkihetken. Jos se ei ole mahdollista, niin toisen vanhemman vuoro on tänä vuonna, toisen ensi vuonna.
Säälin lastanne...
Huhhuh miten itsekkäitä te olette. Omien halujenne takia juoksutatte lastanne paikasta toiseen :( Ikävä kyllä jatkamalla tuota näette tulevaisuudessa todellakin mitä olette lapsellenne tehneet.
voi lapsi raukkaa, kun on tuollaiset vanhemmat vaivoikseen saanut.
yhdessä paikassa aattona, ettei tarvii vaihtaa kesken lystin.