Kirkosta eroaminen, lasten uskonnontunnit?
Kun olette eronneet kirkosta ja erottaneet lapset.Oletteko ilmoittaneet kouluun, että tietystä päivästä siirtyy et opetukseen.
Mä olen nyt päättänyt erottaa myös lapset kirkosta, heidät on kastettu joten jos rippikouluun tahtovat, voivat sitten siinä yhteydessä liittyä takaisin.
Kommentit (14)
Me erottiin kirkosta jo ennen lasten syntymää, joten lapsia ei ole kastettu ja ovat olleet alusta lähtien et-opetuksessa.
Tosin kirkkoon kuulumattomilla on valinnan mahdollisuus: saa valita et:n tai uskonnon. Mikään pakko siis ei ole siityä et:hen. Kirkkoon kuuluvilla sen sijaan on pakkouskonto.
esimerkiksi kieliä opiskellessa on hyvä osata Raamattu jne.
Meidän lapset ovat nyt lukion ekalla, kasilla ja kutosella ja ovat olleet alusta lähtein et-opetuksessa ja ihan hyvin ovat oppineet kielet, vaikkeivat tiedä Raamatun sisällöstä juuri mitään.
niin uskonnontunneilla saa olla. Mutta voin kieltää sen myös. Yleissivistävä onkin ok, mutta kyllä siellä tuputetaan aika paljon.
Ja tuo tuputus alkaa jo päiväkodeissa.
Mutta olen opettajaan yhteydessä, silläpä se varmaan selviää
Lapset on silti ihan normaalissa uskonnonopetuksessa.
Ei ne asiat toisiinsa liity. Uskonnon voi mieltää myös ihan yleissivistykseksi ja esimerkiksi kieliä opiskellessa on hyvä osata Raamattu jne.
Mun tyttäreni halusi et-opetukseen, koska se on mielekkäämpää. Hänet piti sitä varten erottaa kirkosta, koska ET-opetukseen ei saa osallistua, jos kuuluu ev. luttiin. Aivan järjetöntä minusta, mutta pääseehän sinne kirkkoon takaisin, jos tulee tarve.
Kirkkoon kuulumaton saa olla ev. lut. uskonnon opetuksessa, jos haluaa, eli kannattaa ilmoittaa sinne kouluun, kun saatte vahvistuksen kirkosta eroamisesta, että lapselle on valittu eri opetusryhmä.
Ei ne asiat toisiinsa liity. Uskonnon voi mieltää myös ihan yleissivistykseksi ja esimerkiksi kieliä opiskellessa on hyvä osata Raamattu jne.
Mut tunnustuksellista höpöähän se opetus on, vaikka ei pitäis olla. Raamatun osaamisesta kieltenopiskelua silmällä pitäen en taas ole koskaan kuullutkaan.
Länsimaisissa kielissä on valtavasti vaikutteita Raamatusta. Satun tietämään, kun olen kääntäjä.
Raamatun ja ylipäätään kristinuskon tunteminen on yleissivistystä.
minulla on esikoinen jopa ns. kristillisiä arvoja kunnioittavassa koulussa ja hyvin on selvitty.
Eikä kukaan uskonnon ope ole yrittänyt häntä käännyttää tms.
Länsimaisissa kielissä on valtavasti vaikutteita Raamatusta. Satun tietämään, kun olen kääntäjä.
Raamatun ja ylipäätään kristinuskon tunteminen on yleissivistystä.
"raamatuntuntemuksesta" ei nyt vaan saa mitään etua koulun peruskieltenopetuksessa.
Käännöstyössä ja monessa muussa ammatissa laaja yleissivistys ja muidenkin kun kristinuskon opusten tuntemus on on toki eduksi. Sivistystä kun on muuallakin kun kristityissä maissa.
Hei!
Tervetuloa vain mukaan "et-vanhempiin" :-)
Meitä on monessa asiassa auttanut http://www.et-opetus.fi
FAQ:sta (kohta: peruskoulu) löytyy jopa esimerkkisähköposti jonka voi lähettää kouluun lapsen siirtyessä et:hen!
Olen lapsena istunut uskonnon tunneilla ja minua kiinnostaa edelleen uskonto ja Raamattu. Kirkkoon en ole kuulunut kohta 10-vuoteen.
olleet seuraamassa ussan tunteja nykypäivänä?
vaan kielten oppmisesta laajemmin.
Minun lapsilleni ei uskonnon tunneista ole ollut haittaa. Ja kun ovat kv. koulussa, muistakin uskonnoista tulee tietoa väkisinkin.