Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämä aiheutti vauvapakkomielteen

Vierailija
16.12.2012 |

kukaan ei ole suoraan minua kieltänyt olemasta mukana vauvanhoidossa. minulle vaan tuli sellainen mielikuva, että en saisi hoitaa. silloin kun olin paljon nuorempi kuin nyt ja koulussa vielä niin silloinkin jo, vaikka minua ei erityisemmin vauva-asiat edes kiinnostaneet juuri ollenkaan, vaan lähinnä eläimet ja politiikka kiinnosti, niin silloin sattui luokassa olemaan joku vierailija jolla oli pieni vauva ja opettaja katsoi kauhuissaan kun minun kanssa samassa huoneessa on pieni vauva, vaikka en koettanut mitenkään edes koskeakaan siihen enkä edes kiinnittänyt vauvaan huomiota eikä muutenkaan minua silloin kiinnostanut vauvat. olin jotain 20v silloin. Toinen kerta sattui sairaalalla ja siellä oli jollakin vauva ja sairaanhoitaja katsoi samalla tavoin kauhuissaan kun vauva oli samassa tilassa minun kanssa vaikka en kiinnittänyt lainkaan mitään huomiota koko vauvaan. Tästä sain kuvan että minun ei anneta hoitaa vaubaa. kukaan ei ole sitä sanonut suoraan. vai oliko tuossa kyse sitten siitä, että kauhuissaan oltiin koska vaikutin niin välinpitämättömältä pientä lasta kohtaan että kauhistettiin että onps siinä kylmä ihminen? koin oloni silloin lähinnä kiusaantuneeksi kun ne vauvat oli siellä enkä erityisemmin edes pitänyt niistä vauvoista.

Myös tämmöisiä on sattunut, että jos joskus on ollut jossakin vuoden vanha tai siitä vanhempi lapsi niin samat henkiöt on olleet mielissään kun hoivaan ja autan vuoden vanhaa ja jos en ole kiinnittänyt lapseen huomiota, minua on kehoitettu esim huomioimaan, ottamaan syliin, syöttämään jne. tätä ihmettelen kovasti että mistä moinen kauhu vauvan ollessa jo pelkästään läsnä, kun vuoden vanhaakin saan leikittää ja hoivata?

On ollut myös niin, että kaikki vauva-asiat on pidetty minulta salassa eikä ole mielellään vauvoja näytetty minulle mutta vuoden vanhan hoitamisessa tai leikki-ikäisen tai pienen koululaisen auttamisessa on kyllä rohkaistu olemaan mukana.

Ihan vaan tästä sain sen kuvan etten saisi hoitaa. mutta mitä luulette, miksi sitten saisin yksivuotiasta hoitaa vaikka siitä nuorempia en? myös kehitysvammaisia ja liikuntavammaisia ja vanhuksia olen saanut auttaa ja siitä on minua kehuttu. ja samat henkilöt jotka ei antas hoitaa vauvaa, antavat minun tehdä kaikkea mahdollista muuta, aina vuoden vanhan taaperon hoivaamisesta, koululaisen avustamisesta tai vanhuksen ja vammaisen ym auttamisesta lähtien?

onko tässä kyse siitä että vauva on niin hoitajansa armoilla ja on otettava monta asiaa huomioon ja itselläni hankalia ongelmia esim keskittymisessä ja oppimisessa että katsotaan että vauvan hoito on sellaisen hommaa joka on täysin aikuisen tasolla ja vakaa ja hoivaviettiä voi hyödyntää yli vuoden vanhan kanssa jos sitä on ja vuoden vanhan kanssa voi jo hyödyntää niitä taitoja mitä minulla on. siksi kysyn tätä netissä kun jostain syystä ihmiset joilta tätä koetin kysyä, ei suostuneet edes selittämään minulle tätä. kun minun logiikan mukaan jos ei saa hoitaa vauvaa niin ei mielellään vielä vuodenkaan vanhaa. mutta kuitenkin vuoden vanhoja, jopa niitäkin ketkä ei osaa vielä kävellä olen saanut hoitaa ja on annettu ilman mitään varausta hoitaa yli 7kk ikäisiä ja olin kerran yksinkin vahtimassa 7kk ikäistä vauvaa eikä sitä pelottavana pidetty jos 7kk ikäisestä oli kyse. mutta alle puolen vuoden ikäisestä jos olis kyse niin sillon kuulemma pelättäs mutta 7kk on kuulemma jo ok. mikä logiikka tässä on? en ymmärrä.

monet minun hoidossa mukana olleet eivät minulle mielellään halua puhuakaan pikkuvauvoista mutta 7kk-1v ikäisistä puhuvat minulle, näyttävät niiden kuviakin ja antavat minun moikata kadulla ja jopa sylissä pitää hetken aikaa. mutta aika tiukasti näköjään on rajan jotkut vetäneet 7kk, jotkut 1v ja jotkut yli 2v ikään saakka.

kuka osaa sanoa mistä moinen johtui jo silloin kun en ollut kiinnostunut vauvanhoidosta enkä reagoinut vauva-asioihin juuri lainkaan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei olisi pakkomiellettä asiaan jos

1. olisi selitetty se että miksi minuun sillä tavoin suhtauduttiin vauvan ollessa läsnä vaikken edes osoittanut mielenkiintoa mitenkään sitä kohtaan

2. jos olisi osattu ottaa asia rennommin ja joustavammin

miksi asia on noin kauhea? vai oliko minussa nuorena jotakin sellaista että katsottiin vaan että 1v on ikäraja minun kanssa olemiselle.

Vierailija
2/10 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko luokasta ope katsoi juuri sinua kauhuissaan kun sinun kanssasi samassa tilassa oli pieni vauva?

Just joo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli syynä pakkomielteeseeni. ei yksistään asperger.

jos minuun olisi suhtauduttu neutraalimmin noissa tilanteissa niin ei kauheesti kiinnostas puhua vauvoista mutta kielteinen asenne sai minut vaan kiinnostumaan niistä yhä enemmän.

jos tuollaisia tilanteita ei olisi ollut minua kiinnostaisi joku muu asia. esim ulkomailla matkailu voisi kiehtoa yhtä paljon kuin nyt kiehtoo vauvat. myös mikä vaan muu asia kiehtoisi.

Vierailija
4/10 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin juuri päässyt mielisairaalasta ja se mielisairaala vaikutti siihen. sain opettajien ja hoitajien ilmeiden perusteella sen kuvan että minut halutaan pitää erossa vauvoista ja se yllytti minua niistä innostumaan.

Vierailija
5/10 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vävävävävävävä vävävävävävävä vävävävävävävä vävävävävä Olli Orava! vävävävävä vävävävävä vävävävävävä Olli Orava! vävävävävävä vävävävävä vävävävä vävä vävä vävä vävä vävä vävä Olli Orava!

Vierailija
6/10 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olis joku joka on ihan ok yli 1v lasten kanssa eikä erityisemmin vauvoista kiinnostunutkaan ei siis silloin mitään pakkomiellettä ym, olis vauvojen kaa samassa huoneessa. miksi tuosta olisi aihetta kauhistua ja millaisen kanssa? jos joku kännissä on jossain missä on vauva niin siitä on syytä kauhistua mut jos ei oo ees kännissä niin mikä silloin on syynä varsinkaan kun ko.henkilö ei edes osoita mielenkiintoa vauvaa kohtaan?

Vierailija
7/10 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkkä asperger. Jonkinlaista vainoharhaisuutta ja pakkomielteisyyttä ilmeisesti ainakin. Toivon, että saat apua ongelmiisi. Vauva ei ole pahaan oloosi vastaus. Opi hyväksymään asia.

Vierailija
8/10 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ihmiset ollu kauhuissaan niin ei olisi ollu pakkomiellettä kirjoitella koko asiasta. pakkomielteet tulee aina jos joku suhtautuu kielteisesti johonkin minun kanssa yhtä aikaa ilmenevään tilanteeseen joka ei ees kiinnosta niin rupeaa pian kiinnostamaan jos kauhulla siihen suhtaudutaan. jos osaa neutraali olla tilanteessa niin ei silloin ole riskiä pakkomielteelle. ymmärtäsin jos olis vauva ollu edes sen open oma vauva mutta kun ei sattunut olemaan.

minkä takia minua mulkoillaan kauhulla jos vauva samassa huoneessa vaikken edes osoita mielenkiintoa sitä kohtaan? ja jo silloinkin kun vauva ei ollu sen henkilön oma eikä minua muutenkaan ees koko pentu voinu vähempää kiinnostaa eikä olis käyny mielessäkään esim ottaa sitä syliin tms?

Vierailija
9/10 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUVITTELET että sinua mulkoiltiin. Olet itse kuvitellut ja keksinyt muiden ihmisten suhtautumisen ja siten luonut tämän pakkomielteesi.

Vierailija
10/10 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos suhtautuminen minuun olisi ollu tasapainoisempaa ja oltas tiedetty että en minä tee mitään pahaa vauvalle. miksi minua katsottiin pahasti ilman syytä? ei minulle sanottu mitään pahaa mutta opettaja katsoi pahasti ja kymmenen vuotta myöhemmin myös sairaanhoitaja keskussairaalassa katsoi pahasti. miksi minun luullaan tappavan pieni viaton vauva?