Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ateistiperheet, miten suhtaudutte kristillisiin joululauluihin

Vierailija
16.12.2012 |

joita on mm. kauneimmissa joululauluissa (miljoona suomalaista käy niissä), tv- ja radio-ohjelmissa? :)

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhli vain, mutta ateisti et ole. Tapa-ateisti korkeintaan.[

on sinulla kova hinku lokeroida ihmisiä:)

Vierailija
22/27 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole kaksinaismoralistista mennä kirkkoon laulamaan niitä jos on vaatimassa kouluista pois joulukuvaelmaa tms.?

Olisiko sinusta kaksinaismoralistista sellainen, että ensin vaatii ettei kirkossa soiteta rockia mutta menee sitten itse rock-keikalle jonnekin klubille?

Mitäs jos joku ajattelee, että rock ei kuulu soitettavaksi kirkossa, mutta sitä voi silti soittaa jossakin muualla?

Samalla tavalla joku voi ajatella, että kirkko voi olla uskonnollisia tilanteita varten, mutta kouluun ne eivät kuulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän hölmöltä tuntuu itse laulaa niitä.

Mutta pyrin ottamaan ne samalta kannalta kuin muutkin laulut, eli ihan vain musiikkina.

Vierailija
24/27 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olen juuri niitä ihmisiä joiden mielestä olisi parempi ettei päiväkodeissa ja kouluissa ole juhlissa mitään selkeästi uskonnollista sisältöä.

Silti olen myös niitä ihmisiä jotka mielellään menevät yhteislaulutilaisuuksiin laulamaan myös uskonnollisia lauluja. Olen ateisti, mutta en ahdistu uskontoaiheesta, se on minusta herttainen uskomusjärjestelmä sinänsä ja jeesustarina on tavallaan kaunis ja monet joululaulujen kohdat ovat liikuttavia.

Minusta tässä ei ole ristiriitaa. Olen aikuinen ihminen ja voin valita tekemiseni. On eri asia virallisen koulutusjärjestelmän puitteissa "syöttää" tällaista sisältöä lapsille. Se on turhaa.

Vierailija
25/27 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisti ei usko jumaliin, joten hän ei myöskään juhli pakanauskontojen juhlia.

juhlin -ihan piruuttani!

Juhli vain, mutta ateisti et ole. Tapa-ateisti korkeintaan.

mutta jos sä haluat tehdä ateisimista jonkun uskonnon, tee vaan, mutta älä oleta, että muut ateistit osallistuvat sun uskontoos.

Ateismi tarkoittaa sitä, että ei usko jumaliin, siihen ei liity sääntöjä, joita pitää noudattaa, toisin kuin uskontoihin. Ateismi ei tarkoita uskonnonvastaisuutta.

Suosittelen kuitenkin, että nimeät uskontosi joksikin muuksi kuin ateismiksi.

Vierailija
26/27 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oletan että tämä kysymys on esitetty noin yleisesti ei-kristityille.

Minulla ei ole mitään ongelmaa kristillisen sanoman kanssa. Olen historia- ja arkkitehtuurifriikki, ja hyvin paljon siellä törmää varsinkin katoliseen kirkkoon. Kristillisyys on olennainen osa kulttuuriperintöä, ei minulla ole mitään tarvetta sotia sitä vastaan. Tykkään myös joulupukista ja Halloweenista, nekin ovat osa kulttuuria.

En pidä monistakaan luterilaisista virsistä, koska luterilainen palvelus on vähän latteaa, samoin useimmat kirkot ovat rumia. Mutta johonkin vähän juhlavampaan kirkkoon ja laulelutilaisuuteen osallistun mielelläni, pidän urkumusiikistakin.

Minusta on moraalisesti väärin, jos koulussa opettaja puhuu jumalasta totena, uhkailee helvetillä, pakottaa rukoilemaan ja niin pois päin. Se, että kristillisyydestä puhutaan ilmiönä, on tarpeellista yleissivistyksen kannalta. Ja hienoa on, jos lapset pääsevät vierailuilla kirkkoihin tai oppivat kulttuurinsa joululaulut.

Vierailija
27/27 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne, jotka vaativat joulukuvaelmaa pois päiväkodista, menevät kirkkoon laulamaan joululauluja?

ikinä ollut kirkossa laulamassa joululauluja! En edes tiennyt, että sellainenkin tapahtuma on. :)