Mistä muka tunnistaa lestaadiolaiset ulkonäöstä? Terv.Utelias montakin lestaadiolaista tunteva
mutta vain yhden perheen pojat on tunnistettavissa juuri sen tietyn perheen lapsiksi ( ja poikia siinä perheessä riittää)
Kommentit (38)
Missäs mä oon ollut uskonnontunneilla, kun tuntuu yhtäkkiä siltä, etten tiedä lestadiolaisista mitään..
Pikakertaus; miten heidän uskonsa eroo normi ev.luteista?
lisäisin myös tuon, että ovat usein silleen hyväntahtoisesti uteliaita. Ja myös aika kovia juoruamaan.
En tiedä mistä johtuu, mutta arvelisin, että siitä kun eivät kulje yleensä paikoissa missä tapahtuu, kuten baarit jne. Ja moni lestanaisista on kotiäiti.Mutta kuitenkin ovat vähän liiana kiinnostuneita toisten elämästä.
Nuoret miehet usein ketjupolttajia, rassaavat kovasti porukalla autojaan.
Siis häh?? Elelen vissiin laput silmillä, koska en ole kuunapäivänä kiinnittänyt mitään huomioo koko lestadiolaisiin. Miten te kaikki tunnette/tiedätte heitä? Missäpäin Suomea majailevat?
eikä meikkiä kasvoilla...ja lahkeet on housuissa aina poikkeuksetta liian lyhyet..
Jos niiden lapset joskus äityy kiukuttelemaan tai vilskaamaan, äidillä tuntuu olevan lehmän hermot. Varsinkin yleisellä paikalla jaksavat olla niiin pitkäpinnaisia ja ymmärtäväisiä lapsilleen ja puhuvat heille ylikorostuneen mairealla äänellä.
Ulkonäöstä en tiedä, mutta korvakoruja tai muita lävistyksiä ei heillä ole.
Vanhat piiat ja muut rupsahtaneita :)
Siis monet ovat kiinnittäneet huomiota siihen miten vl perheenäidit ovat niin muodikkaita ja nuorekkaita jne toisin kuin monet muut mammat :))
On teillä ollut aikaa/mielenkiintoa tehdä pettämättömiä havaintoja näistä ihmisistä...
ja elämän ilosta, ainakin siis täälläpäin suomea.
jotenkin ovat hyvin varmoja itsestään ja olemuksestaan!
ja kyllä mielestäni useimmillä on hiukset laitettu ja vaatteet tyylikkäitä.
jollain tavalla ihailenkin sitä itsetuntoa ja varmuutta, eikä kuitenkaan katsota toisia nenänvartta pitkin!
kuin vihki- ja kihlasormuksia. Vaatteet ovat pääosin H&M:ltä. En nypi kulmakarvoja, joskus peittelen finnejä. Urheilen silloin tällöin, eikä raskaudesta ole jäänyt kiloja. Olen kotiäiti. En tiedä minkälaisen kuvan annan ulkopuolisille itsestäni, mutta olen kyllä onnellinen ja tyytyväinen elämääni.
heistä loistaa jumalan rauha, se näkyy kauas!
en ole itse uskovainen mutta tunnen heitä paaaljon...
Itse olen Oulunsalossa asunut lapsuuteni ja kyllä voisn väittää, että tunnistan lestadiolaiset (naiset) 98% varmuudella.
Nämä selviä merkkejä(tällaisia on tietysti myös taviksissa):
-ei korvakoruja, koruja muutenkin eri tyylillä kuin muilla.
-Ei värjättyjä hiuksia tai ylenpalttisen rohkeita leikkauksia. Permanentti ja muodikas leikkaus on hyvin yleinen kuitenkin.
-Muodikkaat vaatteet ja huoliteltu ulkonäkö.
Lisäksi tunnistan tietynlaisen elekielen ja puhetyylin (!!) perusteella :)
Ja sanottakoon vielä, että ilkeyttäni en " lestatutkaani" mainosta tai puhu lestadiolaisista muutenkaan. He ovat oma erikoinen ryhmänsä, heissä on huonoa ja hyvää samoin kuin muissakin ryhmissä.
Itse olen neljän lapsen äiti ja olemme vanhoillislestadiolaisia. Tulkaapa joskus suviseuroihin katsomaan, minkä näköisiä olemme. Minusta tuntuu, että siellä on maan muodikkaimmat ihmiset ja suurten perheiden äidit tosi hyvän näköisiä. En itsekään voi ymmärtää, ettei joku pidä ulkonäöstään huolta. Suviseuroissa erottaa aika selkeästi ne, jotka eivät ole lestadiolaisia mm. hiusväristä ja korvakoruista. En sano, etten ole koskaan kadehtinut muiden kauniin värisiä hiuksia, mutta omani ovat kuitenkin luojan luoman väriset ja kaunis leikkaus tekee kauniit hiukset.
On aika vanha käsitys, että me ei osattais olla muodikkaita. Sitä todellakin olemme. Haluan pukea lapsenikin merkkivaatteisiin.
Siihen kyllä yhdyn että olemukseltaan itsevarmoja on enemmän kuin epävarmoja. Mutta, minulla tumma luonnontaipuisa lyhyt tukka, muotoon leikattu. En laita sitä kuin harvoin, ei tarvitse. En meikkaa, en käytä myöskään mitään peitepuikkoja yms. Finnejä on nykyään enää harvoin eikä iho kiillä vaikka en sitä hoidakaan. Pukeudun myös kotona hyvin, harvoin verkkareissa ja vanhassa t-paidassa. Aina niin että kehtaa kaupassa käydä. En pukeudu juuri muodin mukaan enkä marimekkoon, vaan ajattomasti. Tykkään värikkäistä vaatteista vaikka olen rauhallinen luonne. Hermot mulla menee harvoin koska oon käytännössä todennut sen turhuuden, koskaan se ei ole auttanut mitään. Siitä ne lehmänhermot. Olen iloinen, nauravainen. En juoruile koska en pidä siitä että minusta juoruillaan. Paino minulla on tippunut kahden synnytyksen jälkeen samaksi kuin ennen alle kuukaudessa, johtuen imettämisestä.
Elän muuten terveellisesti mutta syön liian vähän.
Sen olen pannut merkille että vlnaiset pitävät kauniita ja hyviä alusvaatteita. Itsekin olen oikea tissiliivifriikki.=)
Nuoruudessa epäuskossa ollessa vientiä oli tällaisenaankin vaikka joka päivälle eri. Eli myöskään sillon en meikannut tai laittanut itseä yhtään enempää.
N22
Vierailija: