Kuinka pian uusi raskaus section jälkeen?
Vauva syntyi sectiolla heinäkuussa ja toista ajateltiin ruveta pian yrittämään.
Kuulin vain kaveriltani että pitäisi olla vuosi kulunut sectiosta ennenkuin raskautuu uudestaan. Miten niin muka? Ei mulle ole kukaan semmoista asiaa sanonut.
Mites te muut sectioäidit. Kuinka pian te olette toista alkanut suunnitella? Tai monta kuukautta edellisestä sectiostanne on kulunut kun olette tulleet raskaaksi?
:)
Kommentit (6)
niin periaatteessa ei mitään aikarajaa oikeastaan ole. Ohjeet, joiden mukaan pitäisi odottaa vuosi, ovat osittain vanhentuneita uusien leikkaustekniikoiden ja uuden tiedon myötä. Haavan ja kudosten vetolujuus on muistaakseni 90% jo kahden viikon kuluttua sektiosta.
raskaana. Ihan hyvi meni raskaus, lapsi tosin oli yliaikainen ja selvästi pienempi kuin edelliset ennen laskettua syntyneet... mistäköhän lie johtunut??
Vierailija:
niin periaatteessa ei mitään aikarajaa oikeastaan ole. Ohjeet, joiden mukaan pitäisi odottaa vuosi, ovat osittain vanhentuneita uusien leikkaustekniikoiden ja uuden tiedon myötä. Haavan ja kudosten vetolujuus on muistaakseni 90% jo kahden viikon kuluttua sektiosta.
Olen myös kuullut tuon, internetpalstoilta lähinnä . Kuitenkin minulle sanottiin, että olisi parempi että ekan sektion jälkeen olisi 2 vuotta väliä ennen seuraavaa synnytystä / sektiota. Samalla kyllä sanottiin, että pienikin väli on OK, pitempi väli vain antaa kohdulle enemmän aikaa.
Kun toisenkin kanssa jouduin sektioon, niin lääkäri sanoi, että suositeltava väli olisi kolme vuotta, jotta useampaan kertaan leikattu kohtu saisi toipua rauhassa. Tämän sanonut lääkäri on vielä varsin arvostettu auktoriteetti alalla. Sain sen kuvan, että pitemmillä väleillä on todennäköisempää, että kohtu kestää useita sektioita, tai siis raskauksia useiden sektioiden jälkeen.
vaan raskaus verottaa aina äidin rautavarastoja jne vastaavia juttuja ja niiden uudelleen täyttymiseen menee muistaakseni 2v ja sillai... ei ihan suositeltava nakki kellekään alottaa uutta raskautta.
mä en tulisi edes raskaaksi,kun imetän eikä menkkoja kuulu
Lääkäri sanoi että sektion, ja myös alatiesynnytyksen jälkeen olisi hyvä pitää väliä seuraavaan raskauteen 6kk jotta kohtu kerkiäisi kunnolla palautua.
Lapsen 1vuotis syntymäpäivänä tein plussatestin nyt rv 9+1