Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä opettaja on lapsesta, joka haluaa heti soveltaa osaamistaan

Vierailija
15.12.2012 |

Tarkoitan nyt sitä, että lapsi haluaa heti toimia toisin, kuin häneltä pyydetään. Esim. kun hänelle näytetään malliksi, miten jokin asia on tarkoitus tehdä, niin lapsi ei toimi niin vaan haluaa heti soveltaa. Kyse on todella fiksusta, mutta luovasta eskarilaisesta, jonka äiti tässä murehtii jo syksyä ja kouluun menoa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ekaluokkalaisen pitäisi ensin suostua toimimaan niin kuin pyydetään? Ja sitten vasta soveltaa?

Vierailija
2/8 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sovelminen on nyt kauniisti keksitty termi sille, ettei lapsi halua toimia ohjeiden mukaan vaan haluaa tehdä oman päänsä mukaan, toisin kuin on sanottu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sovelminen on nyt kauniisti keksitty termi sille, ettei lapsi halua toimia ohjeiden mukaan vaan haluaa tehdä oman päänsä mukaan, toisin kuin on sanottu...

Kyseessä taitaa olla äidin kullanmuru, joka on aina saanut tehdä juuri niin kuin itse haluaa äidin neuvoista piittaamatta. "Laitetaan tänään tuo sininen paita." "Ei kun mä laitan punaisen!!!" "Selvä on, muru, vaikka likainenhan se on."

Vierailija
4/8 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai koulussakaan mitään robotteja tehdä, mutta kyllähän siellä on myös ehdottomia sääntöjä joissa ei voi soveltaa kuten että käytävillä ei juosta. Ei voi silloin "soveltaa" että ei juokse, mutta hyppelehtii päättömästi. Ehkä et tätä tarkoittanutkaan.

Käyttäytymisen arvioinnissa painaa tottelevaisuuden lisäksi nykyään aktiivisuus ja oma-aloitteisuus. Kymppiä käyttäytymisestä ei saa enää se hiljainen kiltti hiiri, vaan lapsi, joka aktiivisesti toimii esimerkiksi kiusaamista vastaan ja osaa olla sosiaalinen.

Vierailija
5/8 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän soveltaisi, kun ope opettaa yhteenlaskua? Entä kun ope sanoo, että nyt kaikki ottavat aapisesta sivun 12? Entä ku tehdään kuvistyö kaikki samalla tekniikalla? Tai kun kerrotaan pelin säännöt liikuntatunnilla?

Vierailija
6/8 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuus ja kiltteys ei ole synti. Hiljainenkin lapsi voi olla oman persoonansa mukaan aktiivinen ja sosiaalinen. Sosiaalisuus ei ole aina määräilyä ja äänessä olemista vaan sitä, että huomioi toisia, osaa toimia ryhmässä ja on empaattinen niitä kohtaan, jotka jää yksin. Ei kaikkien luonne ole sellainen, että isolla äänellä komentelee luokkaa opettajan puolesta vaan jotkut rakentaa ryhmähenkeä hiljaisella tavalla. Voin ihan oman lapseni luokasta sanoa, että ne "aktiiviset ja kiusaamista vastaan taistelevat" ovat oikeasti itse manipuloivia ja ilkeitä kakaroita. Niitä, jotka pompottaa porukkaa sinne tänne. Oikeasti fiksut ja hyvin käyttäytyvät ovat usein niitä hiljaisia, mutta jotka hakeutuvat toisten hiljaisten (yksinäisten) seuraan, seuraavat aina ohjeita, eivät koskaan haasta riitaa ja yrittävät parhaansa.

Hiljainen, kiltti hiiri... KEHTAATKIN.

Käyttäytymisen arvioinnissa painaa tottelevaisuuden lisäksi nykyään aktiivisuus ja oma-aloitteisuus. Kymppiä käyttäytymisestä ei saa enää se hiljainen kiltti hiiri, vaan lapsi, joka aktiivisesti toimii esimerkiksi kiusaamista vastaan ja osaa olla sosiaalinen.

Vierailija
7/8 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nimittäin olin lapsena sellainen hiljainen kiltti hiiri ja sain kympin käytöksestä. Eihän se synti ole, mutta ei se tarkoita että olisin ollut jotenkin hyvä ihminen ja kiusattujen puolella. Olin pelokas ja arka ja itsekeskeinen lapsi.

Enpä usko että kaikki sosiaaliset ja puhekykyiset ihmiset ovat oikeasti kiusaajia ja manipuloijia. Ehkä jotkut ovat ja sinulla on sellaisista kokemusta. Kaikkeen ja kaikkialla se kokemus ei kuitenkaan päde. Ja nyt eksyttiin kovin kauas ap:n ajatuksista.

Vierailija
8/8 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan lapsi oikeasti todella fiksu? Vai voisiko olla kyseessä äidin oma kuvitelma?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä