Haaveena vuorotteluvapaa ulkomailla
Onko kokemuksia. Mikä maa olisi 3 kouluikäisen lapsen kanssa hyvä. Millaisia vaihtoehtoja koulun käyntiin? Minkälaisia asioita tulisi huomioda. Laittaisimme asunnon vuokralle siksi aikaa. Mielellään englanninkielinen maa, missä asuminen olisi suht edullista.
Kommentit (16)
Lapset 8v, 11v ja 14v. Olen itse luokanopettaja ja voisin itse heitä opettaa ja ajattelin kyllä jotain kansainvälistä koulua.
etukäteen, että kyseessä on julkinen kansainvälinen koulu, sillä monissa kaupungeissa kv. koulut ovat privaattikouluja ja niiden lukukausimaksut ovat ihan tolkuttomia ihan vaan siitä syystä että oppilaiden vanhemmat tai vanhempien työantajat ovat sitä joukkoa jolla on varaa maksaa.
Kouluja on helppo googlettaa, mutta monien verkkosivuilla ei lue lainkaan, että koulut ovat lukukausimaksullisia, koska sitä pidetään niin itsestäänselvänä asiana ettei mikään muu tulisi edes mieleen.
Olen itse asunut ulkomailla useaan otteeseen omien vanhempieni työkomennusten vuoksi ja suosittelen lämpimästi, ettet eristä lapsia muusta yhteiskunnasta. Koulu on paras tapa tutustua muihin ihmisiin ja etenkin lapsille sopeutua uuteen yhteiskuntaan ja maahan. Jos siis todella haluat, että lapsesi ns. oppivat jotakin tuosta ulkomaanvuodesta.
Ja tutustuvat muihin kulttuureihin, oppivat kieltä, ainakin englantia. Kiitos kaikille kommenteista.
Ap
Olin vaihtarina Yhdysvalloissa niin avuttomalla kielitaidolka, että jälkeenpäin olen ihmetelyt, että
a) vaihtarijärjestö hyväksyi minut oppilaaksi ja että
b) itse uskalsin lähteä sillä kielitaidolla.
Lukion viimeisin enkun numero oli lähtiessä 6 ja palatessa pelkkää kymppiä ja L kirjoituksista. Mielestäni tapahtui ns. vuoden ihme. Nykyään työkieleni on englanti.
Lapsi/nuori oppii vuodessa hyvin, koska oppimisen herkkyyskaudet auttavat.
Laittaisin lapsen ehdottomasti paikalliseen kouluun. Siinä oppii kulttuurinkin paremmin.
Olisi lasten kannalta helpoin vaihtoehto
Espanjan aurinkorannikolla on suomalainen peruskoulu Olisi lasten kannalta helpoin vaihtoehto
Siis vuosi ulkomailla olisi lapsillekin rikkaus ja elinikäinen kokemus kun oppisi toisen kielen sujuvasti. Siis vuodessa lapset oppisivat sujuvan espanjankielen jos menisivät paikalliseen kouluun.
Valtava elinikäinen etu lapsille kansainvälistyvässä maailmassa.
Suomenkieltä voisi sitten paikata vaikka nettikoulussa.
hyvin opi, että sillä voisi opiskella. vuosi on lyhyt aika, tai siis ne n. 9 kk mitä koulua käydään.
ei vuodessa vielä mitään kieltä niin hyvin opi, että sillä voisi opiskella. vuosi on lyhyt aika, tai siis ne n. 9 kk mitä koulua käydään.
Mä muutin 13-vuotiaana perheen kanssa ulkomaille ja menin syyskuussa täysin ummikkona kouluun. Jo jouluna tuli kavereiden kanssa suullisesti toimeen. Opiskelujen kannalta ensimmäinen vuosi vieraalla kielellä oli kyllä vaikein, mutta kyllä sitä pääsiäisenä jo vastasi kokeisiin ilman että täytyi avata sanakirjaa, joka mulla oli luvan kanssa käytössä.
Lapset 8v, 11v ja 14v. Olen itse luokanopettaja ja voisin itse heitä opettaa ja ajattelin kyllä jotain kansainvälistä koulua.
Nostelen, kohteeksemme on muodostumassa Malta ja järjestelyt jo suht hyvällä mallilla. Kokemuksia maasta mielellään otetaan vastaan. :)
Hei ap, miten suuri on vuorotteluvapaakorvaus? Suunnilleen % bruttopalkasta?
t samaa miettivä, tosin suuntana Italia
70% tai 80% jos työhistoriaa yli 15v ansiosidonnaisesta eli itselläni tulot noin 3800 niin korvaus olisi noin 1350€ brutto. Maksan nytalkuvuoden niin paljon veroja, että loppuvuosi tarkoitus mennä 0% veroprosentilla, olemme myös sopineet pankin kanssa 9kk maksuvapaasta eli makselemme vain korkoja. Miehen korvaus suunnilleen sama. Maltalla ihmisten keskipalkka n 1400€, joten uskomme pärjäävän ihan hyvin. Vhän on toki säästöjä mukaan.
mutta ehdottomasti lapset tulee laittaa sitten kouluun, jossa opetus tapahtuu englanniksi, jotta sitä kieltä oppivat. Ellette mene Australiaan tai Britteihin :)
Mitä haluatte siltä vuodelta muuta kuin englannin kielen taitoa`?
Nyt vielä kaikki lapset sen ikäisiä että lähtisivät mukaan. Englanninkielistä maata joo ajateltiin just siksi, että kielitaito vahvistusi kaikilla, mutta euroopassa niitä vaihtoehtoja ei hirveästi ole ja toisaalta Eu: n sisällä olisi niin helppoa nyt liikkua niin siksi eurooppa mieluummin, mutta maa jossa ei ole LUNTA.
Kerran täällä vaan eletään, niin olisi kiva tehdä jotain muutakin kun vaan tätä arkea pyörittää. Haluais repäistä siksi kunnolla ja ottaa irtioton kaikesta vuodeksi.
Ei siitä ranskan tai espanjankaan kielestä ole ollenkaan haitta elämässä.
Koulunhan voi hätätilassa järjestää vaikka kotikouluna. Eihän noita englanninkielisiä maita niin kovin paljon ole. Mitä haluat vapaalta? Mihin päin maailmaa? Eurooppaan vai kauemmas?