Mitä tämä oikeasti tarkoittaa (verenluovutuksesta kyse)?
•Luovuttajan tulee olla asunut Pohjoismaissa viimeisen kolmen kuukauden ajan.
Vaikka olen asunut Suomessa viimeisen 36v, olen kuitenkin matkustanut ulkomailla viimeisen 3kk aikana. Voinko siis olla luovuttaja??
Kommentit (8)
oli 3viikon työmatkalla Kiinassa tuon ajanjakson sisällä. Eli siis ei esteitä?!?
Jos tuota pidetään ongelmana, eivät anna luovuttaa. Ei kyllä pitäisi olla ongelma.
viimeisen 3 kk aikana pohjoismaan ulkopuolella, miltei 1 kolmasosan tuosta ajasta jona aikana on pitänyt olla POHJOISMAASSA.
No et kelpaa ennenkö sulla on putkeen viimeset 3 kk POHJOISMAASSA.
Itse en voi luovuttaa koska olen synnyttänyt tämän vuoden kesällä. Luovutan siis ensi kesänä koska ei voi luovuttaa vuoteen synnytyksen jälkeen!
tarkoittaa, että voit luovuttaa verta. Olet asunut eräässä Pohjoismaassa, et muualla. Työmatka ei ole "asumista".
Ja kuten todettu, kyllä ne kertovat jos et voi.
Olet kyllä asunut Suomessa, se on ok. Mutta muistaakseni toinen kysymys siellä kuuluu "oletko matkustanut viimeisen 6kk aikana Euroopan ulkopuolella?" tjsp. Sitten kysytään mikä maa, en nyt muista mitä tautieiskejä sillä kartoitetaan. Joko menet luovutukseen niin siellä kyllä selviää, tai sitten soitat sinne ilmaiseen luovutusinfonumeroon.
Kylläkin on nykyään enää 6kk karenssi verenluovutukseen!
Jos olet vain matkustellut, ei mitään ongelmaa.