Meillä koetaan loukkauksena se, että menee
kutsuttuna vieraana toisen kotiin ja tuo mukanaan omat ruuat, joita tarjoaa muille ohi emännän tekemien/hankkimien ruokien.
Jos menisin kälyn perheeseen joulukylään maksapatee ja uunijuurespaistos mukanani, niin saisin kuulla loppuikäni, miten ei kutsujan ruoka kelvannut vaan otin omat eväät. Vielä enemmän emäntä suuttuisi, jos haluaisin tuomiseni yhteiseen pöytään, josta ei valinnanvaraa puuttuisi.
Kommentit (16)
allergiset tuovat eväät matkassaan.
Jos joku toisi karjalanpaistin jouluna, panisin sitä vieraan lautaselle ja veisin lopun keittiöön. Se ei kuulu minun joulupöytääni liian arkisena ruokana. Mutta toki jos vieras ei voi elää ilman karjalanpaistia,laitan sitä hänelle.
Mutta miehen kaverin vaimo toi kerran kinkkupiirakan kutsuillemme ja se kyllä herätti ihmetystä. Olin nähnyt suuren vaivan tekemällä herkkuja ja kattamalla pöydän kauniisti ja sävysävyyn. Sinne olisi pitänyt valmistaikinasta ja kinkkusuikaleista tehty piirakka iskeä kertakäyttövuoassa pöytään.
Vein keittiöön ja illalla heitin roskiin
hirveitä ystäviä :O Vai sukuako nuo kaikki moukat ovat?
allergiset on asia erikseen, mutta muuten vain todella huonokäytöksinen osoittaa avointa halveksuntaa kutsujan tarjoiluja kohtaan omin eväin.
tulee nyyttäreihin halvimman sillipurkin kanssa, koska Lidlissä ei myyty mätiä :) kattokaa Solsidan, se Ove on huippu!
Meidän äiti muuten opetti, ettei kylään mennä koskaan kahta kättä heiluttaen, eli tuliaisia pitää olla. Yleensä kukkia ja viiniä mutta paikasta ja tilanteesta riippuen myös esim kahvipaketti tai suklaarasia.
Ystävien kesken sovitaan usein, että perhe x hankkii alkuruoat, isäntäperhe pääruoan ja perhe y esim jälkkärit. Jokainen luonnollisesti tuo viinejä, aina ihan liikaa, mutta jäävätpähän sitten isäntäväen iloksi loput.
Meillä on sellainen juttu suvussa ja ystävien kesken kuin kommunikaatio. Voi vaikka sanoa, että tuokaa/älkää tuoko tai onko allergiaa, eikö ole. Haluatteko syödä sitä tai tätä?
miten sovitaan. Siskon kans monesti tehdään perheiden kesken yhdessä ruokaa,joskus toinen tekee kaiken ja joskus pannaan puoliks. Mutta kun kutsun appivanhemmat jouluna syömään en halua että tulevat ja ttuovat mukanaan kaks kassillista ruokaa. On siis joskus näin käynyt.. On meillä sen verran varaa että vieraat ruokitaan. Joskus mietin oonko ainoa joka ajattelee näin. No en näemmä oo,kiitos vaan ap:)
Jos mä olen laittanut tarjottavat, vaikka sitten kuinka hienosti, niin jos vieras jotain tuo niin sekaan vaan tarjolle! Hyvä jos maistuu, ja jos jää yli niin kyllä ne syötyä tulee. Mitä ihmettä, niuhottaako joku tällaisestakin? Ehdittekö te mitään muuta kuin niuhottaa? Jos se kinkkupiirakka on ruma, niin voihan sen siirtää kauniille tarjoiluvadille :)
niin toisten tavat - eriskummallisetkin - on helppoa sietää närkästymättä. Suosittelen kaikille!
Meillä on sellainen juttu suvussa ja ystävien kesken kuin kommunikaatio. Voi vaikka sanoa, että tuokaa/älkää tuoko tai onko allergiaa, eikö ole. Haluatteko syödä sitä tai tätä?
Jos mä olen laittanut tarjottavat, vaikka sitten kuinka hienosti, niin jos vieras jotain tuo niin sekaan vaan tarjolle! Hyvä jos maistuu, ja jos jää yli niin kyllä ne syötyä tulee. Mitä ihmettä, niuhottaako joku tällaisestakin? Ehdittekö te mitään muuta kuin niuhottaa? Jos se kinkkupiirakka on ruma, niin voihan sen siirtää kauniille tarjoiluvadille :)
koska jokainen vieras tietää, että ruuantuojan tarkoituksena on vain loukata emäntää. Siksi vieraat dissaavat ruokaa, jota emäntä ei ole suunnitellut tarjottavaksi ja juhlien päätteeksi se kääräistään folioon ja annetaan tuojalle takaisin.
MInä olen aina kuvitellut, että se on itsestäänselvää eikä sitä erikseen tarvitse kieltää.
Tossa toisessa ketjussa, jossa jo pauhasit, oli kyse nyyttäreistä, ei päivälliskutsuista. Oot silti varmaan hyvänruoanlaittaja, vaikka sika kireeltä muuten vaikutatkin :)
Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat, että tuliaisella viestitetään tyytymättömyyttä emännän tarjottaviin? Ei voi käsittää, kysymyshän on antamisen ilosta!
Varmaan samat ihmiset ajattelette, että kukan/kynttilän/servettien tuominen on yritys vaikuttaa sisustukseenne? Tai lapselle tuotu lelu tarkoittaa, että vieras ei usko lapsenne saavan riittävästi virikkeitä? Mitä vielä? Miten teille uskaltaa kukaan antaa mitään?
Keskustellaan ihan asioista ja sovitaan niistä.
Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat, että tuliaisella viestitetään tyytymättömyyttä emännän tarjottaviin? Ei voi käsittää, kysymyshän on antamisen ilosta!
Varmaan samat ihmiset ajattelette, että kukan/kynttilän/servettien tuominen on yritys vaikuttaa sisustukseenne? Tai lapselle tuotu lelu tarkoittaa, että vieras ei usko lapsenne saavan riittävästi virikkeitä? Mitä vielä? Miten teille uskaltaa kukaan antaa mitään?
piirasvuoat käsissä ja pullapitko kassissa. Niitä sitten piti viritellä tarjoilun oheen. Pitopalvelun väellä oli taiteilemista, että saatiin tilanne jotenkin hallintaan.
Nähtävästi on ihan yleinen tapa, että juhliin tuodaan ruokia. En vain ole koskaan ennen tälläiseen törmännyt.
hirveitä ystäviä :O Vai sukuako nuo kaikki moukat ovat?