Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei ja apua :) Mulle tulee serkun vauva hoitoon huomenna.

Vierailija
12.12.2012 |

Vaavi saapuu aamulla ja on alkuiltaan asti. Vauva on 5 kuukauden ikäinen, muistaakseni. Serkku tuo mukana ruoat ja muut tykötarpeet, mutta hoitaminen jää mulle. Mä en ole koskaan oikeasti hoitanut vauvoja kokonaista päivää, pitänyt vain sylissä ja ihastellut. Mitä mun pitää osata ja tajuta tehdä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin teillä menee. Voit jutella lorutella laulaa höpötellä tai vaikka lukea vauvalle. Voitte."katsoa" teeveetä tai voit sylistäsi näytellä mitä sun tyköä löytyy. Peiliäkin tykkää katella moni. Muista kysyä mitä päälle jos meette ulos ja ennen ulosmenoa just maitoa, kuivat vaatteet ja vaippa. Tutti jos on niin suuhun unille mennessä.

Vierailija
22/29 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauvat on 5kk iässä nukkuneet kolmet unet. -Aamuherätys noin 0700-0800, aamupalaa (=maitoa ja ehkä puuroa).

-Ekoille unille siinä kahden tunnin kuluttua heräämisestä. Vauva alkaa olla ärtyisä, itkuinen ja hieroa silmiään, silloin se on uninen. Unet noin 45min.

-sitten puoli yhdentoista maissa on ollut lounas (pieni määrä jotain Piltti-kasvissosetta ja maitoa) ja sitten seuraavat unet (noin 1130-1330)

-sitten välipalaa (Piltti hedelmäsosetta ja maitoa)

-ennen päivällistä neljän-viiden aikaan vielä yhdet, noin 45min unet.

-päivällinen viiden maissa: Piltti-kasvissosetta tai lihasosetta ja maitoa

-iltapalaksi velliä (tai puuroa ja maitoa) ja nukkumaan kahdeksalta.

Aina ennen unia kuiva vaippa päälle ja monessa muussakin välissä vaipanvaihto, kun vaippa märkä (=kertakäyttövaippa siis iso ja painava eli täynnä pissaa, vaikka tuntuisikin pintakuivalta).

5kk vauva saattaa muuten olla vielä täysin maidolla, koska nykyään suositellaan, että kiinteä ruoka aloitettaisiin vasta, kun vauva on 6kk. Kysy siis vauvan äidiltä tarkasti, mitä vauva syö ja juo ja kuinka paljon suunnilleen! Joku vauva saattaa tuossa iässä juoda vain maitoa, toinen juo maitoa ja syö pari lusikallista sosetta, kolmas hotkii kolme sosepurkillista päivässä.

Pullossa oleva, lämmitetty (voi mikrossa hieman lämmittää kädenlämpöiseksi, ilman tuttia) maito säilyy hyvänä tunnin ajan. Jotkut 5kk juovat jo kylmää maitoa, riippuu vauvasta, kysy äidiltään.

Jos vauva vaan itkee koko ajan, kannattaa yrittää vaihtaa vaippa, tarjota juomaa ja/tai ruokaa ja nukutella. Jos ei mikään auta, pidä sylissä, kävele ympäri kämppää ja hytkyttele vauvaa. Se auttaa ainakin läheisyyden tarpeeseen, rauhoittaa ja auttaa mahavaivoihin ja saattaa nukuttaa väsyneen vauvan. Yritä olla itse rauhallinen vaikka vauva huutaisikin pää punaisena. Jos hermostut, vauva vaistoaa sen eikä silloin ainakaan rauhoitu.

Jos vauva nukahtaa syliisi ja aiot yrittää kipata hänet sänkyyn jatkamaan uniaan, odota 5min vauvan nukahtamisesta, jotta hän ehtii vaipua syvempään uneen eikä herää sänkyyn laitettaessa.

Älä jätä 5kk ikäistä minnekäänm sohville tai tasoille vahtimatta, tuon ikäinen osaa jo kääntyä ja osa ryömiäkin, eli saattaa tipahtaa lattialle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä ollut yleensä vauvojen mielestä hauska tyyppi, jospa tämäkin olisi samaa mieltä. Serkkuvauva ei kyllä välttämättä ymmärrä suomalaisten suositusten päälle mitään, joten äidin neuvoja tarvitaan.

Kyllä mä kysyin, että ovatko he nyt aivan varmoja, että jättävät ainokaisensa minulle, mutta kyllä, ihan varmoja ovat. He ovat vakuuttuneet kuulemma siitä, kun ovat nähneet minun käsittelevän 85-kiloista koiraa. Olen kuitenkin aika varma, että vauvoissa ja koirissa on oleellisia eroja. Muutakin kuin kilot.

Mutta kiitos vinkeistä! On hauska lukea, kun joku kirjoittaa asiasta, jossa on niin sisällä.

ap

Vierailija
24/29 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva itkee kun sillä on hätä. Jos on vaippa kuiva, tarjoa ruokaa, jos syö oli nälkä, jos ei syö on halipula/väsy. Näin yksinkertaistettuna. MMiten oikeasti luulet että joku täällä voisi tänään sanoa milloin serkkusi vauva on huomenna nälkäinen ja milloin sitä väsyttää? Ehkä sun pitäisi sanoa serkulles että oot aival liian aivoton, eiku anteeksi avuton.

Kuten näke, moni pystyi vastaamaan ihan asiallisesti. Onko aivoton jos kysyy lastenhoitovinkkejä? Niitähän tällä palstalla ei ikinä kysytäkään.

Vierailija
25/29 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin meni päivä. Pikkuhurmuri söi, nukkui ja hymyili, kun sai alun itkut itkettyä. Ei yhtään niin hankala tyyppi kuin äitinsä varoitteli.

ap

Vierailija
26/29 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihanaa että tuli hyvät kokemukset. Mutta jos lukee näitä vastauksia niin herää kyllä kysymys, että vastaileeko täällä ihan oikeasti aikuiset, äidit. Siis MIKSI ihmiset vastaavat ilkeästi, ihan tavallisiin, iloisiin kysymyksiin? Kertokaa mulle, oletteko jotain häiriintyneitä, katkeroituneita vai mitä?? Todella outoa.

Vierailija
27/29 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyynyt vain molemmille puolille peiton alle. Vauva tuskin vielä ryömii tai konttaa, joten liikkuminen on vain pyörimistä selältä mahalleen. Eikä kaikki edes vielä silloin käänny.

t. 5kk ikäisen vauvan äiti

tiedän että neuvot eivät ole enää tarpeen, mutta on pakko kommentoida..

Eli todellakin monet vauvat lapset liikkuvat tuossa iässä jo kovasti.

Esikoiseni nousi sairaalasängyssä seisomaan 5,5 kk vanhana kun sai hyvin pinnoista pidettyä kiinni, joten juu ei mitään tyynyjä..

Vierailija
28/29 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyynyt vain molemmille puolille peiton alle. Vauva tuskin vielä ryömii tai konttaa, joten liikkuminen on vain pyörimistä selältä mahalleen. Eikä kaikki edes vielä silloin käänny.

t. 5kk ikäisen vauvan äiti

tiedän että neuvot eivät ole enää tarpeen, mutta on pakko kommentoida..

Eli todellakin monet vauvat lapset liikkuvat tuossa iässä jo kovasti.

Esikoiseni nousi sairaalasängyssä seisomaan 5,5 kk vanhana kun sai hyvin pinnoista pidettyä kiinni, joten juu ei mitään tyynyjä..

siitä vauvasta, nouseeko se pinnoja vasten seisomaan vai mötköttääkö vain paikoillaan, kuten mun vauva tuossa iässä.

Vierailija
29/29 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin meni päivä. Pikkuhurmuri söi, nukkui ja hymyili, kun sai alun itkut itkettyä. Ei yhtään niin hankala tyyppi kuin äitinsä varoitteli.

ap