Hei ja apua :) Mulle tulee serkun vauva hoitoon huomenna.
Vaavi saapuu aamulla ja on alkuiltaan asti. Vauva on 5 kuukauden ikäinen, muistaakseni. Serkku tuo mukana ruoat ja muut tykötarpeet, mutta hoitaminen jää mulle. Mä en ole koskaan oikeasti hoitanut vauvoja kokonaista päivää, pitänyt vain sylissä ja ihastellut. Mitä mun pitää osata ja tajuta tehdä?
Kommentit (29)
(tai pistät kihlattus vaihtamaan) kun siin on tavaraa, annat ruokaa kun sil on nälkää, nukutat kun sil on väsy, käyt ulkona vaunulenkillä jos sää sallii, halitat, pussailet, nautit.
Mistä mä tiedän, koska vauvalla on nälkä tai väsy? Siis ennen kuin se nukahtaa itsestään. Vauvan äiti sanoi, että kyseessä on aika hankala, rytmitön tapaus, kun yritin kysellä päivärytmin perään.
ap
vaikuttaa tyytymättömältä, tarjoat pulloa, siihen varmaan nukahtaakin.
aivan tohelolta. Onko jotain erityistä, joka pätee kaikkiin vauvoihin ja pitää ne hengissä?
ap
Jokainen vauva on yksilö, ei löydy mtn peruskäyttöohjetta.
aivan tohelolta. Onko jotain erityistä, joka pätee kaikkiin vauvoihin ja pitää ne hengissä?
ap
Kunhan sitä ravintoa ja juotavaa saa niin pysyy kyllä hengissä.
Hellittelet, vaihdat vaippoja ja leikit lattialla ja sylitellen.
Vauva itkee kun sillä on hätä. Jos on vaippa kuiva, tarjoa ruokaa, jos syö oli nälkä, jos ei syö on halipula/väsy. Näin yksinkertaistettuna. MMiten oikeasti luulet että joku täällä voisi tänään sanoa milloin serkkusi vauva on huomenna nälkäinen ja milloin sitä väsyttää? Ehkä sun pitäisi sanoa serkulles että oot aival liian aivoton, eiku anteeksi avuton.
ap
tai pudota, niin pysyy hengissä.
(tai pistät kihlattus vaihtamaan)
Minkä ihmeen "kihlatun"?
että ap on Muru. Siltä se minustakin vaikuttaa.
Mulla on 5kk ikäinen vauva. Meidän päivät menee (suurin piirtein) näin:
klo 7 herätys, mamman aamupala, suihku jne aamutoimet.
klo 8:30 imetys (vauva on syönyt yöllä tissiä vaikka miten paljon...) ja klo 9:00 vaunuihin nukkumaan
klo 11 (noin) herää, sitten kasvissose
klo 12:30 imetys ja vaunuihin klo 13 mennessä.
klo 14-14:30 herää, syö tissiä.
Tämän jälkeen vielä kolmannet unet alkuillasta, tissiä jossain välissä. Toinen kiinteä ateria klo 19:30.
Vauva on noin 1,5-2h hereillä, sitten laitan nukkumaan. Paitsi alkuillasta on pidempään hereillä.
Jos hoitovauva on tyytyväinen, voit pitää häntä viltillä lattialla, ehkä äitinsä tuo jotain leluja? Jos ei ole tyytyväinen, niin sylittelet.
Yksi päivä menee vaikka päällä seisoen, tsemppiä.
vauvakuumettako ilmassa?
Miksi noin pieni vauva tulee koko päiväksi hoitoon? Eikö äiti imetä? En kyllä itse kuunaan antaisi pientä vauvaa jollekin täysin kokemattomalle ihmiselle hoitoon. Mitäköhän äiti tuumaisi jos kuulisi että kyselet vinkkejä AV:lta?
Kolmet päiväunet oli mulle uusi asia. Aika aktiiviselta kuulostaa. Mulla ei ole ohjelmassa mitään muuta kuin se vauva ja aion keskittyä häneen täysin. Ei siis haittaa, vaikka vauva heittäytyisi hankalaksi :) Ai niin, tietävätkö vauvat, paljonko kuuluu syödä? Hoitotäti ei tiedä.
ap
Mulla on 5kk ikäinen vauva. Meidän päivät menee (suurin piirtein) näin: klo 7 herätys, mamman aamupala, suihku jne aamutoimet. klo 8:30 imetys (vauva on syönyt yöllä tissiä vaikka miten paljon...) ja klo 9:00 vaunuihin nukkumaan klo 11 (noin) herää, sitten kasvissose klo 12:30 imetys ja vaunuihin klo 13 mennessä. klo 14-14:30 herää, syö tissiä. Tämän jälkeen vielä kolmannet unet alkuillasta, tissiä jossain välissä. Toinen kiinteä ateria klo 19:30. Vauva on noin 1,5-2h hereillä, sitten laitan nukkumaan. Paitsi alkuillasta on pidempään hereillä. Jos hoitovauva on tyytyväinen, voit pitää häntä viltillä lattialla, ehkä äitinsä tuo jotain leluja? Jos ei ole tyytyväinen, niin sylittelet. Yksi päivä menee vaikka päällä seisoen, tsemppiä.
olen ikään kuin ainoa vaihtoehto hoitajaksi. Mitäköhän äiti tuumaisi? Hän tietää kokemattomuuteni. Uskon, että hänestäkin on parempi kysyä kuin jättää kysymättä.
ap
vauvakuumettako ilmassa? Miksi noin pieni vauva tulee koko päiväksi hoitoon? Eikö äiti imetä? En kyllä itse kuunaan antaisi pientä vauvaa jollekin täysin kokemattomalle ihmiselle hoitoon. Mitäköhän äiti tuumaisi jos kuulisi että kyselet vinkkejä AV:lta?
Sinä vain tarjoat niin kauan, kuin kelpaa.
Näin pienet nukkuu tosiaan ainakin ne kolmet unet, joku voi vedellä useamman tunnin, meillä ne aamupäivän unet on 2h ja iltapäivästä sitten enää tunnin pätkiä.
Väsyn voit huomata mm. siitä, että vauva hieroo silmiään tai on muuten tyytymätön, vaikka on saanut ruokaa ja maitoa.
Jos ei ole vaunuja, niin nukutat sängylle/syliin.
t. se 5kk ikäisen vauvan äiti
Voi hyvinkin olla, että ei ole. Emme ehdi pitkään jutella aamulla vauvan äidin kanssa, tykitän kysymykset ja olen omillani. Istua vauva ei varmaan vielä osaa?
ap
Sinä vain tarjoat niin kauan, kuin kelpaa. Näin pienet nukkuu tosiaan ainakin ne kolmet unet, joku voi vedellä useamman tunnin, meillä ne aamupäivän unet on 2h ja iltapäivästä sitten enää tunnin pätkiä. Väsyn voit huomata mm. siitä, että vauva hieroo silmiään tai on muuten tyytymätön, vaikka on saanut ruokaa ja maitoa. Jos ei ole vaunuja, niin nukutat sängylle/syliin. t. se 5kk ikäisen vauvan äiti
Voi hyvinkin olla, että ei ole. Emme ehdi pitkään jutella aamulla vauvan äidin kanssa, tykitän kysymykset ja olen omillani. Istua vauva ei varmaan vielä osaa?
ap
Sinä vain tarjoat niin kauan, kuin kelpaa. Näin pienet nukkuu tosiaan ainakin ne kolmet unet, joku voi vedellä useamman tunnin, meillä ne aamupäivän unet on 2h ja iltapäivästä sitten enää tunnin pätkiä. Väsyn voit huomata mm. siitä, että vauva hieroo silmiään tai on muuten tyytymätön, vaikka on saanut ruokaa ja maitoa. Jos ei ole vaunuja, niin nukutat sängylle/syliin. t. se 5kk ikäisen vauvan äiti
Ei saa istuttaa noin pientä.
Onko ruoka maitoa vai sosetta? Maitoa tuttipullosta haaleaksi lämmitettynä ja mahdollista sosetta on tuon ikäiselle näppärintä syöttää sitteristä.
Meillä vauva söi tuon ikäisenä 2 tunnin välein ja pelkkää rintamaitoa.
Vaippa vaihdetaan muutaman tunnin välein tai jos kakka haisee. Vauva varmaan nukahtaa syliin/maitoa syötettäessä ja lasket hänet sitten nukkumaan mihin nyt äiti on ajatellut (esim. vaunukoppa).
Pidät vaan vauvaa paljon sylissä, välillä lattialla pötköttelemässä, syötät jos vaikuttaa nälkäiseltä ja vaihdat vaipan aina välillä.
Hyvin se menee!
Tyynyt vain molemmille puolille peiton alle. Vauva tuskin vielä ryömii tai konttaa, joten liikkuminen on vain pyörimistä selältä mahalleen. Eikä kaikki edes vielä silloin käänny.
t. 5kk ikäisen vauvan äiti
Paitsi sen, että rintamaitoa ei ole huomenna tarjolla täällä minun luonani. En tiedä sitäkään, imettääkö äiti. Mutta eiköhän me pärjätä, kun kerran muutkin ovat pärjänneet :)
ap
Voi hyvinkin olla, että ei ole. Emme ehdi pitkään jutella aamulla vauvan äidin kanssa, tykitän kysymykset ja olen omillani. Istua vauva ei varmaan vielä osaa? ap
Ei saa istuttaa noin pientä. Onko ruoka maitoa vai sosetta? Maitoa tuttipullosta haaleaksi lämmitettynä ja mahdollista sosetta on tuon ikäiselle näppärintä syöttää sitteristä. Meillä vauva söi tuon ikäisenä 2 tunnin välein ja pelkkää rintamaitoa. Vaippa vaihdetaan muutaman tunnin välein tai jos kakka haisee. Vauva varmaan nukahtaa syliin/maitoa syötettäessä ja lasket hänet sitten nukkumaan mihin nyt äiti on ajatellut (esim. vaunukoppa). Pidät vaan vauvaa paljon sylissä, välillä lattialla pötköttelemässä, syötät jos vaikuttaa nälkäiseltä ja vaihdat vaipan aina välillä. Hyvin se menee!
Miten mä nukutan vauvan? Sitten, kun se näyttää väsyneeltä? Miten sitä "pidetään"? Eli kuinka paljon vauvaa saa pitää poissa sylistä? Ja mihin mä sen sitten asetan? Ja sitten on vielä ruokailutkin... Mä todellakin olen avuton tässä asiassa.
ap