Pikkutytölle löytöpalkkioksi timanttiriipus
Hyi hitto, mikä mummokoru! Olisivat nyt antaneet tytön edes valita mitä haluaa, vaikka määrätyllä max.summalla.
Korvakorut, lapselle sopiva kaulakoru, kello tai melkein mikä tahansa olisi ollut parempi kuin tuo 80-luvulta tuttu riipus.
Kas kun ei Chippendale-hopeoita! Vaikka nekin olisi olleet paremmat....
Vakuutusyhtiö voisi tytön nimissä tehdä 10 000 euron talletuksen, jonka voi nostaa vasta 18-vuotiaana. Vaikka löytö ei täytäkään normaalia löytypalkkion ehtoja, olisi se moraalisesti oikein ja kannustaisi kertomaan löydöistään vastakin, muitakin.
Kommentit (47)
Pointti oli, että annetaan valita.
Joillakin 6-vuotiailla voi olla korvakorut, tai ainakin joskus tulee olemaan.
Moniko 6-vuotias käyttää tuollaista riipusta?
ettei saanut itse valita. Olisi todennäköisesti valinnut jotain emaloituja nallekoruja ja pinkkejä lasi/kristallikukkia. Tuon riipuksen arvo kuitenkin säilyy paremmin, ja sitä voi aikuisena ehkä jopa käyttää. Muoti muuttuu aikojen kuluessa, ja 2020-luvulla tuo ei välttämättä ole mummokoru. Harva 6-vuotias yleensäkään käyttää mitään arvometallikoruja, eli eiköhän tuossa ole ajateltu tulevia vuosia.
terv. Kalkkis
HS:n etusivulta löytyy heti nyt, jollei linkki pelitä:
http://www.hs.fi/kaupunki/Korusaaliin+Espoossa+löytänyt+pikkutyttö+saa+…
Tuo koru muistuttaa vielä vuosikymmenienkin kuluttua tytön löydöstä. Jos kuusivuotias saisi itse valita, hän valitsisi luultavasti jonkun Nomination sarjan nallekorun tai Barbie-kellon. Mietipä millä on rahallista arvoa vielä sadan vuoden kuluttua, puhumattakaan tunnearvosta.
HS:n etusivulta löytyy heti nyt, jollei linkki pelitä:
<a href="http://www.hs.fi/kaupunki/Korusaaliin+Espoossa+löytänyt+pikkutyttö+saa+…" alt="http://www.hs.fi/kaupunki/Korusaaliin+Espoossa+löytänyt+pikkutyttö+saa+…">http://www.hs.fi/kaupunki/Korusaaliin+Espoossa+löytänyt+pikkutyttö+saa+…;
ehkä tätimäinen.
En taida ymmärtää tätä nykyajan "oma napa" -ajattelua.
Lahja on lahja, jonka lahjan antaja saa valita. Tai palkkion antaja saa itse päättää, mitä haluaa antaa.
Saaja saa sitten itse päättää, pitääkö siitä vai ei. Olisi hyvä oppia pitämään mölyt mahassaan, jos ei satu pitämään.
Ärsyttää tuollaiset vaatijat. Oletko muuten kolmekymppinen tai alle?
Kiitollisuus? Ai siis mitä se on? Taitaa olla nykyään vähän hukassa...
En taida ymmärtää tätä nykyajan "oma napa" -ajattelua.
Lahja on lahja, jonka lahjan antaja saa valita. Tai palkkion antaja saa itse päättää, mitä haluaa antaa.
Saaja saa sitten itse päättää, pitääkö siitä vai ei. Olisi hyvä oppia pitämään mölyt mahassaan, jos ei satu pitämään.
Ärsyttää tuollaiset vaatijat. Oletko muuten kolmekymppinen tai alle?
Kiitollisuus? Ai siis mitä se on? Taitaa olla nykyään vähän hukassa...
Niin, siis se 6-vuotias tai sen mutsi olisivat saattaneet olla ihan vaan hissukseenkin sen 200 TEURin saaliin kanssa.... Että kenen tässä kiitollinen pitäisi olla?
jos olisi valkokultaa. Keltakultaisena mummomaisen oloinen TÄLLÄ HETKELLÄ, mutta tosiaan siinä vaiheessa kun tuo tyttö on aikuinen eli 10-20 vuoden päästä saattaa olla taas muodissa. Trendit vaihtelevat.
Ihme valitusta ja vikinää joka asiasta. Eipä mulla muuta.
En taida ymmärtää tätä nykyajan "oma napa" -ajattelua. Lahja on lahja, jonka lahjan antaja saa valita. Tai palkkion antaja saa itse päättää, mitä haluaa antaa. Saaja saa sitten itse päättää, pitääkö siitä vai ei. Olisi hyvä oppia pitämään mölyt mahassaan, jos ei satu pitämään. Ärsyttää tuollaiset vaatijat. Oletko muuten kolmekymppinen tai alle? Kiitollisuus? Ai siis mitä se on? Taitaa olla nykyään vähän hukassa...
Niin, siis se 6-vuotias tai sen mutsi olisivat saattaneet olla ihan vaan hissukseenkin sen 200 TEURin saaliin kanssa.... Että kenen tässä kiitollinen pitäisi olla?
Tajuat kai, että niiden korujen ottaminen itselle tai eteenpäin olisi ollut rikos.
En taida ymmärtää tätä nykyajan "oma napa" -ajattelua. Lahja on lahja, jonka lahjan antaja saa valita. Tai palkkion antaja saa itse päättää, mitä haluaa antaa. Saaja saa sitten itse päättää, pitääkö siitä vai ei. Olisi hyvä oppia pitämään mölyt mahassaan, jos ei satu pitämään. Ärsyttää tuollaiset vaatijat. Oletko muuten kolmekymppinen tai alle? Kiitollisuus? Ai siis mitä se on? Taitaa olla nykyään vähän hukassa...
Tajuat kai, että niiden korujen ottaminen itselle tai eteenpäin olisi ollut rikos.
Pikku-äippäkö se siellä moraalia vartioi? Varo vaan, kylmä ja kavala maailmaa saattaa joskus yllättää sinutkin, älä sitten hämmästy.
Pikku-äippäkö se siellä moraalia vartioi? Varo vaan, kylmä ja kavala maailmaa saattaa joskus yllättää sinutkin, älä sitten hämmästy.
Ja ylläri pylläri, maailma on ehtinyt yllättää jo monta kertaa. Se ei silti ole tehnyt minusta rikollista. Mitäpä kuvittelet, miten noista koruista olisi joku tavallinen kansalainen voinut päästä itse hyötymään? Myymällä ne lähikaupan nurkalla? Tai huutiksessa? Tai säilömällä piirongin laatikkoon? Herääpä ihan tähän päivään ja mieti uudelleen. Päätös pitää korut olisi ollut päätös ryhtyä rikollikseksi. Piste.
Vaikka sulla ei moraalista olisi tietoakaan, olen ylpeä omastani.
Moraalisesti kyseessä oli löytötavaraa vastaava löytö! Varastetun omaisuuden pykälä on vain sitä varten, ettei kukaan ala varastelemaan löytöpalkkion toivossa, eh?
If laittaa paskoihin mainoksiinsakin satoja tuhansia, silti ei voinut antaa kuin pari sataa tytölle (=korun jälleenmyyntiarvo, joka on paljon alhaisempi kuin tuo 600 e!). Vähintään 5000 euroa olisi pitänyt antaa satojen tuhansien arvoisen saaliin löytämisestä!
Seuraava löytäjä ei varmasti palauta ainakaan kaikkia koruja, kun ei siitä mitään itse hyödy. Ja ihan turha vinkua, että se on sitten rikos, no niin on, mutta tässä maassa eniten rikoksia tekevät päättävissä ja hyvissä asemissa olevat, eivätkä välitä pätkääkään! Mitä isot edellä, sitä pienet perässä!
Eli tytön pitäisi saada 20.000€
Taas niin sikamaista toimintaa!
vrt. salkkareiden kässärin löytäneen "palkkioon".
Onhan toi korukin ihan kiva mutta kyllä joku 10-20 000 euroa siitä olisi kuulunut antaa palkkioksi. Eihän sen tytön ja vanhempien tosiaankaan olisi ollut mikään pakko ilmoittaa löydöstään. Mahtaa vanhempia nyt kaduttaa kun eivät saakaan kuin kämäsen parin sadan euron korun.
Mitä tästä opimme? No ainakin sen, että kannattaa miettiä kaksi kertaa palauttaako löytämänsä arvoesineet vai ei. Palkkioita kun ei ole tulossa.
Linkin takaa löytyy mm. seuraavat tekstinpätkät:
"Koska nyt oli taustalla törkeä varkaus, tähän pätee rikoslain asetus, että korut palautettakoon entiselle omistajalleen eikä löytöpalkkiota sovelleta"
ja
"Vakuutusyhtiö ei ole päättänyt vielä korvaussummaa, koska asian käsittely on kesken"
Eli älkää nyt vielä nousko barrikadeille tytön puolesta. Kaikki menee lain mukaan.
Minusta riipus oli ihan pikkutytölle sopiva (paitsi hintansa puolesta - tosin vanhemmat voi varmaan katsoa ettei hukkaa sitä eli saa käyttää vain "arvokkaammissa" juhlissa eikä missään kaverisynttäreillä). Vaikka itse vierastan keltakultaa, niin kyllä muut siitä saa tykätä ja monelle se sopii.
Sinusta ehkä on kaunis, minusta aivan kammottava. Pikkutytöstä ehkä on kaunis, mutta tsäänssit on myös, että ei. Siksi juuri onkin erikoista, ettei annettu itse valita.
Typikaalia AV-keskustelua: ei osata irrottautua aiheen yläpuolelle ja nähdä tilannetta kokonaisuutena ja mikä olisi oikeudenmukaista ja kohtuullista, vaan jankataan jostain mielipidejutusta (korun kauneus).
Jotkut täällä palauttaisivat mahdollisen löytämänsä korusaaliin vain siinä toivossa, että saavat löytöpalkkion? Muussa tapauksessa pitäisivät itse?
Huh huh!
vaan jotain niistä varastetuista ja löydetyistä.
6v ei tarvitse korvakoruja! Ja monellako nykyisin on rannekelloa?