Yskä ja haalean vaaleanpunainen yskös - mistä oire?
Olen ollut viikon verran räkätaudissa. Yskä alkoi paheta eilen, nousee limaa ja ysköksiä. Äsken katsoin ekan kerran ysköksen väriä: se oli selkeästi punertava (tasaisen värinen kauttaaltaan eli ei veripiiruja). Välillä ahdistaa henkeä. Kuumetta ei ole koko taudin aikana ollut. Minulla on joskus ollut rasitusastman oireita. Pitäisikö mennä huomenna lääkäriin?
Kommentit (7)
mielestäni ole. Yskiessä kyllä tulee välillä veren maku suuhun.
ap.
siihen sairastuu Suomessakin muutama ihminen vuodessa. Varhaisella hoidolla, johon sisältyy pari viikko eristyksessä, parantuu kokonaan.
Mulla ainakin kovassa yskässä tulee aina yskiessä veren maku suuhun.
flunssaa on. Mutta eikö hengenahdistus ole sellainen oire, jonka takia kannattaisi käydä lääkäriss?
ap.
flunssaa on. Mutta eikö hengenahdistus ole sellainen oire, jonka takia kannattaisi käydä lääkäriss?
ap.
antamaan kolme peräkkäistä yskösnäytettä kippoihin. Onpahan se rajattu sitten pois.
aika lailla tuollaisia samanlaisia pinkkejä ysköksiä ja viestitin asiasta keuhkolääkärilleni, joka on alan grand old dame Suomessa, Brita Stenius-Aarniala. Hän sanoi, että tuo on melko yleistä kovassa yskässä, yskä vaurioittaa hengitysteiden tulehtunutta limakalvoa ja sen verisuonia. Infektion parantuessa myös vuoto loppuu.
Mutta jos yskökset alkavat olla kirkasta verta, kannattaa käydä lääkärissä.
Seuraa siis tilannetta - jos vuoto pahenee ja/tai olo heikkenee, mene päivystykseen.
jotain mikä voisi värjätä noin? Itse ihmettelin kirkkaan vihreää limaa ja johtui salaatista mitä olin syönyt reilusti.