Miksi lapsia pitää odotuttaa jouluaattona iltaan asti?
Miksei voida ruokailla jo siinä 16 aikaan ja viideltä tulee pukki? Saa lahjat aikaisin ja jää aikaa leikkiäkkin niillä leluilla eikä itsellä mene hermo kun lapset odottaa ja jännittää pitkälle iltaan sitä pukkia.
Tiedän että monessa paikassa se pukki tulee vasta klo.19
Miksi?
Kommentit (72)
odottamiseen liittyviä opetuspäiviä kuin jouluaatto :D Vai vielä hermoheikkoja jos saa lahjat viideltä eikä seiskalta :D
Lahjat (milloin, mitä), ruuat, koristeet jne. Aikuisia tarvitaan rakentamaan lapsille ne joulun puitteet. Mikä ihme siinä on, että tästäkin asiasta pitää vääntää oikein/väärin- asetelma?
Lapsuudenkodissani lahjat jaettiin illalla, ehkä klo 19 aikaan. Meillä joulupukki on tullut miten milloinkin, ei kuitenkaan koskaan heti aamulla. Pukin tulo on riippunut monesta asiasta. Yhden joulun vietimme Lapissa. Silloin oli järkyttävät pakkaset, eivätkä lapset päässeet ulos (lähes 40 astetta pakkasta). Päätimme silloin, että pukki tulee jo aaton aattona. Jouluperinteet olivat sinä jouluna muutenkin vähäisemmät.
joka ei lukemaansa ymmärrä ja jnakuttaa etteikö mun lapsi jaksa odottaa. Voi mitenkä saisin sut tajuamaan että kyse ei ole siitä etteikö jaksa odottaa. Oletpa ikävä ihminen.
Mulle on kuule ihan sama milloin te avaatte pakettinne, valvota niitä lapsiasi vaikka yöhön asti. Kaikkien ei todella pidä toimia niinkuin meillä, ihmettelin vain että mikä järki siinä on että paketit tulee todella myöhään VAIN siksi että aikuiset haluaa niin.
Mutta ethän sinä ymmärrä kun et ymmärrä lukemaasi...
tuntuu nyppivän noin paljon niin kertokaas nyt mikä vika siinä kello viidessä on? Anna tulla! Kerro ja perustele!
Miksi seitsemän eikä viisi? Ja ymmärrän todellakin jos joku on vaikka töissä viiteen, se on selvä, mutta siis miksi joku huvikseen odottaa mielummin siihen seitsemään kuin viiteen?
Itse päätät monelta lapsesi saavat lahjat.
Meillä yleensä syödään jouluna jo 16 aikaa ja heti sen jälkeen saadaan lahjat. Sitten on aikaa leikkä koko ilta.
paketin ja leikkii sillä. Välillä on käyty ulkona ja puuhattu muuta Meillä lapset eivät ole koskaan (kuten emme itsekään) repineet kiihtyneen jännityksen vallassa lahjoja auki yhdessä rytäkässä.
Minusta oli ihanaa ihailla lahjoja kuusen alla ja miettiä, minkä aukaisisi. Minulla oli tapana aukaista pienin ensin. Siskollani isoin. Leikimme lahjoilla ja jännitimme yhdessä ja päätettiin keskenään, että aukaistaanko seuraava nyt vai tunnin päästä. Joskus päätettiin yhdessä odottaa tunti, joskus päätettiin odottaa puoli tuntia.
Ihana jouluperinne ja lapsillemme on jatkettu samaa.
Minä en ole koskaan itse tykännyt siitä tavasta, mitä näin serkkulassa, että pukki tuli illalla ja ylihysteeriset lapset repi lahjoja auki paniikissa kun vihoin ja viimein se pukki ne toi.
Mutta jokainen tavallaan. Ajattele, monissa muissa maissa on tästäkin poikkeavia joulunviettotapoja. Tuomitsetko niitäkin yhtä ehdottomasti ja koet, että omasi on ainoa oikea.
Eikö tuokin ole jo melkoista vallankäyttöä kun lapsen pitää anella seuraavaa pakettia
kuusen alle aattoa vasten yönä. Sieltä sitten saimme aukoa yhden lahjan pikkuhiljaa päivän mittaan. Olin aivan ällistynyt kun tajusin, että muissa perheissä tuli pukki illalla ja piti iltaan asti odottaa. Nyt meillä on omassa perheessä ollut sama tapa, että lahjat on olleet aamulla kuusen alla ja sieltä on saanut pitkin päivää aina aukaista yhden paketin. Tämä ei ole lapsille ongelma, mutta joillekin aikuisille on, kun eihän lapsi muka koe oikeaa joulua kun ei saa odottaa iltaan asti lahjoja. Voin kertoa salaisuuden. Minusta joulu tuntui lapsena aina oikealta joululta, vaikka lahjat oli kuusen alla. Saman olen halunnut jakaa lapsillenikin.
tunnu missään. Sun logiikalla ne lahjat pitää antaa heti aamusta, jottei lapset vaan yhtään kärsi. Onhan se odottelu nyt ihan kamalaa, aivan hirveää. Kyllä ne lapset jaksaa odottaa eikä siitä mitään haittaa ole. Herranjestas, ei niitä pumpulissa tarvi kasvattaa, ei edes jouluna.
Me ei voida syödä klo 16 koska silloin olemme kirkossa. Pukki voisi tulla viideltä ainoa paha on, että silloin emme ole kotona vaan olemme haudoilla sytyttämässä kynttilöitä. Sen jälkeen on kaikilla kova nälkä, myös lapsilla. Tajuatko, että perheitä ja tapoja on erilaisia.
että ne ei jaksa odottaa joulupäivään. Pitää saada aattoiltana lahjat. Suomalaiset lapset on niin lellittyjä. Muualla on paremmin kasvatettuja lapsia kun jaksavat odottaa joulupäivään.
Venäjällä on yhdet parhaimmin kasvatetuista. Siellä odotetaan pakkasukkoon asti eli tammikuulle. Suomalaiset lapset ovat heihin verrattuina ihan pilalle lellittyjä.
Suosittelen kokeilemaan, että annatte lastenne odottaa lahjoja tammikuuhun. Ei niiden teidän Nico-Pettereiden tarvi kaikkea heti aattona saada.
pitäisi vata vasta joulupäivän aamuna sillä aatto on nimensä mukaisesti vain aatto. Joulupäivähän se on Jeesuksen syntymäjuhla ja silloin lahjat ruukataan avata heti aamulla. Miksi opettaa että aattona avataan? Miksi ei suosiolla odottaisi joulupäivän aamuun. Ja toisekseen; ihan oikeasti jokainen perhe voi päättää ihan itse milloin lahjat avataan. Voihan ne avata jo vaikka 15.12 jos haluaa eikä malta odottaa =)
Mutta syödään klo 16-17 ja viim klo 18 avataan lahjat. Nuorimmat ovat alle 3v, eivätkä kykene valvomaan. Näin päästään sänkyyn klo 21. Lapsille riittää illaksi se, että on pimeää ja me aikuisetkin saadaan oma rauha lasten mentyä unten maille.
kun eivät ole oppineet odottamaan. Kun tyttöystävä jättää niin heti ammutaan.
Lahjat kuuluu antaa klo 20.00 aikaisintaan, että lapsi oppii kärsivällisyyttä ja tapoja.
Ei ihme, että kouluampujien määrä on kasvanut kun lahjat annetaan jo jouluaaton aamuna. Ihan kamalaa.
Lahjat (milloin, mitä), ruuat, koristeet jne. Aikuisia tarvitaan rakentamaan lapsille ne joulun puitteet. Mikä ihme siinä on, että tästäkin asiasta pitää vääntää oikein/väärin- asetelma? Lapsuudenkodissani lahjat jaettiin illalla, ehkä klo 19 aikaan. Meillä joulupukki on tullut miten milloinkin, ei kuitenkaan koskaan heti aamulla. Pukin tulo on riippunut monesta asiasta. Yhden joulun vietimme Lapissa. Silloin oli järkyttävät pakkaset, eivätkä lapset päässeet ulos (lähes 40 astetta pakkasta). Päätimme silloin, että pukki tulee jo aaton aattona. Jouluperinteet olivat sinä jouluna muutenkin vähäisemmät.
joka ei lukemaansa ymmärrä ja jnakuttaa etteikö mun lapsi jaksa odottaa. Voi mitenkä saisin sut tajuamaan että kyse ei ole siitä etteikö jaksa odottaa. Oletpa ikävä ihminen. Mulle on kuule ihan sama milloin te avaatte pakettinne, valvota niitä lapsiasi vaikka yöhön asti. Kaikkien ei todella pidä toimia niinkuin meillä, ihmettelin vain että mikä järki siinä on että paketit tulee todella myöhään VAIN siksi että aikuiset haluaa niin. Mutta ethän sinä ymmärrä kun et ymmärrä lukemaasi...
itse tykkään antaa lahjat jo siinä viiden aikaan jotta jää aikaa loppuillasta nauttimiseen rauhassa kun lapsetkin rauhoittuvat kun ovat lahjansa saaneet.
Harmi vaan, että veljeni tulee niin myöhään, että pukki voi tulla aikaisintaan klo 18. No, ensi vuonna sitten hieman aiemmin, mikäli mahdollista.
joka ei lukemaansa ymmärrä ja jnakuttaa etteikö mun lapsi jaksa odottaa. Voi mitenkä saisin sut tajuamaan että kyse ei ole siitä etteikö jaksa odottaa. Oletpa ikävä ihminen.
Mulle on kuule ihan sama milloin te avaatte pakettinne, valvota niitä lapsiasi vaikka yöhön asti. Kaikkien ei todella pidä toimia niinkuin meillä, ihmettelin vain että mikä järki siinä on että paketit tulee todella myöhään VAIN siksi että aikuiset haluaa niin.
Mutta ethän sinä ymmärrä kun et ymmärrä lukemaasi...