kun kerta ruokavalio on laihduttamisessa tärkeämpää kuin liikunta
Niin mitäs sitten jos liikkuu paljon mutta ei esim jätä herkuttelua vähemmälle tai vähentää herkuttelua vain hieman, niin kai nyt jotain kehossa tapahtuu vai?
Mietin vain kun itse olen noin 30kg ylipainoinen, ja olen aloittanut liikkua huomattavasti enemmän mutta en voi vastustaa herkkuja.
Enkö voi laihtua näin? Ennen en harrastanut oikeastaan mitään liikuntaa ja nyt lenkkeilen, käyn uimassa ja kuntosalilla. Onko kukaan saanut tuloksia keskittymällä enemmän siihen liikuntapuoleen?
Kommentit (7)
kulutat niin eipä se liikunta laihdutuksessa auta. Toki se muutoin kohentaa oloasi.
Siis kunnon hikiliikuntaa vähintään 6 kertaa viikossa + kävelen työmatkat. Ja olen armoton herkkusuu, syön paljon tavallista ruokaa ja lisäksi jäätelöä, karkkia, piirakkaa tms.
Tämä liikunnallisuus on kestänyt noin viisi vuotta, ja kyllähän kroppa toki on paremman näköinen ja jaksan paremmin, mutta painoa on pudonnut ehkä kaksi kiloa. Kyllä se niin on, että jos haluaa laihtua niin syömisestä se on aloitettava. Minullakin on kovvat lihakset siellä jossain läskin alla, mutta kyllä minä edelleen isommalta näytän kuin haluaisin. Lohdutan itseäni sillä, että kun joskus saan ruokavalion ruotuun, on minulla valmiina erottuvat lihakset odottamassa ;)
etkä muuta syömisiäsi mitenkään ja alat liikkua, niin laihdut VÄHÄN. Mutta siis todella vähän, todennäköisesti muutamia kiloja vuodessa.
Sen sijaan oma terveydentilasi kyllä paranee, joten vaikka et nyt muuten elämäntaparemonttia jaksakaan aloittaa, niin aina se liikkuminen kannattaa!
Ja jos nyt ollaan mustavalkoisia ja sinun täytyisi valita jompi kumpi vaihtoehto
a)laihdutat, eli syöt vähemmän kuin kulutat, mutta et liiku
b)kuntoilet, mutta myös herkuttelet ja enrgiansaanti ja -kulutus on tasapainossa
valitsisin sinuna b:n. Takuulla voit paremmin ja näytät paremmalta kuin valitsemalla vaihtoehto a:n.
se on joka tapauksessa terveyttä edistävää. Mutta ei tuollainen liikunta kyllä itsessään laihduta. "Herkuissa" (mitä ne sitten itse kullekin ovat, mutta tuolla ylipainolla tuskin pelkkiä porkkananpaloja) on niin paljon energiaa, että sitä ei kävelylenkeillä kompensoida. Itse esim. kulutan tunnin juoksulenkillä (juoksua, ei hölkkää) 100g:n suklaalevyn verran, ja aika monelle se levy taitaa tarkoittaa 200g levyä.
Minä laihdutin 23kg lähinnä liikunnalla. Olen herkkuperse ja etenkin pitsa ja sipsit on mun heikkous... Hoitovapaalla ollessani sitten liikuin 2-3 tuntia VÄHINTÄÄN päivässä. Aamulenkki 9-10 kilsaa rattaiden kera 1,5h ja iltalenkki 6-7 kilsaa 1h. Tähän lisäksi kävin uimassa, Zumbassa, hiihdin, luistelin yms yms.
Vuosi ja -23kg enkä mä muuttanut ruokatottumuksiani. Hoitovapaa loppui ja palasin töihin, ruokatottumukset samat, liikuntaa nolla tuntia päivässä. Olen lihonut lähes joka kilon takaisin :( Nyt ei olisi muuta mahdollisuutta kuin tuo ruokavaliolla laihduttaminen, mutta... Ruoka vaan on niiiiiiiiiiiin hyvää :)
Mää taas en ymmärrä näitä jotka keskittyy pelkästään syömisiin. Kait se mulla on suht kohillaan. Liikkuminen on se joka tepsii.