Miksi jotkut valitsevat tarkoituksella yksilapsisuuden, vaikka olisivat lisääntymiskykyisiä?
Itsekkyydestä, mukavuudenhalusta?
Huomaavatkin, että laspen kasvatus ei olekaan helppoa?
Kommentit (55)
haavoittuvaisia, mikä on ihan tilastollinen fakta. Siis aiheuttavat helposti syrjäytymistä ja mt-ongelmia. Miettikää nyt, ainokaisten ainokainen, jonka vanhemmat jostain syystä eivät kykenekään vanhemmuuteen, eipä siinä ole muita vaihtoehtoja kuin yksin lähteä kohtaamaan kylmä maailma.
Tähän faktaan löytyy varmaan jotain lähteitäkin?
syy on se et sain ekan lapsen miltei nelikymppisenä ja laskin et pystytään taloudellisesti ylläpitämään mukava elämä meille kolmelle ilman kelaa/sossua/seurakuntaa tms.
Minkäs sille voi kun ekasta tuli niin täydellinen, ettei tarvitse tehdä enempää!
väsynyt kommentti...
Kuka tällaista miettii? Joku syrjäytynyt työtön, joka tehtailee lapsia sossun eläteiksi?
mukavuudenhalu ja se että TIEDÄN etten jaksaisi enempää. Perhehelvetiksi elämäänsä kutsuvat monen lapsen äidit ovat tätä käsitystäni vahvistaneet. Olen myös itse ainoa lapsi.
En jaksa meteliä enkä vauva-aikaa.
Siksi.
mulle yksilapsisuus ei ole ollut mikään tietoinen valinta. Ei vain ole tullut vauvakuumetta tai muuten sellaista oloa, että tarvitsisimme lisää lapsia. Perheemme on kokonainen näin ja olemme onnellisia.
mukavuudenhalu ja se että TIEDÄN etten jaksaisi enempää. Perhehelvetiksi elämäänsä kutsuvat monen lapsen äidit ovat tätä käsitystäni vahvistaneet. Olen myös itse ainoa lapsi.
mä tiedän onkyllä yhden e-lapsen yh-äidillä...
Sen sijaan yhtään suurperhehelvettiä en tunne.
Ihmettelen sitä, että valittua lapsettomuutta tai vain yhden lapsen tekemistä pidetään itsekkäänä. Mikään ei ole itsekkäämpää kuin synnyttää liuta uusia länsimaisia kuluttajia tähän maailmaan. Ekologisia arvoja vaalivat ihmiset rajaavat lapsilukunsa yhteen. Tarve saada lapsi on ymmärrettävää, mutta kun sen on yhden on saanut, on silkkaa itsekkyyttä haluta lisää.
Maapallo ei olisi pelastunut vaikka olisin jättänyt toisen lapseni tekemättä.
Halusimme mieheni kanssa tosen lapsen paitsi esikoisemme, myös itsemme takia.
Minä en siitä tiedä. Yhden lapsen kanssa on niin MUKAVAA:D Plus että sairauskin rajoittaa.
Ja kuten palstalla on saatu lukea, Suomessa ei todellakaan saa sektiota automaattisesti tällaisessakaan tapauksessa, vaan aina yritetään saada alakautta ulos.
Ei kai kukaan järkevä ihminen hanki lopenuupuneena toista lasta vain sen vuoksi, että se pitää hankkia? Se vasta itsekästä onkin jos hankitaan lapsia, joita ei jakseta hoitaa.
Itselläni on sisaruksia, jotka ovat rakkaita. On myös kuitenkin ystäviä, jotka ovat olleen elämässäni yli 20v ja ovat yhtä rakkaita. He ovat perhe, jonka olen itse valinnut.
Ihmettelen sitä, että valittua lapsettomuutta tai vain yhden lapsen tekemistä pidetään itsekkäänä. Mikään ei ole itsekkäämpää kuin synnyttää liuta uusia länsimaisia kuluttajia tähän maailmaan. Ekologisia arvoja vaalivat ihmiset rajaavat lapsilukunsa yhteen. Tarve saada lapsi on ymmärrettävää, mutta kun sen on yhden on saanut, on silkkaa itsekkyyttä haluta lisää.
Hyvin kiteytetty.
MIKSI minulla olisi useampi lapsi. Yhden kanssa olen minä, jaksan ja eletään ihanaa elämää. Kammottaa monen lapsen äitien itkuiset valituksen ja kuvaukset elämästä. Oikeasti kammottaa. Ja ihan itsekäs ihminen olen:) Rehellisesti. Ja lapseni on erittäin onnellinen. Mutta tosiaan en vaan keksi miksi tehtailtaisiin enemmän lapsia.
On suuri ihme, että minulla ylipäätään on yksi lapsi.
On suuri ihme, että minulla ylipäätään on yksi lapsi.
Hauskoja nämä: "yhden lapsen kanssa elämä on mukavaa, saan omaa aikaa, voimme matkustella...useamman lapsen äidit valittavat perhehelvetistä tms."
Mulla on tosi mukava elämä. Teen työtä josta nautin, mies tekee työtä josta nauttii, harrastan liikuntaa, tapaan ystäviä ja tapaamme perheenä ystäviä,matkustelemme miehen kanssa kahdestaan sekä koko perheenä, olemme miehen kanssa edelleen rakastuneita, annan lapsilleni aikaa ja teen heidän kanssaan erilaisia asioita, elämä ei tosiaan ole helvettiä. Kaikkea tätä mitä yksilapsiset kuvittelee että vain heillä tämä on mahdollista. Tämän lisäksi nautin lasteni sisarussuhteen seuraamisesta, sekä koen että perheessä rakkauden määrä on vain lisääntynyt kun lapsia on tullut enempi kuin yksi.
Nyt odotan neljättä lasta :D
Hauskoja nämä: "yhden lapsen kanssa elämä on mukavaa, saan omaa aikaa, voimme matkustella...useamman lapsen äidit valittavat perhehelvetistä tms."
Mulla on tosi mukava elämä. Teen työtä josta nautin, mies tekee työtä josta nauttii, harrastan liikuntaa, tapaan ystäviä ja tapaamme perheenä ystäviä,matkustelemme miehen kanssa kahdestaan sekä koko perheenä, olemme miehen kanssa edelleen rakastuneita, annan lapsilleni aikaa ja teen heidän kanssaan erilaisia asioita, elämä ei tosiaan ole helvettiä. Kaikkea tätä mitä yksilapsiset kuvittelee että vain heillä tämä on mahdollista. Tämän lisäksi nautin lasteni sisarussuhteen seuraamisesta, sekä koen että perheessä rakkauden määrä on vain lisääntynyt kun lapsia on tullut enempi kuin yksi.
Nyt odotan neljättä lasta :D
Ei kai tässä kuvitella, että se on vain meillä mahdollista. Mutta toiset jaksavat esim. lapsia paremmin kuin toiset. Minä esim. tiedän, että jos minulla olisi tässä vauvakin, niin kuviot olisivat varsin toisenlaiset. Olisin väsyneempi, mikä ei ole toivottavaa, koska olen jo nyt väsynyt. Jaksan juuri järjestellä yhdelle lapselle tarvittavat asiat ja olla hyvä äiti, mutta kahdelle en jaksaisi.