Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläisen lesken "ahdinko", lakiongelma

Vierailija
09.12.2012 |

Meitä on äitini ja 2 sisarusta,isäni kuoli alkuvuodesta 2011 ja jätti jälkeensä perinnön, jonka arvo oli useita satoja tuhansia euroja, iso osa kiinteistössä, joka on sukumme kesänviettopaikka, mutta tietenkin paljon myös rahastoja sekä osuus vanhempien kaupunkiasunnosta.

Vanhemmillamme ei ole avioehtoa, joten äitimme sai tasinkona n. 300.000 € arvoisen osuuden kaupunkiasunnosta.

Kyseessä oli kuitenkin ns. hallinnanjakotestamentti, eli me sisarukset perimme kaiken isämme omaisuuden ja maksoimnme perintöveron (äitimme ei suostunut maksamaan sitä pesän varoista), mutta leskellä on kaikkeen siihen hallintaoikeus. Hallintaoikeus tarkoittaa myös esim. perittävien kiinteistöjen ylläpitokustannuksia. Isämme jätti jälkeensä myös merkittävän omaisuuden talletuksina ja rahastoina. Onko leskellä todella oikeus käyttää näitä säästöjä hänen hallinnassaan olevien kiinteistöjen kesämökki ja asuntio, sähkö-, yms. laskuihin? Nyt puhutaan siis itse pääomasta, ei esim. korkotuotosta joka hallintaoikeustestamentin nojalla leskelle kuuluisi.

Moraalisesti, jos käyttö ko. kesäpaikassa jakaantuisi tasan, voisi jonkinlainen jako käytön mukaan olla ok, mutta käyttösuhde on leski 80 %/ muut 20%.

Olisiko linjoilla joku lakia tunteva?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia ja muutaman satanen. Kannattaa.

Vierailija
2/6 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli omaisuus ei saa lesken hallinnassa pienetä. Meillä esim. vastaavassa tilanteessa äidin hallintaan jäi suurehko metsätila, josta hän saa hakata vuotuisen kasvun verran, ei enempää ja silloinkin siten, että uudistamis- ja hoitokulut täytyy kattaa myynneillä.

Äitisi ei siten saa käyttää ko. säästöjä esim. sähkölaskuihin tms. vaan ainoastaan ne mainitsemasi korkotuotot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös hallintaoikeus tarkoita, että leski tarvitsee teidän luvan, jos haluaa koskea itse pääomaan? Hallintaoikeushan ei ole sama asia kuin omistusoikeus. Eli ei edes voisi myydä hallinnassaan olevia osakkeita tms ilman teidän kirjallista lupaa.

Vierailija
4/6 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitimme siis antaa ymmärtää, että kesäpaikan ylläpitokustannukset käyvät yli hänen varallisuutensa ja ainakin rivien välissä toivoisi meidän sisarusten maksavan osan kustannuksista.

Siksi siis "syö" pesän varoja mm. sähkölaskuihin. Ja silti valittaa jatkuvasti ettei pysty kustantamaan mökin kustannuksia, vaikka pääasiaasa sitä käyttääkin.

Vierailija
5/6 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä lämpimät välit äidin kanssa :o

Jos minun isäni kuolisi, saisi äiti minun puolestani pitää kaiken vaikka osa omaisuudesta minulle kuuluisikin, elänhän tälläkin hetkellä ilman sitä osaa. Mitä järkeä kinastella jostain ylläpitokustannuksista, nauttikaa siitä ajasta mitä teillä on vielä äitinne kanssa jäljellä. Ja ehdota vaikka, että te muut perilliset voisitte käyttää enemmän aikaa siellä kesäpaikassa, jos harmittaa se että ette nyt vielä pääse nauttimaan perinnöstä.

Vierailija
6/6 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin teidän pitää osallistua kuluihin, tehän olette mökin omistajia, vaikka teillä ei hallintaoikeutta olisikaan. Olkaa tyytyväisiä siitä näkökulmasta, että teidän maksamanne perintövero oli tämän järjestelyn vuoksi pienempi.

Kuka mökkiä käyttää ja miten usein, on teidän sovittava keskenänne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän