Mikä on paras kahvikonemerkki? Onko se joku italialainen merkki?
De Longhi? Jura?
Entä kohtuuhintaisissa karvalakkikoneissa (erityisesti hyvää espressoa, ehkä myös capuccinoa, lattea) - mikä paras? Max 500-600 eur.
Vinkkejä ostopaikoista myös kaipailen...
Kommentit (35)
Aina kun juoksin Jukolan viestin aikoinaan niin otin mukaan oman keittimen keittämää kahvia. Muuten en matkan jälkeen olisi pysynyt hereillä. Ja se oli Philipsin keitin joka myös kestikin varmaan 10 vuotta. Sittemmin siihen tuli joku vika ja vaihdoin sen arvokkaampaan Mokkamasteriin joka on ollut ihan hyvä. Jättää kahvin vähän kylmäksi tosin. Maastossa olikin sitten muut juomat käytössä.
Mutterikeitin tai sitten sellainen kone johon voi itse annostella purut.
Minulla on ollut mutteripannu, turkkilainen kahvipannu, Gaggia Classic ja Chemex ja tällä hetkellä olen korvaamassa Gaggiaa käytetyllä Bezzera BZ07-masiinalla, hinta uutena 1500€ noin suunnilleen. Rancilio Silvia on mielestäni ruma (hehe, mutta mielummin nätti kuin ruma kone, jos saa valita) ja sen tehot jäävät kalliimpien merkkien varjoon.
Itsekin suosittelen käymään ristretto.fi-sivuston foorumilla lukemassa jo valmiita thredeja ja kuuntelemaan kokemuksen syvää rintaääntä.
Kuten joku mainitsi edellä, niin papujen laatu on tärkeä makutekijä. Itse en osta marketeista lainkaan, koskaan papuja, vaan suoraan joko paikalliselta paahtimolta tai kahvin erikoisliikkeestä. Hyvä ja tuorepaahdettu papu tekee ihmeitä maulle!
Rocky voisi olla hyvä mylly, mutta niitäkin on erilaisia eri tarpeita varten. Mylly kuitenkin kannattaa hankkia, sillä sama kuin tuossa tuoreeltaan paahdetussa, niin myös tuoreeltaan jauhetun ja jo valmiiksi jauhetun kahvin välillä on jo iso ero. Itselläni on Mazzer Super Jolly, joka on vähän naurettavan kokoinen ja tehokas vain kotikäyttöön, mutta sain sen huokealla hinnalla käytettynä. Ristretton sivuilta löytyy vinkkejä myös myllyn valintaan, joten kannatan huolellista tutustumista ennen lopullisia päätöksiä, kun kerta se on mahdollista.
Onnea matkaan ja tervetuloa kahvimaailmaan!
- Itsekin vasta valistuva aloittelija
mammat keittää pannukahvia tai käyttää Moccamasteria, ei täältä varmaan apuja löydy
Löytyy malleja myös tuossa hintaluokassa.
Saksassa isossa kodinkoneliikkeessä pääsi maistamaan vaikka minkämerkkisten kahvikoneiden tekemää kahvia. Juran oli mielestäni paras.
On myös kestävä ja huippulaadukas muuten.
Esim. sivustolla www. ristretto.fi löytyy paljon kokemuksia eri koneista.
Ei kyllä ole kone...
Mutta mutterikeittimellä saa parasta kahvia.
www.crema.fi. Sieltä olen ostanut oman Jurani - johon olen erinomaisen tyytyväinen - ja saanut aivan loistavaa palvelua.
Meillä on siis se kahvikone, jonka hinta oli tonnin luokkaa. Juran kahvinkeittimistä ei ole kokemusta enkä tiedä hintoja. Stockalla varmaankin parhaat valikoimat. Itse asun Saksassa, ja täällä ainakin Juranin koneet on jonkun verran edullisempia.
Täällä Saksassa näitä on joka kodissa.
Ei kyllä ole kone...
Mutta mutterikeittimellä saa parasta kahvia.
Vuoden barista sanoi, ettei ole ikinä saanut hyvää mutteripannulla tehtyä kahvia. Mutteripannussa vesi kiehuu 100 asteiseksi ja polttaa kahvin pilalle.
Jos ei halua ostaa kallista kahvikonetta, niin perkolaattorikeittimellä saa hyvää kahvia. OBH Nordicalla on sellaisia ainakin. Siihen kun vielä jauhaa itse pavut Krupsin 50 euron kahvimyllyllä, niin hyvää on.
Ja pääsee alle 200 euron kustannuksilla.
Rancilion Silvian ja tärkeimpänä: kunnon mylly siihen kaveriksi.
Tero
http://www.espressivo.fi/Rancilio_Silvia_Espressokeitin.html
Ja myllyksi vaikka saman merkin Rocky
Tero
ja hyvällä suodattimella. Kaikki nuo minijutut ovat vain sen takia, että sarjassa saa ostettua halpoja komponentteja vielä halvemmalla. Kun kompuran kapasiteetti on 80 bar ja käyttää linjastossa 20 barin varoa, saa aina tasaista laatua.
Jos nyt haluaa tsekata esim. tuota Rancilio Silvaa ja Juraa ihan kaupassa, mihin kannattaa suunnata? Vai onko oikeasti nettikaupat halvimpia sis.toimituskulut?
On 8,5 - 9,5 bar. Jos siitä kakusta lähdetään tunkemaan väkisin läpi suurella paineella on takuuvarmasti kahvi aivan jotain muuta...
Rancilion Silvian ja tärkeimpänä: kunnon mylly siihen kaveriksi.
Tero
paree lähtee nukkumaan... :D luin tän otsikon, että mikä on paras kaivinkonemerkki? ja mietin, että MITÄ sellaista täällä kysellään...! =) voi autz sentään!
Ja riippuu myös millaisesta kahvista itse pitää. Mulla Juran kone ja olen tosi tyytyväinen, mutta kahvin makuun vaikuttaa tosiaan myös pavut. Itse en tykkää kovin hapokkaasta kahvista.
Kannattaa muistaa, että cappucinoa tai lattea tehdessä ne maitoletkut pitää aina pestä. Aamukiireessä lämmitän maidon latteen mikrossa.
Moccamaster on paras! Ei mene heti rikki.