Tunnetko sisarussarjoja, joissa kaikki ovat ns. menestyjiä, oman alansa huipulla?
Mikä lienee selitys: hyvät geenit, kannustava koti, kova kunnianhimo, nämä kaikki?
Kommentit (24)
mutta meistä neljästä sisaruksesta kaksi on tohtoreita ja kahdesta muustakin toinen DI ja toinen KTM.
Pitäisin itse suurimpana selityksenä hyviä geenejä. Toisena selityksenä pitäisin sivistykselle suotuista ilmapiiriä kotona. Meitä ei varsinaisesti kannustettu tai painostettu millään tavalla. (Esim. veljeni ilmoitti 8. luokalla, että hän aikoo ammattikouluun. Se ei herättänyt minkäänlaisia vastalauseita, mutta loppujen lopuksi veljeni päättikin itse ammattikoulussa tutustumiskäynnillä oltuaan, että hän ei haluakaan sinne.) Tällä suotuisalla ilmapiirillä tarkoitan esimerkiksi sitä, että vaikka olimmekin köyhiä, niin meillä oli ihan valtava määrä kirjoja, myös erilaisia tietosanakirjasarjoja. Se olikin toinen juttu, että välissä piti ruokakaupassa käydä pyytämässä, että ruokalaskun saisi maksaa vasta seuraavassa kuussa ...
Kouluarvosanoja meillä ei pahemmin noteerattu eikä niihin kiinnitetty huomioon. Meistä kaksi sai lähes aina kymppejä, kaksi muuta menestyivät aluksi vaatimattomammin, mutta paransivat menestystään kasvaessaan.
Yhtenä mahdollisena tekijänä pidän myös sitä, että meillä ei ollut lainkaan TV:tä, kun olimme lapsia. Vaikka en pidäkään TV:n katsomista sinänsä vahingollisena, niin erittäin todennäköisestä on se, että jos lapsella ei ole mahdollista katsoa kotona TV:tä, niin hän käyttää säästyvän ajan johonkin muuhun, joka todennäköisesti tukee älyllistä kehitystä ja myös mielikuvituksen kehittymistä paljon paremmin kuin TV:n katsominen. Näin ainakin aikana, jolloin myöskään tietokone- ja kännykkäpelejä ei ollut lasten saatavilla.
1. sarja: en muista lasten määrää, toka vanhin (?)oli samalla luokalla lukiossa, urheilijoita, taisivat olla juoksijoita.
Tietääkseni geenit ja kannustava koti (+harjoittelu) syynä.
2. Sarja: 4 lasta, vanhin poika, muut tyttöjä, varsinkin keskimmäiset lahjakkaita muusikoita (vanhin tytöistä pääsi sekä sibelius-akatemiaan että tukholman vastaavaan, vamma (loukkasi kätensä onnettomuudessa) esti pidemmälle menon. Ovat myös älykkäitä (Mensa-tasoa, perineet isältään, joka on todella älykäs iq-n kannalta, mutta sosiaalinen älykkyys pakkasen puolella... Onneksi sen piirteen peri vain poika).
Yksi on ministerin erityisavustaja, yksi tohtori, johtaja pörssiyhtiössä ja yksi SVP Nokiassa.
Hienoja tyttöjä kaikki!
mieheni ja hänen sisarensa.
Älykkyys, tasapainoinen koti, varakkuus, vanhempien korkea koulutus, mahdollisuudet harrastaa esim. kulttuuria sekä matkustaa jo lapsena.
Itse olen isosta, köyhästä perheestä, ja vaikka moni meistä sisaruksista on melko älykäs, kunnianhimoa on puuttunut, kun ei ole ollut perheessä esimerkkiä pitkään ja vaativaan koulutukseen. Töihin on pitänyt mennä heti, kun on pystynyt. Vanhemmat eivät osanneet vaatia ja kannustaa.