En jaksa mun kapeakatseista miestä.
En keksi parempaa sanaa kuin kapeakatseinen. Mieheni on siis niin perus-insinöörityyppi kuin olla voi. On ilmiömäinen matikassa ja kaikessa tekniikkaan liittyvässä, mutta muuten täysin tietämätön. Ei seuraa edes uutisia juurikaan! Maailman asioista sillä ei ole mitään käsitystä, historia ei sitä kiinnosta eikä siitä siis mitään tiedä. Ihmisten saavutuksia tai aivoituksia ei arvosta joten ei tiedä mitään vieraista kulttuureista, uskonnoista, taiteista... Ei arvosta maanmiehiään eikä ulkomaalaisia, vain omanlaisiaan ihmisiä.
En tiedä miksi se on muhun rakastunut. Ainakin joskus on sanonut että mä olen raikas tuulahdus sen elämässä, minä kun pääasiallisesti rakastan maailmaa ja sen monimuotoisuutta.
Nyt olen alkanut tuntea itseni ukkoni opettajaksi. Jos haluan puhua vaikka muinaisesta Kiinasta tai Egyptistä, niin alkeista on aloitettava ja kaikki selitettävä. Harmillisen usein joudun myös vääntämään rautalangasta miksi esimerkiksi muinaisten kiinalaisten arkkitehtuuri ja muut aikaansaannokset ovat arvokkaita ja upeita. Mieheni ei siis arvosta _mitään_ mikä ei ole käytännöllistä tai tieteellistä.
Miten suhtautuisitte tällaiseen? Mä rakastuin miehessäni siihen että hän oli niin täysi vastakohta minulle, jotenkin enemmän jalat maassa ja realistisempi elämää kohtaan. Nyt se vain ärsyttää, ja välillä pidän sitä jopa tyhmänä tietyllä tapaa. Siis tietäähän se ihan kaiken vaikkapa matikasta, mutta jos kysyn tietääkö mikä on Kiinan Kielletty kaupunki tai mitä maata hallitsi Ramses, niin johan on hoo moilasena.
Asia nousi taas vaihteeksi pintaan kun katsoimme Da Vinci -koodin joka tuli televisiosta. Mies ei vain pidä historiaa, uskontoja, symboliikkaa tai yhtään mitään mielenkiintoisena.
Voiko tuo tuosta muuttua? Jonkun verran olen saanut edistystä kuitenkin aikaan, ja mies on vasta 28-vuotias.
Kommentit (26)
Sinun pitää itse päättää, haluatko olla möllin kanssa. Itse en halunnut. Suhteeni loppui ihan oikeasti siihen, että mies ei osannut keskustella eikä hänellä ollut yhtään mielenkiintoa mitään muuta kuin rahaa ja matemaattis-luonnontieteellisiä aiheita kohtaan. Minä en vain jaksanut.
Menin sitten ääripäähän ja otin uudeksi puolisoksi historianmaikan. Täytyy sanoa, että minulle sopii kyllä paljon paremmin! :D
Mä ymmärrän miksi miehesi rakastaa sinua, koska täydennät häntä, mutta hän ei sinua. Hän on voittajana parisuhteessa, jos muutkin parisuhteen alueet toimivat. Ymmärrän myös sinua, koska parisuhteen yksi tärkeimmistä asiosta on kommunikaatio ja mielenkiinnon kohteiden jakaminen. Naiselle se on tärkeämpää vaan kuin miehelle.
Se vaan on jotain, kun on kumppani samalla aaltopituudella. En pystyisi olla suhteessa, jos puolisollani olisi heikko yleissivistys tai ei mielenkiintoa maailman ilmiöihin, ettei pystyisi keskustella mistään.
M46
Ihminen on omanlaisensa toiset taiteellisia ja toiset matemaattisia. Itse tein leipätyöni kuvataiteita sivuten ja kouluttauduin 50 vuotiaana insinööriksi. Ne opinnot oli kummallista aikaa. Niiden jälkeen taas tein kaikkea muuta kuin insinöörin ammattialan töitä. Lopuksi te-keskus esitti minulle filosofianmaisterin opintoja yliopistossa, koska olinhan jo insinöörikin.
Minusta insinöörien täytyisi opiskella myös etiikkaa ja estetiikkaa pakollisina opintopisteinä osana tutkintoaan.
"tietääkö mikä on Kiinan Kielletty kaupunki tai mitä maata hallitsi Ramses, niin johan on hoo moilasena.
Asia nousi taas vaihteeksi pintaan kun katsoimme Da Vinci -koodin joka tuli televisiosta. Mies ei vain pidä historiaa, uskontoja, symboliikkaa tai yhtään mitään mielenkiintoisena."
kyllä olisi suotavaa, että asioita, joihin tutustuu, voi käyttää jollain tavalla hyödyksi omassa elämässään.
Jos tutustuu asioihin, joilla ei ole mitään yhtymäkohtaa omaan elämään, eikä hyötyä siihen, voi sitä kyllä pitää jonkinlaisena pakona elämästä - miksi ihminen pakenee omaa elämäänsä johonkin huuhaaseen? Onko hän onneton vai höperö?
Monesta asiasta voi oppia omaan elämäänsä ja ymmärtämykseen, mutta eikö kannattaisi lähteä hieman lähempää omaa elämää liikkeelle, ja vankemmalta tiedolliselta pohjalta. Esittämistäsi jutuista ei kovin helpolla ammenneta omaan maailmankuvaan hyödyllistä lisää.