Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hoitoon yksivuotiaana?

Vierailija
07.12.2012 |

Oletteko laittaneet lapsen vuoden ikäisenä hoitoon?

Kehtaako niin tehdä?

Mies opiskelee eikä koulun puolesta voi pitää välivuotta koska sama linja ei ole alkanut viimevuonna eli alempaa astetta ei ole, emme pärjää mitenkään kotihoidon tuella eli töihin olisi minun mentävä :(

Leimataanko minut töissä huonoksi äidiksi? Luulen että työkaverit tulevat arvostelemaan että miten voin jättää niin pienen hoitoon ja saan huonon äidin leiman samantien :(

Emme tienneet etukäteen että koulusta ei voikkaan pitää välivuotta, se oli suunnitelmissa muttei nyt onnistukaan.

Onko tässä tilanteessa vaihtoehtoja?

Opintotuki+laina on 500e kotihoidontuki 300e, asumistukea kai saa jonkinverran 600 euron vuokraan mutta ei me näillä eletä millään

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta te voisitte jo saada toimeentulotukeakin. Voisiko jompi kumpi tehdä osa-aikaisesti töitä?

Itse en olisi vienyt 1-vuotiasta hoitoon millään, mutta en sen takia, etten "kehtaisi" tai että joku pitäisi huonona äitinä.

Vierailija
2/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku auttaa tai esim. sukulainen tukea tai lainata rahaa, jotta voisit olla esim. vielä vuoden kotona pienen lapsen kanssa. Itse en ajattelisi muita enkä muiden ihmisten reaktioita. Ajattelisin vain lasta. Kyllä esim. 2-vuotiaalla on paremmat valmiudet olla hoidossa puhumattakaan sitten 3-vuotiaasta. Se on niin pieni ohikiitävä hetki, mutta tarkeä lapselle. Olen nähnyt vuoden ikäisiä hoidossa ja kyllä ne on niin avuttomia siellä. Itslleni oli aikoinaan tarkeätä, että lapsi osasi ainakin kävellä ja myös itse ilmaista itseänsä sanallisesti. Jos vain jotenkin saat asiat järjestymään, niin odota vielä. Kitkuttelin itsekin aikoinaan pienellä rahalla ja tiukkaa teki, mutta se kannatti ainakin meillä. Nyt myöhemmin voin todeta, että mikään muu ei ole ollut elmässäni niin tärkeätä kuin saada hoitaa omaa lasta ja nähdä hänen kehityksensä. Se aika oli arvokasta aikaa eikä mikään muu työ antanut minulle samanlaista onnen täyttymystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitalvella ja pahimmassa rospuuttokelissä en laittais, siellä se seisoo tai konttaa tumput suorana pitkin nietoksia tai kuralätäköitä. Kesällä yksvutiaski jo ulkoilee riemuissaan.

Toinen asia tietty on minkälaiseen ryhmään menis, pph vai päiväkotiin? Hoitorinki ja hoitaja kotiin?

Kolmas asia on hoitopäiväm pituus. Jos hoitopäivä tulee Olemaan yli 8 tuntia niin koittasin keksiä jotain että pärjättäis parivuotiaaksi.

Onko sulla työpaikka olemassa mistä olet hoitovapaalla? En tiä saako sossusta mitään jos työpaikka on.

Vierailija
4/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae toimeentulotukea, teillä olisi siihen oikeus noilla tuloilla. 1-vuotias on vielä niiin pieni. Vuosi eteenpäin vielä kärvistelyä niin tilanne on jo aivan eri. Parivuotiaan valmiudet pk:ssa ihan eri luokkaa. Ja aikuisen elämässä vuosi on kuitenkin lyhyt aika, sen sinnittelee kuukausi kerrallaan.

Vierailija
5/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on yhtä lailla oikeus hoitaa alle kolmevuotiasta kotona, vaikka muuten ensisijainen velvollisuus oman elannon hankkimiseen muutoin kuin toimeentulotuella onkin.

Vierailija
6/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi on opintotuella, saatte toimeentulotukea vasta kun mies on nostanut maksimimäärän opintolainaa.

Vierailija
7/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvin on mennyt jo yli 3 vuotta samalla kunnallisella hoitajalla. Alkuun itki jäädessä n. 2 viikkoa, mutta nyt hoitajan koti on kuin toinen koti lapselle. Heillä on selvä kiintymyssuhde puolin ja toisin ja olen siitä hyvin iloinen.

Päiväkotiin ehdottivat, mutta en suostunut siihen, niin sain kuin sainkin pph-paikan.

Ei ole olemassa mitään yhtä ainoaa oikeaa vaihtoehtoa. Lapsi voi voida hyvin tai huonosti sekä kotona että hoidossa. Minusta ei kuulosta kovin ideaalilta kituuttaa kaurapuurolla vuotta, jotta lapsi saisi olla kotona. Ainakin meillä moinen kärjistäisi perheolojakin sen verran, ettei olisi kovin mukavaa lapsellakaan.

Tottakai laitat hoitoon, jos perheenne mielestä se on paras ratkaisu - älä mieti mitä naapurin aina-oikeassa-oleva-av-mamma asiasta ajattelee.

Vierailija
8/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kotihoidontuki hoitolisineen suurempi kuin 300. Ja asumistukeakin saa vähätuloinen ihan kohtuullisesti. Itse koin, että 2 vuotta täytettyään lapseni olisivat olleet valmiita päivähoitoon. 1-vuotiaana en olisi hoitoon vienyt.

Vierailija
9/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae toimeentulotukea, teillä olisi siihen oikeus noilla tuloilla. 1-vuotias on vielä niiin pieni. Vuosi eteenpäin vielä kärvistelyä niin tilanne on jo aivan eri. Parivuotiaan valmiudet pk:ssa ihan eri luokkaa. Ja aikuisen elämässä vuosi on kuitenkin lyhyt aika, sen sinnittelee kuukausi kerrallaan.

Kun kaikki ammattikasvattajat sanoo että miten paljon helpompaa ja miten paljon sujuvammin ne 1v+ ikäiset sopeutuu sinne ryhmään, kuin ne n. 2v+ ikäiset????

Vierailija
10/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kotihoidontuki hoitolisineen suurempi kuin 300. Ja asumistukeakin saa vähätuloinen ihan kohtuullisesti. Itse koin, että 2 vuotta täytettyään lapseni olisivat olleet valmiita päivähoitoon. 1-vuotiaana en olisi hoitoon vienyt.

Mulle jäi käteen 244€ kaikkineen, ei sillä jääty kotiin miténkään päin..

Vierailija
11/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 Kelan sivuilta lisää : )

Vierailija
12/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisesta 1-vuotiaan hoitoon laittamisesta:)

Minä olen aivan eri mieltä ja mielestäni lapsi pärjää hoidossa varmasti. Meillä on mennyt esikoinen muutamaa päivää vaille 10kk ikäisen hoitoon pph:lle ja viihtyi siellä aina todella hyvin ja lapsi ei todellakaan kärsinyt hoidossa olosta. Tosin kukin tavallaan, eli mielestäni ei ole pahaa kotihoidossakaan.

Eli missään tapauksessa en muiden mielipiteiden peusteella päätöksiä tekisi vaan omaa elämää on elettävä.

Vierailija
13/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies opiskeli, juuri valmistumisen kynnyksellä ja työpaikasta ei ollut varmuutta. Menin itse töihin kun niitä sain helposti.

Lapsen tahdoin ehdottomasti pph:lle. Ennen hoidon aloitusta tyttö oli kotona hoitajan kanssa jonkun aikaa, siis tutun ihmisen.

Hyvin on mennyt, oikeastaan ekan viikon jälkeen ei ole ollenkaan jäänyt surkuttelemaan jäämistä hoitoon. Varahoitopaikka on päiväkoti ja hyvin on sielläkin mennyt. Hoitajat sanoivat eka päivän jälkeen että aivan kuin olisi aina ollut siellä.

Pph sanoo että lapsi on hiljaisempi hoidossa, mutta muuten reipas. Ja aina tulee yhtä iloisena vastaan kun mennään hakemaan.

Vierailija
14/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että jäisit kotiin? Oletko "hyvä" kasvattaja, sellainen joka antaa lapselle tilaa ja uskoo lapsen kykyihin ja mahdollisuuksiin ja antaa parhaat materiaalit rakentaa vankka perusta tulevaisuudelle? Olisitko valmis tekemään paljon kaikkea lapsen kanssa yhdessä, tavallaan olla oppaana tänä ainutkertaisena aikana? Vai tuntuuko sinusta siltä että kukatahansa muukin kelpaisi olemaan lapsen kanssa?

Vierailija
15/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on pärjännyt. Varsinkin kun ei tarvitse olla pitkiä päiviä, vaan 6-7h 4 kertaa viikossa. Paljon parempi systeemi näin kuin että yrittäisin hommata hänelle kotiin "sen kenet kynnelle kykenee", mummon tai ostetun hoitajan.

Vierailija
16/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että jäisit kotiin? Oletko "hyvä" kasvattaja, sellainen joka antaa lapselle tilaa ja uskoo lapsen kykyihin ja mahdollisuuksiin ja antaa parhaat materiaalit rakentaa vankka perusta tulevaisuudelle? Olisitko valmis tekemään paljon kaikkea lapsen kanssa yhdessä, tavallaan olla oppaana tänä ainutkertaisena aikana? Vai tuntuuko sinusta siltä että kukatahansa muukin kelpaisi olemaan lapsen kanssa?

kyselee tyhmä.

Vierailija
17/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhana, minä palasin takaisin koulunpenkille. Lapsi tykkäsi aluksi olla, mutta sitten ilmeni mustelmia yms. ja hoitajien "Kukaan ei nähnyt mitä tapahtui"-kommentteja, sekä "Joo, ei toi sun lapses oo huutanut, vaikka sillä onkin noin punainen jälki kädessä". Vaihdoimme päiväkotia... Nyt lapsi tykkää olla eikä ole näitä onnettomuuksia enää sattunut :) IHan hyvin siis voit pistää lapsen päiväkotiin, kannattaa aloittaa harjoittelemalla, että päiväkotiin mennään ensin vain muutamaksi tunniksi :)

Vierailija
18/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 Kelan sivuilta lisää : )

Mä olin lapsen kanssa kotona 4kk vanhempainvapaan jälkeen, sen enempää ei perse kestäny. 244€ mulle jäi kaikkineen käteen hoitovapaalla, sillä rahalla ei todellakaan pidempään pystyny kotona olemaan..

Vierailija
19/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse ollutkin ap:n tilanteesta, jossa perheen tulot oli hyvin pienet. 11:lla perheen tulot on ilmeisimmin äitiä lukuunottamatta suuremmat. Pienituloiset saa niitä hoitolisiä. Kuten minä. Sieltä Kelan sivuilta näkee kyllä : )

Vierailija
20/34 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia viedä lapsi hoitoon. Eikä kukaan, pl av-mammat, pidä sitä häiriintyneenä.

Itse pidän todella outona, että joku ehdottaa toimeentulotukea jos ja kun on mahdollisuus itse ansaita oma elanto.