Lapsi jatkuvasti sairas, mitä tehdä?
3v2kk tyttö sairastelee koko ajan. Hän on saanut aiemmin infektioastmadiagnoosin ja lääkityksenä on ollut ventoline, joka myöhemmin muutettiin airomiriksi, tämä käytössä nyt vuoden. Huhtikuussa tänä vuonna lisäksi flixotide flunssien yhteydessä. Nyt syksyllä vaihdettiin flixotide jatkuvaan käyttöön, kun flunssia oli syksyllä niin tiheään huolimatta lääkityksestä. Sairaalahoidossa ei ole ollut, mutta spiralla käytiin ennen kortisonia usein.
Keväällä sitten tipahti tukka, minä luulen sen johtuneen kortisonista. Kesällä kasvoi takaisin. Nyt syksyllä alkoi taas irrota, ihan siis kaljuihin läiskiin asti irtoilee. Lapsi on myös aivan koko ajan sairas, yskää, nuhaa, kuumetta, kaikkea. Nyt oli pari viikkoa sitten vesirokko, joka kesti viikon. Siitä oli vajaan viikon "terve", jonka jälkeen alkoi nuha, joka muuttui kuumeeksi, tosi tiukaksi yskäksi ja liman oksenteluksi. Siitä oli sitten tällä viikolla ti-to suht terve, siis vain nuhaa ja yskää. Ja tänään on ollut tosi veltto, valitellut korvasärkyä, poskisärkyä ja yskinyt tosi paljon. Avaavaa menee reilut määrät. illalla nousi kuume ja oli aivan levoton, itki hiljaa. Siis ei sellaista tervettä huutoitkua, vaan kyyneleet valuivat hitaasti ja sanoi olevan tosi huono olo.
Samaan aikaan sitten valittelee särkyjä nivelissä. Niissä ei näy mitään päällepäin. Ihan terveen näköiset kintut. Joskus valittelee ranteitaan/käsivarsiaan. Yleensä iltaisin, joskus päivisin.
Myös pissa ärsyttää etuliston todella herkästi ihan rakkuloille. Pitää pestä ja rasvata päivittäin, muuten on aivan tulipunainen, arka ja kipeä.
Verenkuva on ollut kesällä normaali.
Niin että kertokaa mitä tehdä. Olen niin huolissani.
Kommentit (71)
Jos ajattelen omaa tilannettani niin ottaisin välittömästi päiväkodeista ja kerhoista pois ja toinen jäisi hetkeksi kotiin, ettei lapsi saa kaikkia tauteja kerhoista ja hoidosta. Rahallisesti huono mutta lapsen terveys etusijalle. Kaikki lapset ei noin pieninä kestä tuollaista infektiomäärää ja kierre on valmis! Voimia!
Menkää nyt päivystykseen, kun vielä voitte lähteä sinne omalla autolla, pian tarvitsette ambulanssia. Kuinka huono hänen olonsa pitää olla ennen kuin sinun mielestäsi tarvitsee hoitoa??? Eihän hän jaksa edes itkeä!!!
Menkää nyt päivystykseen, kun vielä voitte lähteä sinne omalla autolla, pian tarvitsette ambulanssia. Kuinka huono hänen olonsa pitää olla ennen kuin sinun mielestäsi tarvitsee hoitoa??? Eihän hän jaksa edes itkeä!!!
lähteä päivystykseen (joka ei ole hauskaa lapselle, tiedän, koska olen monta yötä päivystyksessä kanssaan viettänyt), jossa hoidetaan akuutteja tiloja. Eriasia sitten huominen. Nyt henki kulkee, lapsi nukkuu taas, olen vieressään.
Olen älyttömän huolissani tästä yleisesti, mutta en oikein käsitä mitä lääkärit juuri nyt lapselle tekisivät. Siis yöllä.
ap
Ja tänään on ollut tosi veltto, valitellut korvasärkyä, poskisärkyä ja yskinyt tosi paljon. Avaavaa menee reilut määrät. illalla nousi kuume ja oli aivan levoton, itki hiljaa. Siis ei sellaista tervettä huutoitkua, vaan kyyneleet valuivat hitaasti ja sanoi olevan tosi huono olo.
Samaan aikaan sitten valittelee särkyjä nivelissä.
LUE AP TUO TEKSTISI NYT IHAN SISÄISTÄMÄLLÄ SE; lapsesi on vakavasti sairas.
"Voimat jo mennyt. Ei jaksa edes itkeä, mutta pystyy sanomaan että"on tosi huono olo".
Kohta sinulla ei ole enää lasta. Jokin on pahasti pielessä. Auta lastasi. Älä pumppaa lääkitystä täyteen, vaan vie lääkäriin.
Kesäinen verenkuva ei merkkaa enää mitään. Esim. syöpä vie nopeasti yllättäinkin huonoksi.
olen samaa mieltä, jos lapsi on flegmaattinen on lähdetäävä lääkäriin. Lääke vie kuumeen ja silloin olo pitäisi kohentua, mutta jos silloinkin lapsi on voimaton on jossain paha tulehdus joka vaatii nopeasti antibiootteja.
Jatkossa suosittelen vaihtoehtohoitoa. Etsi hyvä homeopaatti.
(aphoittelen jos on virheitä, en näe ruutua kun itken.)
On kuitenkin ollut leikkisä tänään. Yskinyt paljon, ollut nuhainen, mutta puuhannut vaikka mitä. Siivoillut kanssani, leikkinyt vwljwnsä kanssa, tehnyt piparitaikinaa.
Jotenkin ajattelen, että lapsi on herkkä saamaan infektioita, ja on lääkityksille herkkä (esimerkiksi yhdelle antibiootille kovasti allerginen) ja siksi tukka irtoaa siitä kortisonista. ja nyt on korvatulehdus. Ja jos ne nilkan iltakolotukset on niitä "kasvukipuja".
Nyt nukkuu niin rauhallisesti. En kestä tätä huolta.
ap
niin voitte odottaa aamuunkin. Pian kuitenkin selvittelyjä tarvitaan tuohon teidän tilanteeseen.
T: sh
On kuitenkin ollut leikkisä tänään. Yskinyt paljon, ollut nuhainen, mutta puuhannut vaikka mitä. Siivoillut kanssani, leikkinyt vwljwnsä kanssa, tehnyt piparitaikinaa.
Jotenkin ajattelen, että lapsi on herkkä saamaan infektioita, ja on lääkityksille herkkä (esimerkiksi yhdelle antibiootille kovasti allerginen) ja siksi tukka irtoaa siitä kortisonista. ja nyt on korvatulehdus. Ja jos ne nilkan iltakolotukset on niitä "kasvukipuja".
ap
tai ainakin jotain muuta, mikä ei ole pelkkää astmaa. Otahan nyt niskasta itseäsi kiinni ja hankkiudu kunnon tutkimuksiin. Se infektiolääkäri on hyvä aloitus, ja käyt jollain pätevällä lastenlääkärillä myös. Jos käy vähän siellä ja vähän täällä, ei asiaan tule tolkkua.
Ja itse on oltava napakkana. Ei lapsen normaalisti sairastele noin. Tuli tosi paha mieli lapsesi puolesta, ja anteeksi, mutta tuli myös sellainen olo, että tekisi mieli tulla itse hakemaan lapsi ja viedä hoitoon, jotta voisi huolehtia, että se tapahtuu myös.
Meillä tyttö aloitti sairastelukierteen n.2,5-vuotiaana kun aloitti päiväkodissa. Ihan jatkuvaa sairastelua. Nuhaa, kuumeilua...noin puolen vuoden päästä henki alkoi aina noiden kuume/flunssa tautien aikaan pihistä ja kävimme päivystyksessä spiiralla. Tyttö sai kokeiluun hengitettävät astmalääkkeet. Tyttö pysyi terveenä max. viikon ja sitten alkoi olo taas mennä heikoksi. Yleensä terveitä päiviä oli oikeasti vain muutamia ennen kuin uusi tauti iski. Tässä kohtaa täytyy sanoa, että pidimme korostetun pitkään lasta aina kotona, että ehti kunnolla toipua. Toisin sanoen ainakin kolem kuumeetonta päivää ennen päiväkotiin paluuta.
pikkuhljaa kuvaan alkoi tulla korvatulehduksia ja ihokin muuttui atooppiseksi. emme yleensä päässeet korvakontrolliin asti kun tyttö jo valitti samaa tai toista korvaa. Tällaista tilannetta jatkui vuoden verran. Keä välissä ja kappas vain, tyttö oli terve koko kesän kun oli kotihoidossa. Itselläni alkoi vahvistua käsitys, ettei meidän tytöllä ole ainakaan astma. No Infektioastmastahan lääkärikin oli lähinnä puhunut...
Kesä jälkeen tyttö aloitti taas päivähidossa ja kaksi kuukautta katsoimme tilannetta kunnes irtisanoimme pk. paikan ja jäin tytön kanssa kotiin. taudit, astmaoireet, infektiot palasivat rytinällä tuoksi pariksi kuukaudeksi. samoihin aikoihin kun juttelin päiväkodin lasten vanhempien kanssa kävi ilmi, että meidän lapsi ei suinkaan ollut ainoa, jolla piti olla astmalääkkeet mukana päiväkodissa ja infektioita ja spiiralla juoksua enenevässä määrin. Pk:n hoitajat kertoivat päiväkodin tiloista ja siellä viihtyvistä sokeritoukista yms. muista kosteista muovimaton alusista. Olin täysin vakuuttunut, että lapseme oireet johtuivat huonosta sisäilmasta tai homeesta.
Olin seuraavan vuoden tytön kanssa kotona ja pari tavallista nuhakuumetta. Iho alaraajoissa edelleen atooppinen. viime keväänä tyttö oireili ensimmäisen kerran keväällä koivun siitepölylle, mutta muutoin meillä tytön terveystilanne kohentunut. Nyt takana jo 1,5-vuotta päivähoitoa/eskaria toisessa päiväkodissa ja muutamalla hassulla nuhakuumeella olemme tuonkin ajan selvinneet.
Suosittelen, että ihan ensimmäiseksi otat tytön pois päivähoidosta tai jos epäilette että teillä kotona on huono sisäilma tai hometta niin muuttakaa ihmeessä. Toisaalta haluan lohduttaa ja tsempata, tilanne tulee varmasti vielä kääntymään parempaan suuntaan!!!
Haista huilu, hoidan ilman muuta lapseni. Ap
ap
tai ainakin jotain muuta, mikä ei ole pelkkää astmaa. Otahan nyt niskasta itseäsi kiinni ja hankkiudu kunnon tutkimuksiin. Se infektiolääkäri on hyvä aloitus, ja käyt jollain pätevällä lastenlääkärillä myös. Jos käy vähän siellä ja vähän täällä, ei asiaan tule tolkkua.
Ja itse on oltava napakkana. Ei lapsen normaalisti sairastele noin. Tuli tosi paha mieli lapsesi puolesta, ja anteeksi, mutta tuli myös sellainen olo, että tekisi mieli tulla itse hakemaan lapsi ja viedä hoitoon, jotta voisi huolehtia, että se tapahtuu myös.
Ap rakas, tiedän huolesi. Halaus.
En osaa sana mikä lapsellasi on vialla ja vaatii varmasti tutkimuksia. Jotain pientä vinkkiä voin kuitenkin antaa jatkoa ajatellen. Yleiskunnon nostamiseksi meillä tepsi vuorotellen sairasteleviin lapsiin nämä. Aloin antamaan maitohappobakteeria joka ikinen ilta. Bioteekin valmistetta on kehuttu parhaaksi ja ja kapselin voi avata ja laittaa jauheen lapsen iltapalan sekaan. Tässä linkki:
https://www.nettiterveysapteekki.fi/tuotteet/vatsa-ja-suolisto-maitohap…
Monivitamiinivalmiste, mahdollisimman luonnonmukainen joten valitsin Solgarin tuotteen, linkki:
http://www.luontaistuntijat.fi/Solgar_Kangavites_Trooppinen_Hedelma_las…
Saman valmistajan d-vitamiini, nestemäinen ja voi lisätä ruokaan. Lapselle voi antaa n. 30µg/vrk
http://www.manninen.info/shop/index.php?route=product/product&filter_na…
Rasvahappovalmiste, itse olen antanut nyt lapsille eye-q valmistetta, niitä on nestemäisinä ja pureskeltavinakin ja menee ne meillä ihan karkista :). Aika hintavia, mutta voi valita pienemmän paketin.
http://www.shopping4net.fi/Luontaistuotteet/Lapsille/Rasvahapot/Eye-Q-c…
Lisäksi annan päivittäin hunajaa. Perinteistä kiteistä hunajaa, mielellään luomuhunajaa. Puoli tl imeskeltäväksi. Hunaja tuloaa bakteereja. Huomasin sen jo ennen tätä tutkimusta: http://www.iltalehti.fi/terveys/2011042013534703_tr.shtml
Hunaja on lisäksi parempi yskanlääke kuin reseptilla saatavat tavalliset yskänlääkkeet ja täysi luonnontuote. Illalla siis hunaja yskivälle (yli vuoden ikäiselle) lapselle. Itse olen huomannut myös tiikeribalsamin auttavan yskään.Balsami saattaa polttaa lapsen herkkää ihoa, mutta oten laittanut sitä vaikka vessapaperiarkkiin, puristanut palloksi ja laittanut yöpaidan sisään rintakehälle josta lämpö irroittaa vahvan tuoksun ja yskänkohtaukset helpottavat. Hunajan ja tiikeribalsamin kanssa kannattaa olla varovainen ja kokeilla pienin annoksin sopiiko ne lapselle ettei tule mitään allergisia kohtauksia tms.
Toivottavasti tästä on apua. Luontaistuotekaupassa varmasti vahvistavat että nämä ovat lapselle varmasti hyväksi. Itse en voi sanoin kuvailla kuinka onnellinen olen että lapset eivät sairastele enää kuin pari kertaa vuodessa entisen jatkuvan kierteen sijaan.
Kovasti tsemppiä ap:lle. Nämä eivät tähän hätään auta mitään mutta syötäthän lapselle multivitamiinit, D-vitamiinia, rasvahappovalmisteita?
Erityisesti maitohappobakteeripillerit auttavat vastustuskykyä.
35 ehti asialle minua perusteellisemmin,
T: 36
P.s: hankkisin vitamiinit ja muut kuitenkin apteekista, siellä valmisteiden sopivuuden voi tarkistaa farmaseutilta. Olen myös huomannut että apteekin luontaistuotteissa on järjestään suunnilleen samat hinnat mutta vaikuttavien aineiden pitoisuudet ovat korkeammat.
että nuo maitohappobakteerit ja d-vitamiinit on varmasti hyvästä, mutta muuta en syöttäisi lapselle ellei ole todettua puutosta.
Maksa metaboloi kaikki elimistöömme tulevat aineet, ja myös ylimääräiset vitamiinit kuormittavat sitä. Onkin viitettä, että runsaasti lisäravinteita käyttävillä on enemmän syöpiä vanhempana kuin muilla. Myös esim. omegat purkista eivät ole hyödyksi, vaan jopa haitaksi (veren hyytymisongelmat jne). Ne ovat hyödyllisiä kun se saa luonnollisessa muodossa, esim. kalasta tai rypsiöljystä.
T: ohis
Mäkin välttelisin erityisesti synteettisiä vitamiineja. 35 mainitsemien tuttujen vitamiinien syönnissä ei ole mitään vaaraa, useat syö noin jatkuvasti. Sairaalla lapsella on varmasti puutetta useista vitamiineista. Jos mietityttää niin antaa lapselle sitten vaikka 2-3kk:n kuureja.
Minusta on järjetöntä pelotella näinkin tavallisten vitamiinien vaaroista. Juuri luin (Ravintoterapian käsikirja) että jos haluaa saada suosituksien mukaiset annokset vitamiineja ravinnosta niin joka päivä pitäisi syödä tiettyjä ruoka-aineita noin 3500kcal edestä (normaali määrä noin 1700kcal että paino pysyisi samassa). Ja tässä ei oltu otettu huomioon vielä edes aminohappoja yms. Mutta minäkin painotan vitamiinien luonnonmukaisuutta, sitä ei apteekeista saa ja luontaistuotekaupoissakin niitä on ehkä 15%.
Odotellaan kyytiä kotiin. :)
Lapsesta otettiin laaja verenkuva ja hänet tutkittiin. Lääkäri sanoi heti uskovansa hiustenlähdön johtuvan kortisonista ollen sen sivuvaikutus. Olimme silti yhtä mieltä siitä, ettei kortisonia voi jättää pois, koska happisaturaatio oli lääkityksen allakin hiukan alhainen ja sairastelua niin paljon. Eli lapsella on astma, joka madaltaa sairastumisen kynnystä, ja sen hoitava lääke tiputtaa hiukset.
Veressä ei siis kerrassaan ollut mitään vikaa. Ei voi olla leukemia, syöpä tai reuma.
Jatkossa astmaa hoidetaan samaan tapaan, ja odotamme aikaa ihotautilääkärille. Samassa talossa hoidetaan myös allergioita, joten voimme sitten kysyä myös allergioiden ja homeen vaikutusta asiaan.
Korvissa oli tulehdusta, mutta päätimme lääkärin kanssa hoitaa sitä kipulääkkeillä, ettei tule turhia antibioottikuureja.
Olen todella helpottunut.
Ap
Kuulostaa todella ikävältä tilanteelta. Voimia. Oletko kokeillut kefiirin parantavaa voimaa?
saa sisaruksen. Kodissa en aidosti usko olevan hometta, mutta tutkimuksista on kyllä puhuttu. Siis aiotaan teettää. Asumme talossa, jossa oma suku on asunut sen rakentamisesta lähtien, ja koskaan ei ole ollut sellaista epäilystä. Lisäksi olemme muuttaneet lapsen oireilun aikana, eikä oireilussa ole tapahtunut muutosta. Siis voihan tietenkin olla mahdollista, että molemmissa kodeissa olisi ollut hometta, mutta pidän sitä epätodennäköisenä. Silti, varmuuden vuoksi, olemme selvitelleet jo mistä alueellamme saisi kartoituksen. Tänään taas lääkäriin, ja ehkä saadaan sitten uutta pohdittavaa sieltä. ap
Ei se ettei kukaan muu ole aiemmin oireillut, tarkoita etteikö talossa voisi olla hometta. Vanhoissa taloissa se nyt vain on hyvin todennäköistä, vaikkei jokainen asukas siitä sairastukaan. Vanhoissa taloissa on usein myös surkea ilmanvaihto (= ei ilmanvaihtoa).
Ainahan se mahdollisuus on, en vain pidä sitä kovin todennäköisenä. Lapsesta otettiin tänään verikokeita, joissa selvitellään myös ympäristötekijöihin liittyviä allergioita. Saa nähdä mitä ne kertovat, ehkä kissat, ehkä home, ehkä pöly. Myös ruoat katsottiin ja sitten vielä jäljelle jäänyt kilppariarvo.
Todennäköisesti lapsella on astma, joka on laukaissut pälvikaljutaipumuksen.
ap
käytetty vaihtoehtolääkärillä jolta olisin kysellyt kaiken mahdollisen. Sen jälkeen olisin osannut vaatia tiettyjä kokeita tavalliselta lääkäriltä ja sitten olisin tehnyt päätöksen kumpaa hoitoa otan!!!!!!!!!!!!!!!!
mutt nyt oikeastaan huvittaa. Luuletko oikeasti, että nämä asiat olisivat jotenkin yksioikoisia päättää? Että kun kuulet yhtä/kahta/kolmea/viittäkymmentä eri mielipidettä, on yhtäkkiä aivan helppo päättää "se oikea" tapa toimia?
Meille kuuluu nyt seuraavaa: Tyttö kaljuuntuu koko ajan. Muuten voi hyvin, tosin jatkuvassa flunssassa. Ihotautipolin lähete ponnahti takaisin kuin singosta, ei kuulemma tarvetta lääkäriin. Varasin ajan lasten allergialääkäriltä, katsotaan keksisikö hän jotain uutta, ainakin voisi laittaa sen lähetteen uudestaan. En usko niiden ihotautipolilla tajunneen mistä on oikeasti kyse, luulivat varmaan yksittäiseksi läikäksi tai jotain. Nyt kaljuuden näkee ihan kuka tahansa lasta katsova.
Mutta saas nähdä. Tylsää, kurjaa, hankalaa aikaa.
ap
Munuaisten vajaatoiminta/tulehdus jne.
LUPUS. Kaikki oireet sopii.
Reuma.
Syöpä.
HIV.
Nivelpsoriasis.
Kaikki trooppiset virus ja bekteeritaudit. (Tarttunut päiväkodissa.)