Kenen perheestä löytyy vanhin tutin syöjä? :)
Minkä ikäisellä lapsella teidän perheessä on vielä tutti? Miksi?
Meillä on 2v10kk, joka meinaa luopua tutista jouluna. Antaa sen pukille. Jännittävää :)
Siksi syö vieläkin, että tutti on ollut hänelle tosi tärkeä, enkä ole sitä halunnut viedä ilman, että lapselle selitetään edes joku syy, miksi tuttia ei saa, meillä siis on sovittu nyt etukäteen että tutit annetaan pois ja sitten niitä ei enää ole.
Tutti on käytössä vain illalla, kun rauhoitutaan nukkumaan. Yöllä joskus herätessään lapsi etsii tutin sängystä suuhun myöskin.
Kommentit (37)
Pakko ihmetellä, mitä hymyilyttävää on vastuuttomassa vanhemmassa? Sitähän se on, koska ihan tutkitusti tutinlussutuksella on yhteys purentavikoihin. Hymyilyttääkö sittenkin, kun lapsi saa raudat? Kyllä siitä tutista tulee tosi tärkeä kenelle vain lapselle, jos sen lussutusta annetaan jatkaa vielä vauvaiän jälkeen, selvähän se on, että siihen lapsi tottuu.
Ei ole kyllä ollenkaan hassunhauskaa ja söpöä eikä hymiön arvoinen juttu.
Hmm...
Täällä on tarkoitus jutustella, eikä syytellä ketään. Toivottavasti juttusi ei tyrehdyttänyt tätä keskustelua kokonaan.
Tiputti tutin kerran, kun oltiin päiväkotiin matkalla, maahan. En jaksanut nostaa tuttia takaisin ja siihen se jäi. Ei ole kaivannut ja luopui ihan itse, joten ei ole ollut ongelmiakaan :)
syö vielä öisin tuttia.. Tarkoitus oli jättää tutti pois jo kuukausi sitten, mutta sopivasti tuli äkillinen muutto ja remonttisotku siihen, ja en yksinkertaisesti ole jaksanut vielä:( Tarkoitus meilläkin olisi että tänä vuonna vielä jää tutti pois, remontinkin pitäisi valmistua reilun viikon päästä, niin olisi energiaa keskittyä muuhunkin.
Meillä vanhin, eli lapsemme oli 9 kk ikäinen, kun jätettiin tutti pois, kun alkoi olla jo niin paljon hampaita.
Omasta ja mieheni tutin käytöstä lapsuusaikana en tiedä.
silloin, kun siihen on tarvetta. Jos tutin syönti on vakava asia, niin joutuisin monessa muussakin asiassa stressaamaan hulluna.
Hymiö otsikossa on lähinnä siksi, että oikeasti kiinnostaa minkä ikäiset vielä syövät tuttia, esim. nukahtaessa, niinkuin meillä, mutta mielestäni otsikko vaan kuulosti jotenkin hölmölle ja siksi hymiö. En ehkä osaa selittää, mutta yhtään ei mua asia naurata.
minulla on neljä lasta ja vain esikoisen olen saanut oppimaan tutin syönnin. Esikoinen söi tuttia pikkusen yli 3v ja vain nukkumaan mennessä. Meillä oli hankala elämäntilanne silloin ja en halunnut siihen enää tutista luopumista kun monesta muusta tärkeästä asiasta joutui luopumaan. Esikoisella on kaunis purenta ja kauniit hampaat myös hammaslääkärin mielestä.
Kolmella nuoremmalla on ja on ollut raudat vaikkeivat koskaan ole tuttia tai tuttipulloa syöneetkään. Heillä on ns rakenteellinen vika. Eri malliset kasvot ja hampaissa kehityshäiriöitä(kaikki ovat lapseni ovat täysiä sisaruksia eli täysin samat perintötekijät)
Ystäväni lapsi imi tuttia vielä neljä vuotiaanakin, taisi olla lähellä viisivuotissyntymäpäiväänsä kun heitti viimeisen tutin pois. Nyt tuo lapsi on lähes 30-vuotias, täydellinen hammasrivistö, ei ole ollut edes reikiä mistään purentaviasta puhumattakaan.
Kyllä ne hammasongelmat johtuu jostain muusta kuin tutista.
eli Ruotsissa neuvotaan vierottamaan lapsi viimeistään neljävuotiaana. Eikä siellä ole sen enempää purentavikoja, vähemmän hysteriaa kylläkin. Mulla on kaksi tyttöä, jotka eivät ole koskaan syöneet tuttia. Molemmilla huomattava purentavika, ja tullaan korjaamaan alakouluiässä. Minulla on ollut sama vika, perinnöllistä siis.
ja viestini oli lähinnä näille kahdelle ensimmäiselle.
Unohdin kaikki nämä perusasiat :D hups.
minulla on neljä lasta ja vain esikoisen olen saanut oppimaan tutin syönnin. Esikoinen söi tuttia pikkusen yli 3v ja vain nukkumaan mennessä. Meillä oli hankala elämäntilanne silloin ja en halunnut siihen enää tutista luopumista kun monesta muusta tärkeästä asiasta joutui luopumaan. Esikoisella on kaunis purenta ja kauniit hampaat myös hammaslääkärin mielestä.
Kolmella nuoremmalla on ja on ollut raudat vaikkeivat koskaan ole tuttia tai tuttipulloa syöneetkään. Heillä on ns rakenteellinen vika. Eri malliset kasvot ja hampaissa kehityshäiriöitä(kaikki ovat lapseni ovat täysiä sisaruksia eli täysin samat perintötekijät)
Onko tämä mielestäsi todiste siitä, että tutin käyttö ei altista purentavioille? ;) Vai miksi piti mainita nuo hammashistoriat?
tutin kanssa melkein 3-vuotiaaksi. Muut pääsivät tutista eroon jo paljon aiemmin.
En ole koskaan ymmärtänyt, mikä siinä on niin kamalaa, jos tuttia syökin. Tämä tyttömme selkeästi tarvitsi sitä tuttia ja luopui sitten kun oli aika luopua.
Ystäväni lapsi imi tuttia vielä neljä vuotiaanakin, taisi olla lähellä viisivuotissyntymäpäiväänsä kun heitti viimeisen tutin pois. Nyt tuo lapsi on lähes 30-vuotias, täydellinen hammasrivistö, ei ole ollut edes reikiä mistään purentaviasta puhumattakaan.
Kyllä ne hammasongelmat johtuu jostain muusta kuin tutista.
http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-1260.html?genre=ter…
ja purentavikoja voi tulla monesta muustakin syystä kuin tutin syönnistä. Perinnöllisyys on erittäin tärkeä tekijä purentavioissa
Kolmella nuoremmalla on ja on ollut raudat vaikkeivat koskaan ole tuttia tai tuttipulloa syöneetkään. Heillä on ns rakenteellinen vika. Eri malliset kasvot ja hampaissa kehityshäiriöitä(kaikki ovat lapseni ovat täysiä sisaruksia eli täysin samat perintötekijät)Onko tämä mielestäsi todiste siitä, että tutin käyttö ei altista purentavioille? ;) Vai miksi piti mainita nuo hammashistoriat?
Kuten ei meillä vanhemmillakaan. Kyllä niihin purentavikoihin vaikuttaa geenit paljon enemmän kuin tutin syöminen.
Kuten ei meillä vanhemmillakaan. Kyllä niihin purentavikoihin vaikuttaa geenit paljon enemmän kuin tutin syöminen.
No tietysti! Mutta miksi pitää ehdoin tahdoin vielä lisätä altistavia tekijöitä? Geeneille ei mitään voi, mutta tutin käytölle kyllä!
eikö tuttien syöminen aiheuta ruuansulatusongelmia?
En ole vielä lukenut tuota uusinta Vauva-lehteä, mutta siitä tuli mieleen, kun joku otsikoista koski näitä tapoja, miten tutista vierotetaan pois.
Itse olen luopunut tutista n.3vuoden iässä ja tutti on annettu hiirenpoikasille(en haluaisi sanoa tätä, mutta minulla on todella suorat hampaat. En usko, että tutin syönti tekee hampaista suoria, mutta en myöskään tykkää tuosta hyökkäävästä asenteesta, jota pari ensimmäistä kommentoijaa harrastavat. ).
Vanhemmalle lapsellemme tutti ei koskaan ollut kovin tärkeä ja se jäi jo aiemmin pois, reilun 1v iässä, eli en tarkoituksella pakota lapsia syömään tuttia kouluikäiseksi :D
Tosiaan tällä nuoremmalla olen huomannut, että kun on tosi menevä tapaus niin tutti on sellainen rauhoittaja meillä iltaisin. En koe siitä YHTÄÄN huonoa omatuntoa, vaikka parjaisitte kuinka.
Onko muilla tarkoitus jättää tuttia nyt jouluna pukille? Kuinka luulette, että käy? :)
eikö tuttien syöminen aiheuta ruuansulatusongelmia?
Pakko ihmetellä, mitä hymyilyttävää on vastuuttomassa vanhemmassa? Sitähän se on, koska ihan tutkitusti tutinlussutuksella on yhteys purentavikoihin. Hymyilyttääkö sittenkin, kun lapsi saa raudat? Kyllä siitä tutista tulee tosi tärkeä kenelle vain lapselle, jos sen lussutusta annetaan jatkaa vielä vauvaiän jälkeen, selvähän se on, että siihen lapsi tottuu.