Kenen perheestä löytyy vanhin tutin syöjä? :)
Minkä ikäisellä lapsella teidän perheessä on vielä tutti? Miksi?
Meillä on 2v10kk, joka meinaa luopua tutista jouluna. Antaa sen pukille. Jännittävää :)
Siksi syö vieläkin, että tutti on ollut hänelle tosi tärkeä, enkä ole sitä halunnut viedä ilman, että lapselle selitetään edes joku syy, miksi tuttia ei saa, meillä siis on sovittu nyt etukäteen että tutit annetaan pois ja sitten niitä ei enää ole.
Tutti on käytössä vain illalla, kun rauhoitutaan nukkumaan. Yöllä joskus herätessään lapsi etsii tutin sängystä suuhun myöskin.
Kommentit (37)
Esikoinen oli reilu 2v ja kuopus 5kk. Molemmilta otettiin tutti pois yhtäaikaa, kun (en muista oliko neuvola vai hammaslääkäri) suositteli, että esikoiselta jätettäisiin tutti mahdollisimman pian pois.
Ja paljon helpommalla päästiin kuopuksen kanssa.
ja purentavikoja voi tulla monesta muustakin syystä kuin tutin syönnistä. Perinnöllisyys on erittäin tärkeä tekijä purentavioissa
minulla on neljä lasta ja vain esikoisen olen saanut oppimaan tutin syönnin. Esikoinen söi tuttia pikkusen yli 3v ja vain nukkumaan mennessä. Meillä oli hankala elämäntilanne silloin ja en halunnut siihen enää tutista luopumista kun monesta muusta tärkeästä asiasta joutui luopumaan. Esikoisella on kaunis purenta ja kauniit hampaat myös hammaslääkärin mielestä.
Kolmella nuoremmalla on ja on ollut raudat vaikkeivat koskaan ole tuttia tai tuttipulloa syöneetkään. Heillä on ns rakenteellinen vika. Eri malliset kasvot ja hampaissa kehityshäiriöitä(kaikki ovat lapseni ovat täysiä sisaruksia eli täysin samat perintötekijät)Onko tämä mielestäsi todiste siitä, että tutin käyttö ei altista purentavioille? ;) Vai miksi piti mainita nuo hammashistoriat?
En minäkäänn tarkoita, että tuttia kannattaa syödä, koska on ihmisiä, joilla siitä huolimatta on suorat hampaat. Haloo.
Meillä syödään purkkaa joka ruokailun jälkeen, en teidä vähentääkö reikiä, mutta näin tehdään. Samoin tiedän, ettei kaikki näin tee, mutta en usko, että he silti tällä tavoin "pahoinpitelevät" lapsiaan ja tahtovat heille huonon tulevaisuuden.
Meillä on myös lapsilla ollut ihan pienenä jo joskus käytettyjäkin kenkiä, enkä voi tietää jos se joskus "kostautuu" jotenkin.
Lapseni myös syövät joskus lunta, vaikka olen kuinka kieltänyt. Samoin hiekkaa menee... :/
Vaipoistakaan ei päästy ihan oppikirjan mukaan eroon...
Tässä nyt tuli mieleen muutama synti meidän perheestä.
Äkkiseltään jos mietin mitkä asiat huolettaa, niin tiedän, että joitain lapsia lyödään ja tukistetaan, joskus jopa lapsia on tapettu. SE on kamalaa.
minun ja siskoni annettiin lapsena syödä yli 3v ikään tuttia ja muusta perheestä poiketen saimmekin purentavian ja ihanat vinot hampaat...
minä itse olen syönyt vielä vajaa 6 vuotiaana tuttia! ja on kyllä suoremmat ja paremmat hampaat kuin monella muulla :D minulla oli paljon tutteja,muistan jopa että jokaisessa sormessa yksi :D ja söin sitä vuorokauden ajasta riippumatta. tietenkin sitä rupesi vähän nolottamaan jo viimeisinä vuosina ja muistan ottaneeni tutin salaa eskariin ja maistelin sitä niin ettei kukaan nähnyt.
sitten eräänä päivänä laitoin sen kaappiin ja sinne se jäi. myös äiti on syönyt lapsuudessaan ainakin 5 vuotiaaksi tuttia eikä hänelläkään ole koskaan ollut vinot hampaat tai muuta,päin vastoin,joten ei kokenut että siitä olisi minullekkaan haittaa. kaksi vanhempaa sisarustani ei syönyt tuttia lainkaan. olen ollut päiväkodissa töissä ja ihmellen että miksi kaksi vuotiaan tutin syönnistä tehdään niin kova haloo ja haukutaan vanhempia jos eivät heti halua väkisin ottaa tuttia pois lapselta.
kun saan omia lapsia niin en todellakaan halua tehdä tutin syönnistä mitään ongelmaa. mistä näitä ongelmia oikein yhditetään tutin syöntiin? "oho jollekkin lapsille on tullut höröhampaat,se varmaan johtui tutista?" eiköhän vanhempien "hammasgeebit" vaikuta myös asiaan aika paljon? :D minulla ei myöskään ollut mitään läheisriippuvuus ongelmia tai mitään muitakaan ongelmia joidenka takia tutista en halunnut luopua,sitä oli vaan kiva syödä.
ja purentavikoja voi tulla monesta muustakin syystä kuin tutin syönnistä. Perinnöllisyys on erittäin tärkeä tekijä purentavioissa
minulla on neljä lasta ja vain esikoisen olen saanut oppimaan tutin syönnin. Esikoinen söi tuttia pikkusen yli 3v ja vain nukkumaan mennessä. Meillä oli hankala elämäntilanne silloin ja en halunnut siihen enää tutista luopumista kun monesta muusta tärkeästä asiasta joutui luopumaan. Esikoisella on kaunis purenta ja kauniit hampaat myös hammaslääkärin mielestä.
Kolmella nuoremmalla on ja on ollut raudat vaikkeivat koskaan ole tuttia tai tuttipulloa syöneetkään. Heillä on ns rakenteellinen vika. Eri malliset kasvot ja hampaissa kehityshäiriöitä(kaikki ovat lapseni ovat täysiä sisaruksia eli täysin samat perintötekijät)Onko tämä mielestäsi todiste siitä, että tutin käyttö ei altista purentavioille? ;) Vai miksi piti mainita nuo hammashistoriat?
En minäkäänn tarkoita, että tuttia kannattaa syödä, koska on ihmisiä, joilla siitä huolimatta on suorat hampaat. Haloo.
Meillä syödään purkkaa joka ruokailun jälkeen, en teidä vähentääkö reikiä, mutta näin tehdään. Samoin tiedän, ettei kaikki näin tee, mutta en usko, että he silti tällä tavoin "pahoinpitelevät" lapsiaan ja tahtovat heille huonon tulevaisuuden.
Meillä on myös lapsilla ollut ihan pienenä jo joskus käytettyjäkin kenkiä, enkä voi tietää jos se joskus "kostautuu" jotenkin.
Lapseni myös syövät joskus lunta, vaikka olen kuinka kieltänyt. Samoin hiekkaa menee... :/
Äkkiseltään jos mietin mitkä asiat huolettaa, niin tiedän, että joitain lapsia lyödään ja tukistetaan, joskus jopa lapsia on tapettu. SE on kamalaa.
No huhhuh. Eli kun jotkut kohtelevat lapsia todella kaltoin, niin ei tarvitse ottaa kuuleviin korviinsa tietoa muista, pienemmistä terveysriskeistä?
Mielestäni tämä koko ketju on jotenkin hölmö. Tullaan lesoamaan sillä, kuinka vanhaksi on antanut lapsen syödä tuttia. Se on asia, josta pitäisi olla vain noloissaan ja hiljaa.
Olisin kyllä erittäin pettynyt vanhempiini, jos he olisivat antaneet minun jatkaa tutinsyöntiä yli vuoden ikäiseksi. Hampaiden kehittyminen ja muotoutuminen ovat kuitenkin niin tärkeitä juttuja, että lasten vanhemmilla ei soisi olevan itsekkäitä motiiveja hammasten tuhoksi. Vanhemmat itse aiheuttavat lapsilleen terveys- ja ulkonäköongelmia, sallimalla esim. tutinsyönnin isolle lapselle tai toisaalta syöttämällä lapsia ylipainoiseksi. Sama ilmiö kyseessä molemmissa, eli ei osata ottaa vastuuta kasvavasta lapsesta, vaan yritetään miellyttää lasta sallimalla haitallisia asioita.
Kivat hampaat tulee tuosta tutinlussuttamisesta, etuhampaat voivat esim. näyttää vielä aikuisenakin aivan järkyttävän idioottimaisilta nököhampailta, jos tuttia on annettu jäystää liikaa. Nököhampaisuus tekee tyhmän ja yksinkertaisen näköiseksi, sille ei mahda mitään.
tutin "syöntiin" on varmaan yhtä monta syytä ja tapaa, kuin lapsia ja vanhempiakin.
Joku lapsi syö tuttia vauvasta asti 24/7, on ilman tuttia vain ruokaillessaan. Toinen ehkä, kun tulee itku, eikä rauhoitu muuten. Yksi nukahtaa tutin avulla, yksi rauhoittuu. Tarkoitan myös sitä, että varmasti pelkkä ikä ei vaikuta siihen, kuinka paljon tutti "tekee pahojaan" lapsen suussa. Varmasti moni 3v, on silti syönyt tuttia huomattavasti vähemmän aikaa, kuin moni 1v. Riippuen kuinka usein ja mistä syystä tutti suuhun annetaan.
mutta imin yöllä peukaloani. Muistan sen ihan selvästi miten peukalo oli ryppyinen ja haisi pahalta kun sitä lussutin. Ja valitettavasti sen puolen yläetuhampaani ovat huomattavasti ulompana kuin toiset. En muista että puututtiinko tähän mitenkään lapsena tai tiesivätkö vanhemmat edes tuosta peukalon imemisestä koska tein sitä vain nukkuessa.
niin otin unitutin pois. Olin odottanut, että luopuisi siitä itse aikaisemmin mutta ei...
Isosisko tuumasi jo 1,5v. että on iso tyttö ja ei tartte tuttia ja se oli sillä selvä.
No huhhuh. Eli kun jotkut kohtelevat lapsia todella kaltoin, niin ei tarvitse ottaa kuuleviin korviinsa tietoa muista, pienemmistä terveysriskeistä?
Mielestäni tämä koko ketju on jotenkin hölmö. Tullaan lesoamaan sillä, kuinka vanhaksi on antanut lapsen syödä tuttia. Se on asia, josta pitäisi olla vain noloissaan ja hiljaa.
että oikeasti jotkut ottavat tämän asian niiiiiiiiiin vakavasti, että on elämän ja kuoleman kysymys.
Typerää se oli, kadun ja pyydän anteeksi tahdittomuuttani.
Terveyssuosituksia on ollut kautta aikain. Ja vaikka yritän olla hyvä äiti, niin en kaikkia niitä ole noudattanut. Alkaen jo raskausajasta ja synnytyksestä, imetyksestä ja muusta.
En usko, että kukaan on pystynyt niitä noudattamaan ihan viimisen päälle. Itse pyrin tekemään parhaani äitinä ja ihmisenä yleensä. Oliko nyt hieman vähemmän kärjistettyä? (enkä lesoa.)
voisin väittää vetäväni pohjat! Söin tuttia 10-vuotiaana =) Sitten en kai enää kehdannut... Mulla on täydellinen hammasrivistö ja 0 reikää, ikää kohta 40v.
voisin väittää vetäväni pohjat! Söin tuttia 10-vuotiaana =) Sitten en kai enää kehdannut... Mulla on täydellinen hammasrivistö ja 0 reikää, ikää kohta 40v.
Ystäväni lapsi imi tuttia vielä neljä vuotiaanakin, taisi olla lähellä viisivuotissyntymäpäiväänsä kun heitti viimeisen tutin pois. Nyt tuo lapsi on lähes 30-vuotias, täydellinen hammasrivistö, ei ole ollut edes reikiä mistään purentaviasta puhumattakaan.
Kyllä ne hammasongelmat johtuu jostain muusta kuin tutista.
No hyvä että kerroit! Mä jo ehdin luulla että laajasti tehdyt tutkimukset ja hammashoidon ja terveydenhoitoalan ammattilaiset olis oikeassa, mutta onneksi sinä pystyit yhden kaverin otannalla kumoamaan nää höpöhöpöjutut!
Ihme kun tutkimuksia ei tehdä muutenkin aina vaan jonkun randomityypin yhden lapsen otannalla. Täten julistan oikeiksi seuraavat tutkimustulokset:
-Isoisäni on polttanut 60 vuotta eikä hänellä ole keuhkosyöpää. Tupakointi ei ole epäterveellistä eikä aiheuta syöpää!
- Kaverini poltti raskausaikana mutta hänen lapsensa oppi lukemaan jo kolmevuotiaana. Eli raskaudenaikainen tupakointi tekee älykkäämpiä lapsia!
- Imetin lastani pitkään, hän luopui vaipoista 1-vuotiaana. Selvästikin pitkään imetetyillä lapsia on enemmän valmiuksia kuivaksi oppimiseen aiemmin kun muilla!
Olkaa hyvät. Nyt ei tarvi enää uskoa mitään höpöhöpötutkimuksia.
Ja tulossa Tutiton Tammikuu.. Eli vuoden alusta lähtee..
Kuopuksella ei ollu tuttia ollenkaan. Mä oon syöny aika vanhaksi tuttia (varmaan 3-4v), koska muistan kun valitsin uutta tuttia meidän lähikaupasta. Mulla ja mun lapsilla siisti hammasrivistö.
Vain päivä- ja yöunille nukahtaessa tosin. Hänet on todella helppo nukuttaa; isken tutin suuhun ja hän sammahtaa miltei saman tien. Esikoinen aikanaan ei suostunut ollenkaan käyttämään tuttia ja hänen nukuttamisensa on aina ollut tosi hankalaa.
minä itse olen syönyt vielä vajaa 6 vuotiaana tuttia! ja on kyllä suoremmat ja paremmat hampaat kuin monella muulla :D minulla oli paljon tutteja,muistan jopa että jokaisessa sormessa yksi :D ja söin sitä vuorokauden ajasta riippumatta. tietenkin sitä rupesi vähän nolottamaan jo viimeisinä vuosina ja muistan ottaneeni tutin salaa eskariin ja maistelin sitä niin ettei kukaan nähnyt.
Kohtalontoveri! Luulin olleeni ainoa joka imi tuttia eskari-ikään asti! :D Itse kyllä eskarissa (muistaakseni) salailin ja häpesin tuttia (ei ollut siis mukana) ja joillekkin paljasti tutin olevan kotona tyynyn alla... Joskus eskari-ikäisena annoin tutin "joulupukille".
Olisin kyllä erittäin pettynyt vanhempiini, jos he olisivat antaneet minun jatkaa tutinsyöntiä yli vuoden ikäiseksi. Hampaiden kehittyminen ja muotoutuminen ovat kuitenkin niin tärkeitä juttuja, että lasten vanhemmilla ei soisi olevan itsekkäitä motiiveja hammasten tuhoksi. Vanhemmat itse aiheuttavat lapsilleen terveys- ja ulkonäköongelmia, sallimalla esim. tutinsyönnin isolle lapselle tai toisaalta syöttämällä lapsia ylipainoiseksi. Sama ilmiö kyseessä molemmissa, eli ei osata ottaa vastuuta kasvavasta lapsesta, vaan yritetään miellyttää lasta sallimalla haitallisia asioita.
Kivat hampaat tulee tuosta tutinlussuttamisesta, etuhampaat voivat esim. näyttää vielä aikuisenakin aivan järkyttävän idioottimaisilta nököhampailta, jos tuttia on annettu jäystää liikaa. Nököhampaisuus tekee tyhmän ja yksinkertaisen näköiseksi, sille ei mahda mitään.