Oletko myynyt huutonetissä ulkomaille?
Meillä on ollut huutonetissä asiakkaina suomalaisen lisäksi virolaisia, norjalaisia ja kanadalaisia ja maksu on tullut joko tilille taikka shekillä. Virolainen maksoin paikalliseen sampoon ja siitä silti maksettiin Suomessa 5E sammon vastaanottopäässä, sitten tuli Norjasta, siitä ei maksettu mitään. Ja sitten tuli Kanadasta shekki ja maksaja maksoi siellä päässä 8kanadan dollaria ja yllätys-yllätys minä Suomessa 11 EURoa.
No, tästä kauhistuneena kysyisin, että miten te hoidatte nämä maksuasiat ulkomailta ja mikä on HALVIN tapa hoitaa?
Kommentit (4)
Kanadan puolelta kuvittelisin, että kenties paypal olisi paras vaihtoehto? Tai sitten rahan lähetys forexin/western unionin tms kautta?
En tiedä olenko minä se joka Norjasta on ollut ostajana sinulla. Minulla on pankkitili Suomessa, ja olen maksanut ostot sieltä, ja pyytänyt lähettämään vanhempieni osoitteeseen Suomeen. En ole kehdannut pyytää lähettämään tänne (vaikka mieli tekis sillä täällä ei ole niin hyviä kestovaippoja), koska myyjän oletuksena on että ostaja asuu Suomessa. Hän on ehkä käynyt jo postissa tarkistamassa postikulut, kenties liimannut postimerkitkin valmiiksi pakettiin...
Mielestäni olisi reilua jos ostaja siirtäisi itse rahat Suomen pankkitilille, maksaisi itse siirtokulut sekä kotimaassaan että Suomessa, eli summa tulisi lyhentymättömänä myyjän tilille. Kanadasta en tiedä, siellä pelataan shekeillä joten ehkä ei muuta vaihtoehtoa...
Tai siis ovat varmasti ulkomailla asuvia suomalaisia.
Olettaisin kyllä, että maksavat kaikki kulut, koska myyjän oletus on että asiakas asuu Suomessa.
Vierailija:
Norjan maksu tuli pankkisiirtona, se tuli ihan ok vaikka kesti aika kauan - siitäkin huolimatta, että maksajalle oli jo ilmoitettu sen olevan minulla.
On Viro EU maa, mutta maksu meni. Se oli yllätys, koska kyse oli sammosta molemmissa päissä.
Mutta mikä on PAYPAL, miten toimii, mistä saa?
Tuo forex kuulostaa järkeenkäyvältä, jos heillä ko palvelu on. Minulla on tuon kanadalaisen kanssa tekeillä uudet kaupat, jonka yhteydessä on luvannut korvata tuon 11 EURoa edellisestä, mutta jotenkin halvempaa tämä saisi olla. Kauppa on luokka 10 EUR, postikulut 40 EUR, Kanadan pään pankkikulut 8 $ ja Suomen pään kulut 11 EUR ja vielä pankissa jonottamista... Tee kauppaa lähinnä ilosta, mutta tuo kaikki ylimääräinen on vähän liikaa.